חיפוש באתר ובבלוג
סך כל הפוסטים בבלוג
470
פוסטים אחרונים
קטגוריות
עמוד הפייסבוק שלי

רוצה לפתוח עסק? עצות ליזם המתחיל

יש לך חלום אבל אין לך מושג איפה להתחיל?פתיחת עסק חדש

יש לך רעיון להקמת עסק אבל מקנן בך הפחד אפילו לעשות את הצעד הראשון?

 

בפוסט זה אפשר לראות איך מתחילים…

 

 

 

 

 

 

 

לצאת מהמשבר

שכירים רבים מרגישים שהם תקועים, לא ממצים את הפוטנציאל שלהם, מתוסכלים ואף מסכנים את עתידם הכלכלי בכך שהם תלויים במקום עבודה אחד.

מישהו פעם השווה עבודה כשכיר לטיסה במטוס עם מנוע אחד. חישבו מה קורה כאשר המנוע מתקלקל… האם יש לכם מצנח? האם אתם יודעים לצנוח? אם לא, מה שנשאר זה לבצע נחיתת אונס.
במאמר אחר עסקתי במשבר עסקי. למדנו שם שבמשבר יש גם צדדים חיובים ושהוא מהווה הזדמנות לפריצת דרך וביצוע שינוי אמיתי בחיים. בעקבות המאמר, שאלו אותי רבים איך יוצאים מהמשבר? חלק גדול מהשאלות היה מבעלי עסקים שאינם במשבר דווקא אבל חשים שאינם ממצים את הפוטנציאל שלהם ומסוגלים ליותר, או משכירים שרוצים להפוך לעצמאיים ולפתוח עסק.

מסתבר שלרבים מהשכירים יש חלום גנוז, שאיפה בוערת סמויה, או אינסטינקט בריא לקחת את גורלם בידיהם וליצור עתיד טוב יותר. מצאתי שתחושה זו מתחזקת בשנות הארבעים לחיי השכירים, כאשר רבים מהם נוכחים שזוהרם בשוק העבודה הועם והקריירה תקועה… רבות כבר נכתב על הקושי למצוא עבודה בגיל זה, ראו דוגמה אחת מיני רבות. בנוסף, הוזכרה גם המגיפה המודרנית בארגונים – עובדים מדוכאים.
“מנוע אחד”, כבר אמרנו???

אכן, משבר קריירה, מיקרי או יזום, הוא הזדמנות מצוינת לקחת שליטה על החיים, להפוך לעצמאי ולהקים עסק.
במאמר זה אסקור מגוון עצות פרקטיות ליזמים שביניכם ברוח האימון העסקי: מה כדאי לעשות כדי להגשים את עצמכם בפתיחת עסק עצמאי? ונתחיל מהבסיס – האדם שמאחורי העסק…

 

מה גורם לדברים לקרות?

ראשית, נערוך תרגיל קטן שלמדתי מוורן גרשס:
קחו לכם דף חלק ושרטטו במרכזו את 5 השנים האחרונות על פני ציר הזמן – משנה שהיא 5 שנים לפני היום  ועד היום. פשוט שרטטו קו אופקי ישר לרוחב הדף ועליו קו אנכי קטן לכל שנה. רשמו בבקשה ליד כל שנה בציר הזמן (מעל הקו או מתחתיו) את האירועים הבולטים בחייכם שקרו באותה שנה. אין צורך לחשוב הרבה, סמכו על האינטואיציה – מצאו לפחות 7 אירועים משמעותיים שאתם זוכרים בחמש השנים האחרונות. מה שאינכם זוכרים כנראה שאינו משמעותי…

כעת, הקיפו בעיגול את כל האירועים שהייתה לכם שליטה ישירה או עקיפה על קיומם. במילים אחרות, אילו אירועים קרו בזכותכם או בגללכם? בבקשה, אל תוותרו על התרגיל, הוא ייקח לכם רק שתי דקות…
כעת עצרו לרגע והביטו בגיליון: כמה אירועים הקפתם? חמישה??? שישה??? את כולם??? בינגו!!! אתם בשליטה! כן חברים, אתם שולטים על החיים שלכם! הגיע הזמן להפסיק להאשים את הנסיבות: זה לא הבוס, הכלכלה, או הממשלה – זה אתם שקובעים את עתידכם. כך זה היה עד כה בחייכם וכך זה יהיה גם בעתיד!

