חיפוש באתר ובבלוג
סך כל הפוסטים בבלוג
471
פוסטים אחרונים
קטגוריות
עמוד הפייסבוק שלי

מתיאוריה לפרקטיקה – העקרונות לפיתוח תודעת שפע (3/5)

מאת:
חגי שלו

חגי שלו

בפוסט הקודם, השני בסדרה, סקרנו את שלושת העקרונות הראשונים לפיתוח תודעת שפע: הימנעות מתחושות אשמה, הימנעות מדאגה ומתן ערך וקבלת תמורה בעבורו. פיתוח תודעת שפע

היום, בפוסט השלישי בסדרה (מתוך חמישה), נסקור עוד שלושה עקרונות לפיתוח תודעת שפע:


4. הודיה

הקפידו להודות על מה שברשותכם ועל מה שאתם מקבלים בחייכם. חשוב לעשות זאת בכל מצב, גם אם כרגע אינכם חווים את השפע האולטימטיבי אליו אתם חותרים. זכרו את הדברים החשובים בחיים והתמקדו באלו שברשותכם, גם אם הם טריוויאליים: קורת גג, משפחה אוהבת, אוכל, חברים, עבודה וכדומה. הנה כבר חמש סיבות להודות על חיים טובים וליהנות מהם.

כשמתחילים כל בוקר בהודיה, אפילו לכמה דקות, כל היום נראה אחרת. הודיה יוצרת תודעת שפע, שכן היא ממקדת אותנו במה שיש לנו. כשאנו מודים, אנו עוסקים במה שכבר ברשותנו וכך אנו מפנים את תשומת ליבנו ומתכוונים לשפע ולא לחוסר.

5. נתינה

נתינה היא אלמנט מפתח בתודעת השפע. כשאדם נמצא במצב של תודעת חוסר הוא אינו נותן כי ע”פ תפיסתו אין לו מספיק אפילו עבור עצמו. נתינה, גם במצב של חוסר פיזי, היא מעין יצירת יש מאיין –  Fake it until you make it, ואם אין באפשרותנו לתת הרבה אז ניתן מעט.

הנתינה יוצרת בנו תחושה של “יש לי”, תחושה של שפע, ולו גם רגעית וקצרה, שכאשר נחזור עליה בהתמדה תהפוך לקבועה. מעבר לכך, נתינה היא ערך מרכזי שיש לרובינו כבני אדם, גם אם הוא חבוי. לכן, כאשר אנו נותנים או עוזרים לאחרים, אנו מרגישים טוב ועולים מעל לקו, מצב שתומך מצידו בתודעת שפע.
לכן, נתינה, גם כשאין, היא מרכיב חשוב מאוד בפיתוח תודעת שפע.

עוד על הקשר שבין נתינה לתודעת שפע כאן בקליק על הלינק לפוסט של קווין טרודו

6. הימנעות מתחרות ומתפיסת ה”אין מספיק”

אחד הדברים אשר מהווים מכשול מרכזי בפני תודעת השפע היא תפיסת התחרות וש”אין מספיק”. בכלכלה, “עיקרון המחסור” הוא אחד מעקרונות הייסוד, אשר אומר ש”אין מספיק לכולם”. לפיו, אנשים מתחרים על משאבים, ואם אין מספיק בשביל שנינו, אז אני שם את עצמי קודם. קל לראות איך עקרון זה מחזק אגואיזם ופירוד. פעם, כאשר למדתי ועסקתי בכלכלה, האמנתי בכך בכל ליבי. היום אני חולק על כך לחלוטין.

לדעתי, עקרון המחסור הוא המקור לחוסר בעולם. כל פעם שאנו עוסקים בלמנוע משהו שלילי (במקום ליצור משהו חיובי), אנו מתמקדים בדבר השלילי ומגדילים אותו. עדיף לדבר עם שלום במקום על למנוע מלחמות, עדיף לדבר על שוויון מאשר על למגר את האפליה.

תודעת השפע, הנתמכת במחקרים, אומרת: יש מספיק בעולם מכל דבר. ואם משהו חסר, ניתן לייצר אותו, אם בני האדם נמנעים מתחרות ומשתפים פעולה זה עם זה.
קחו למשל את המים. במשך שנים חינכו אותנו ש”אין מספיק” והתמקדו במחסור במים, בשעה שלא פיתחו מספיק פתרונות של התפלת מי ים. כיום, בזכות ההתפלה, המחסור במים נעלם.
בהקשר זה, תודעת שפע אומרת: “יש מספיק בעולם, אל תתעסקו במה שחסר, אלא עסקו במה שיש ופתחו אותו עוד יותר”.

לסיכום, בפוסט הנוכחי המשכנו בסקירת שלושה עקרונות נוספים, אשר עם יישומם, יפתחו אצלנו תודעת שפע. נזכיר:

  • הודיה – הקפידו להודות על מה שברשותכם. הודיה ממקדת אותנו בדברים הטובים והחשובים אשר כבר יש לנו בחיים (מבחינה פיזית או רוחנית), ובכך מעצימה אותם.
  • נתינה – תנו לאחרים, גם אם ביכולתכם לתת רק מעט. נתינה יוצרת בנו תחושה של “יש לי”, שמעוררת הרגשה של שפע. כמו כן, נתינה יוצרת רגש חיובי אשר מעלה אותנו “מעל הקו”, מה שמחזק מצידו את תודעת השפע.
  • הימנעות מתפיסת ה”אין מספיק” – תודעת השפע אומרת כי יש מספיק בעולם מכל דבר. ואם משהו חסר, ניתן לייצר אותו במידה ובני האדם משתפים פעולה ונמנעים מתחרות. ניתן לראות היום בעולם יותר ויותר עסקים שבוחרים בשיתופיות ותורמים בכך לשפע בעולם. תפישת ה-Web 2.0 היא דוגמה מצוינת לכך.

בפוסט הבא, נסיים לסקור את שמונת העקרונות המובילים לפיתוח תודעת שפע וכן נמליץ כיצד ניתן ליישמם.

אהבת? הפקת ערך? אני מזמין אותך לעשות “לייק”, להגיב ממש כאן למטה ולשתף את חבריך בפוסט זה.
אשמח גם לענות כאן למטה לכל שאלה שיש לך.

“ניהול פיננסי”:

שיתוף הפוסט ברשתות החברתיות:

אולי יעניין אותך לקרוא פוסטים נוספים:

2 מחשבות על “מתיאוריה לפרקטיקה – העקרונות לפיתוח תודעת שפע (3/5)”

  1. הודיה- אני מודה שיש אותך 🙂
    נתינה- נותנת לך את מלוא הערכתי 🙂
    יש מספיק- שפע של אהבה למורים כמוך 🙂
    ועכשו ברצינות, תמיד ישמתי בחיי את כל כללי החיים שאתה מעלה כאן ואני הכי מאושרת שיש אנשים נפלאים כמוך, זה נותן כח להאמין בטוב..?

    הגב

כתיבת תגובה

הזמנים מאתגרים? העסק או הקריירה תקועים?

דווקא עכשיו, זה הזמן להתחיל לחשוב על שחרור התקיעות.

אני מזמין אותך לייעוץ טלפוני ראשוני בחינם

בתאום ישירות מול היומן שלי