חיפוש באתר ובבלוג
סך כל הפוסטים בבלוג
470
פוסטים אחרונים
קטגוריות
עמוד הפייסבוק שלי

שאלות שכל אדם מצליח שואל את עצמו | שאלות אפשרות והזדמנות, מה ואיך

פוסט זה הוא קטע מהספר שלי “להתרגל להצליח” מעובד לפוסט. שאלות אפשרות והזדמנות

החיים שלנו וההצלחות שאנו חווים הם פונקציה של הרבה דברים, ובראש וראשונה של השאלות שאנו שואלים את עצמנו.

יש 2 סוגים עיקריים של שאלות, שההבדל ביניהן תהומי בהשפעה על היכולת שלנו להצליח:

 

“למה? למה כובע, עף לגובה”

אני זוכר את הביטוי הזה שהיה מקובל כאשר הייתי ילד, המתייחס לחוסר הטעם שבשאלה “לָמָה“.  זהו מאפיין נוסף השייך לתחום שמתחת לקו. אנחנו נוהגים לשאול הרבה שאלות “לָמָה”. אין הכוונה כאן לשאלות “לָמָה” הבאות לחקור ולעמוד על הגורמים והסיבות לתופעות. שאלות כאלו הן מבורכות ומהוות את הבסיס למחקר המדעי; למשל, השאלה ששאל ניוטון: “למה התפוח נופל מהעץ ישר לאדמה?”.

אני מתכוון כאן לשאלות “למה” מסוג אחר, שהן לצערי נפוצות יותר במקומותינו, כגון: למה התיק הזה פה באמצע החדר? למה אתה לא מסוגל לבוא הביתה בזמן? למה החדר לא מסודר? למה אני כזה אידיוט? למה אני לא מסוגל לעשות פעם אחת את הדברים כמו שצריך?

שאלות “למה” כאלו הן שאלות תוכחה, שאלות “חופרות”, שמחפשות אשמה; הן ממקדות אותנו בעבר, בדברים שאיננו יכולים לשנות וכמובן מעוררות התנגדות של הנשאל. הן בעצם שאלות רטוריות, שהתשובה להן אינה חשובה. גם כאן, לפי עיקרון הפוקוס, ההתמקדות באשמה ובעבר, וההתנגדות שהן מעוררות, מונעות דיאלוג מפרה שמקדם פתרון ולכן הן מאפיין של מתחת לקו. מיד נראה מהן השאלות הנכונות לשאול.

 

שאלות אפשרות והזדמנות

שאלות הרבה יותר טובות לנו ומקדמות להצלחה, הן שאלות “מה ואיך” (שאני קורא להן שאלות אפשרות והזדמנות) בניגוד לשאלות “למה”. אני מאמין שאין רע בלי טוב ושאלות “מה ואיך” מאוד עוזרות למצוא את הטוב גם במצבים קשים. למשל, כאשר הנסיבות אינן לרוחנו נשאל: מה אני יכול לעשות עם זה? איך אני יכול להתמודד עם זה? מה למדתי מזה? מה טוב בזה? מה זה מאפשר לי? איך אני מתמודד עם זה? איך אני פותר את זה?

בעיקר אני אוהב את השאלה “מה טוב בזה?” שמאפשרת לנו לשנות פוקוס במהירות, לחפש (ולמצוא) את האפשרויות וההזדמנויות החיוביות גם בנסיבות שליליות. נסה זאת, שאלת “מה טוב בזה?” עובדת מצוין.

הלן קלר אמרה: “תמיד כאשר דלת אחת נסגרת, נפתחת דלת אחרת טובה יותר ממנה. הבעיה בנו בני האדם, שאנו כל כך עסוקים בבהייה בדלת הסגורה, כך שאיננו מבחינים בדלת החדשה שנפתחה“.

 

הפוקוס שלך קובע את התוצאות שלך

אם כך, במקום ההתמקדות האוטומטית בחצי הכוס הריקה כתוצאה מנסיבות שליליות ספציפיות ושאילת שאלות “למה“, חפש את החיובי ואת ההתמודדות, שאל את עצמך שאלות אפשרות והזדמנות: איך אני מתגבר על הבעיה? מה אני יכול לעשות כעת כדי לשפר את הנסיבות? מה טוב במצב החדש שנוצר? מה הוא מאפשר לי? האם אוכל להוציא מתוק מעז ואיך אעשה זאת?

ברגע שאתה מפנה את הפוקוס שלך מהבעיה אל פתרונות אפשריים, אתה מחליף את הקושי בהזדמנות. אתה מזהה יותר טוב הזדמנויות, שתמיד ישנן בסביבתך. אתה שובר פרדיגמות תוקעות ומאמץ פרדיגמות מאפשרות, ופתאום הבלתי אפשרי הופך לאפשרי.
כי תמיד, ממש תמיד, כשאנו מחפשים פתרונות אנו גם מוצאים אותם. לעתים זה קורה מיד, לעתים לאחר זמן. לפי פיזיקת הקוונטים, יש לנו בכל רגע אינסוף אפשרויות זמינות לבחירתנו ולכן במקום להתמקד בבעיה חפש את הפתרון. וכך אתה משנה את המחשבות והפרשנות לחיוביות יותר, והרגשות גם הם אוטומטית הופכים לחיוביים. זהו ניצול נבון של מודל אפר”תבחירה בשינוי הפוקוס, הגישה וסוג השאלות שאתה שואל את עצמך (“מה ואיך” במקום “למה”), כדי ליצור שינוי במחשבות ולעלות מעל הקו. 

 

אי אפשר, או איך אפשר?

לסיום, הנה דוגמה ליישום הכלי הזה של שאלות בעבודתי עם לקוחותיי:
כשלקוח שלי אומר לו “אי אפשר”, אני עושה איתו את התרגיל הפשוט הבא: אני רושם את המילים “אי אפשר” על דף נייר, ואז מוסיף את האות כף סופית “ך” בצמוד למילה “אי”. כך, במקום “אי אפשר”, פתאום כתוב “איך אפשר”. וכקינוח אני מוסיף סימן שאלה בסוף – איך אפשר?”. שינוי קטן זה עושה ללקוח WOW גדול בשינוי הפוקוס שלו ממה שלא אפשרי עבורו, למה שכן אפשרי. זהו שינוי פרדיגמה מיידי שפותח אפשרויות אחרות ומחולל בקרב הלקוח טרנספורמציה.

 

ולסיכום, הנה סרטון קצר שמסכם את הכל וגם מוסיף:

 

נסו ותיהנו!  😆

 

אהבת? הפקת ערך? אני מזמין אותך לעשות “לייק”, להגיב ממש כאן למטה ולשתף את חבריך בפוסט זה.
אשמח גם לענות כאן למטה לכל שאלה שיש לך.

שיתוף הפוסט ברשתות החברתיות:

אולי יעניין אותך לקרוא פוסטים נוספים:

2 מחשבות על “שאלות שכל אדם מצליח שואל את עצמו | שאלות אפשרות והזדמנות, מה ואיך”

כתיבת תגובה

הזמנים מאתגרים? העסק או הקריירה תקועים?

דווקא עכשיו, זה הזמן להתחיל לחשוב על שחרור התקיעות.

אני מזמין אותך לייעוץ טלפוני ראשוני בחינם

בתאום ישירות מול היומן שלי