חיפוש באתר ובבלוג
סך כל הפוסטים בבלוג
470
פוסטים אחרונים
קטגוריות
עמוד הפייסבוק שלי

אם אין אני לי מי לי?

מאת:
חגי שלו

חגי שלו

כולנו מכירים את הביטוי הזה מפי הילל הזקן. מורינו ומחנכינו לימדו אותנו שאין כמוהו כדי להמחיש את חשיבותה של גישה פרואקטיבית, יוזמת Success ואחראית לחיים. לשמחתנו, הם לרוב הצליחו בתורתם כי העיקרון של אני אחראי למעשיי ולתוצאות שאני מפיק הוא יסוד מרכזי בחיינו.

אבל, לא כולנו מכירים את המשך הביטוי, ובעיקר את חלקו האמצעי. הנה הביטוי המלא:
“אם אין אני לי, מי לי? וכשאני לעצמי, מה אני? ואם לא עכשיו, אימתי?” (הילל הזקן, מסכת אבות א’, פסוק י”ד).

 

מה פירוש “וכשאני לעצמי, מה אני”?

ברצוני להציג את הפירוש שלי לביטוי זה, ברוח עולם הפיתוח האישי והאימון העסקי, כמובן…

לדעתי, לא מספיקה ההכרה העמוקה ש”אם אני לי מי לי” כדי להשיג הישגים בחיים. גם לא די שרבים וטובים מיישמים זאת, מכיוון ששאלת המפתח היא: “איך אני מיישם גישה פרואקטיבית בחיים? מה אני עושה עם עצמי בתהליך היצירה וההגשמה שלי”?

הביטוי “וכשאני לעצמי, מה אני” בא לברר מה היחס שלי לעצמי בתהליך פרואקטיבי של יוזמה ועשייה. הוא הדרך שבה אני לוקח אחריות על חיי, הוא התהליך האישי שאני עושה עם עצמי בכל הגשמה והשגת יעדים, כחלק מאימון עסקי, או לא.
האמרה באה ללמד אותנו שיעור במודעות עצמית:
עד כמה אני מגביל את עצמי בחשיבה ובתפישה? איך אני מתייחס לעצמי ולסביבה שלי? האם אני מאמין בעצמי? עד כמה אני לוקח אחריות על החיים שלי? האם אני מפרגן לעצמי ולזולת?

החשש הוא שיישום גישה פרואקטיבית ללא התייחסות לשאלות אלו ייגרע מעוצמת העשייה ולא יניב את התוצאות המקוות.

 

הנה לכן המדריך המלא מה כדאי שאהיה ואיך מומלץ שאפעל כשאני מגשים את עצמי בדרך פרואקטיבית. נקודות אלו הם ציר מרכזי בתוכנית אימון עסקי שלי:

  • היה מודע לעצמך – שים לב לדברים שאתה עושה באוטומט, להרגלים שמגבילים אותך, לתבניות חשיבה והתנהגות שלא משרתות אותך יותר, ובחר בחירות מודעות שמסייעות לך להשיג את מטרותיך…
  • דע שיש בך עוצמות ויכולות בלתי רגילות. “רוח האדם” היא בעלת כישורי יצירה מופלאים. האמן בעצמך והתחבר לחזון ולערכים שלך; מצא את ההתלהבות והכוחות הפנימיים שיניעו אותך בנחישות אל המטרה.
  • הכר בכך שבכל הגשמה יש נסיבות שמעכבות ובולמות. אל תיתן לנסיבות, קשות כלל שתהיינה, לעצור אותך בעשייה. חפש את הדרכים לנוע בהחלטיות ובהתמדה ולהתגבר על הנסיבות.
  • דע שהחיים הם רכבת הרים. הסינוס, שמאפיין כל מחזוריות בטבע, קיים גם אצל בני האדם. “יום אסל, יום בסל” אומר הפתגם המפורסם. היזהר מאופוריה ואל תתרגש ממשברים. יתרה מכך, משבר הוא לעיתים קרובות מנוף לפריצת דרך!
  • הכל מתחיל מבפנים ולכן היכולת לשים את תסכולי העבר בצד, לסלוח לעצמך, לפרגן לעצמך ולאהוב את עצמך, היא קריטית בכל הגשמה חיצונית.
  • קח אחריות גם על המחשבות שלך. חשוב חיובית כדי להשיג תוצאות חיוביות. לא רבים יודעים שהמחשבות הם המקור לכל עשייה ושיש לבני האדם את היכולת לשלוט במחשבותיהם!
  • היה מודע לסביבה שלך, שבה אתה תלוי בהגשמותיך. חפש את הסינרגיה עם הסביבה; תן לזולת לפני שאתה מבקש לקבל, פרגן לסביבה, שמור עליה ודאג לפתח יחסים עם הסובבים אותך.
  • אל תאשים ואל תתלונן. בכל פעם שאתה מאשים או מתלונן אתה ללא מודע גורע מהיכולות והעוצמה שלך.

החכם סדגורו אמר זאת נפלא ב-2 דקות:

אוכל להמשיך ולמלא תילי תילים של מצוות עשה ואל תעשה, אבל דומני שאת העיקר אמרתי. אמור מעתה: “כשאני יוזם ועושה כדאי שאהיה מודע גם לעצמי ולדרך שבה אני פועל, כדי שאוכל להשיג את התוצאות המיטביות”.

לפסוק יש גם חלק שלישי: “ואם לא עכשיו, אימתי”?
דומני שגם כאן אין מה להרחיב. כולנו מודעים לייצר הדחיינות שלנו ויודעים שאין באמת סיבה להשהות דברים. גם נקודה זו מתקשרת לנו היטב לעקרונות הנ”ל.

אסיים במילותיו של רובין שארמה: “מודעות עצמית היא נקודת ההתחלה של הצטיינות אישית”.

אהבת? אני מזמין אותך לעשות “לייק”, להגיב ממש כאן למטה ולשתף את חבריך בפוסט זה.
אשמח גם לענות כאן למטה לכל שאלה שיש לך.

 

איך מתבצע תהליך אימון עסקי

שיתוף הפוסט ברשתות החברתיות:

אולי יעניין אותך לקרוא פוסטים נוספים:

כתיבת תגובה

הזמנים מאתגרים? העסק או הקריירה תקועים?

דווקא עכשיו, זה הזמן להתחיל לחשוב על שחרור התקיעות.

אני מזמין אותך לייעוץ טלפוני ראשוני בחינם

בתאום ישירות מול היומן שלי