כלל בסיסי באימון עסקי אומר שכל עוד אינכם מכירים בכך שמה שקורה לכם בחיים נגרם כתוצאה מעשייה (או אי-עשייה) שלכם, אינכם יכולים למצות את מלוא הפוטנציאל שלכם ולפעול בעוצמה למימוש מטרותיכם. במילים אחרות – הכל תלוי בכם!
נכון, קורות לעיתים “תאונות משמחות”, אבל – האם כדאי לסמוך רק עליהן? מנגד, לפעמים יש נסיבות חיצוניות קשות שלא קל להתגבר עליהן: אין לכם כסף, התחרות קשה, היורו יורד… ועדיין, בכל מצב יש בידיכם את היכולת והכוח לפעול, להשפיע וליצור לכם את המציאות שאתם רוצים… לצאת מאזור הנוחות, זוכרים?

 

איך לפתח את עצמכם?

אחרי שראינו שאנו הגורמים למה שקורה בחיינו, נשאלת השאלה איך נשפר את היכולות שלנו כבני אדם? נכון, אנשים רוכשים השכלה, מקצוע, לומדים באוניברסיטאות, במכללות ועוד. ברור שכל אלו חשובים וחיוניים לכל עיסוק, בין כשכירים ובין כעצמאים.
אבל אני מתכוון לתחום אחר, שמשום מה לא מלמדים בבית הספר, לא באף אוניברסיטה, מכללה או במסגרת פורמאלית אחרת. גם מרבית מקומות העבודה לא מכשירים את העובדים בתחום זה, בעוד שמניסיוני יש לו את ההשפעה החזקה ביותר על מיצוי הפוטנציאל האישי וההצלחה בחיים. נשמע מוזר? אכן, ויש לכך כנראה גם סיבות שקצרה כאן היריעה מלכסותן…

ובכן, מדובר בתחום “הפיתוח האישי” (Personal Development). תחום הפיתוח האישי עוסק בדרך שבה בני האדם פועלים, באופן שבו הם חושבים, באיך הם יוצרים את המציאות שלהם, במה שמניע או עוצר אותם, במה שמשפיע על יחסיהם עם הסובבים אותם, בגישה שלהם לדברים, בדרך להתגבר על קשיים ואתגרים, בחיזוק הביטחון העצמי והאמונה ביכולת, בניהול הרגשות שלהם, ועוד ועוד…
במילים אחרות – מה גורם לאנשים מסוימים להצליח ולאחרים לא? אין מדובר בהכרח בפסיכולוגיה או בתחום אחר ממדעי החברה, העוסקים רק בחלק מהנושא, אלא יותר במה שהמבוגרים שבינינו מכנים “ניסיון חיים”, בעיקר של אנשים מצליחים.

שלא תטעו, רבות נכתב על חקר ההצלחה, או מילה אחרת שאני מעדיף – הגשמה. אלא שמשום מה מרבית בני האדם לא נחשפו לכתבים אלו. למותר לציין שלדעתי צריך ללמד איך להגשים מטרות בחיים עוד בבית הספר, ועדיף ביסודי.
מסגרת אחת העוסקת בכך היא ארגון מיכא”ל, שעברתי בו קורס מנחים. למה צריך משבר באמצע החיים כאשר אפשר ללמוד את יסודות ההגשמה כבר בגיל העשרה?

במישור הפרקטי, אף פעם לא מאוחר להתחיל ולעסוק בפיתוח האישי שלכם. בין אם אתם שכירים ובין אם עצמאים, אתם הגורם לכל מה שקורה לכם בחיים, ולכן כדאי שתשקיעו בעצמכם, כדי למקסם את יכולותיכם. פיתוח אישי, אגב, הוא מרכיב עיקרי בתוכנית האימון העסקי שלי ולדעתי גם בכל מהלך של הקמת עסק.

 

דרך מצוינת להתחיל בפיתוח האישי שלכם היא לקרוא את הספרים הנכונים.
המומלץ שבהם והראשון שנכתב על בסיס מחקר מקיף בן עשרים שנה כבר בשנות ה-30 של המאה הקודמת והיה לרב מכר עולמי מאז, הוא “חשוב והתעשר” מאת נפוליאון היל.
לא, אין מדובר במדריך התעשרות מודרני, אלא במשנה קלאסית ופרקטית העוסקת בדרך להשיג מטרות בחיים.
אני ממליץ לכם בחום להתחיל בפיתוח האישי שלכם בקריאת ספר זה. לאחר מכן כדאי להרחיב ולהעמיק במגוון ספרים נוספים שאפשר למצוא כאן.

עוד דרך נוחה וחינמית היא לעשות מנוי ללא תשלום לאתר שלי ולקבל למייל מגוון תכנים רלבנטיים ליזמות ופיתוח אישי ועסקי, וגם מתנה.
לחץ כאן להרשמה ללא תשלום

אפשרות נוספת היא להסתייע בתוכנית האימון העסקי שלי, עם דגש על יזמות, פתיחת עסק ופיתוח אישי, או בספר שלי “להתרגל להצליח”.
ואם ברצונך לפתוח עסק ואינך יודע איזה עסק – התוכנית “מצא את ייעודך” היא הפתרון.

ראו מה אומרים עליה לקוחותי היזמים או צור קשר לתאום פגישת היכרות אישית איתי.

 

ולסיום, הנה כמה טיפים נוספים לפתיחת עסק מצליח בסרטון קצר (5:06 דק’) מתוך הרצאה שלי:

איך מתבצע תהליך אימון עסקי

אהבת? הפקת ערך? אני מזמין אותך לעשות “לייק”, להגיב ממש כאן למטה ולשתף את חבריך בפוסט זה.
אשמח גם לענות כאן למטה לכל שאלה שיש לך.

שיתוף הפוסט ברשתות החברתיות:

אולי יעניין אותך לקרוא פוסטים נוספים:

2 מחשבות על “רוצה לפתוח עסק? עצות ליזם המתחיל”

  1. היי חגי, שמח שמצאתי את האתר שלך! ממש מקיף 🙂
    שאלה: אני מתלבט איזה עסק לפתוח: של מסעדנות (שאני אוהב וטוב באוכל- אבל אחוזי הסיכון גבוהים ), או של מדיה חברתית ( תחום שאצטרך ללמוד אבל ההשקעה יחסית נמוכה והוא יציב) . מה דעתך בנושא? תודה, אברהם

    הגב
    • הי אברהם ותודה על תגובתך.
      התשובה לשאלתך היא מאד אישית.
      ככלל, אני ממליץ לאנשים ללכת על כיוון בו התשוקה שלהם היא הכי גדולה.
      גם אם התחום מסוכן, התשוקה היא הפרמטר החשוב ביותר בניבוי הצלחה.
      אני לא ממליץ ללכת על תחום שיש בו פוטנציאל אבל אין תשוקה.
      אשמח גם לשוחח איתך ולקבל יותר פרטים כדי לעזור.
      שלך ובשבילך להתרגל להצלחתך,
      חגי

      הגב

כתיבת תגובה

הזמנים מאתגרים? העסק או הקריירה תקועים?

דווקא עכשיו, זה הזמן להתחיל לחשוב על שחרור התקיעות.

אני מזמין אותך לייעוץ טלפוני ראשוני בחינם

בתאום ישירות מול היומן שלי