חיפוש באתר ובבלוג
סך כל הפוסטים בבלוג
470
פוסטים אחרונים
קטגוריות
עמוד הפייסבוק שלי

לשדרג את מערכת ההפעלה האנושית

פוסט זה הוא קטע מפרק 2 של ספרי “להתרגל להצליח” המעובד לפוסט.

מהו האוטומט שלפיו פועלים בני האדם?

אני מזכיר בכתביי הרבה את עקרון “האוטומט“. בעקרון זה אני מתכוון לדרך שבה פועלת “מערכת ההפעלה האנושית”. הכוונה היא בעיקר להיעדר הבחירה בהתנהלות היום-יומית שלנו: אנו פועלים בהתאם להרגלים (במובן הרחב של המילה) שרכשנו, פרי החינוך, התרבות וההתנסות שלנו בעולם, נעולים בפרדיגמות שלנו ומשוכנעים שזו הדרך הראויה להתנהל בעולם ואין בילתה, אך לא משיגים את התוצאות שאנו רוצים.

 

אז מה עושים עם זה? 

ראשית, הנה המחשה של עיקרון האוטומט בסרטון קצר של 3:53 דקות:

הנה מטפורה חביבה שממחישה היטב את עקרון האוטומט ונותנת פתח איך לצאת ממנו:

כתינוקות בני יום, אנו כמו מחשב חדש שקונים מהחנות: מערכת ההפעלה שלנו הכי חדישה, המחשב מגיב מהר, אין לו באגים, אין לו וירוסים, הכל “דופק” כמו שצריך, פשוט מושלם. בנוסף, המחשב נקי מאפליקציות ודאטה, לגמרי “לוח חלק”. כשאנו מביטים בפעוטות בני שנה עד שלוש שנים לערך, קל לראות כל זאת באנרגיה הבלתי נלאית שלהם, בתעוזה, ביכולות הלמידה המעולות ובמהירות התפיסה שלהם.

או אז הסביבה, בעיקר הורים ומחנכים, מתחילה לטעון ב”מחשב” החדיש אפליקציות ומידע. במקביל נוצרים גם באגים, מתחילות סתירות בין אפליקציות, מופיעים מסכים כחולים ונכנסים וירוסים ושאר מזיקים טכנולוגיים. וכך, מערכת ההפעלה הזו, שעבדה בצורה מושלמת כילדים, מתחילה לקרטע ולזייף.

כתוצאה מכך, בהגיענו לבגרות, מערכת ההפעלה שלנו, כמו במחשב ותיק, כבר אינה עובדת היטב. היא מאטה, נתקעת, מודיעה על שגיאות, מחייבת תחזוקה שוטפת ולעתים גם קורסת ודורשת הפעלה מחדש.

לכן, בכדי להחזיר ל”מחשב” שלנו את יכולותיו משכבר הימים, יש צורך לשדרג את מערכת ההפעלה שלו.

 

באופן מטפורי, זו העבודה שאני עושה עם לקוחותיי וזה מה שנדרש מאיתנו – לשדרג את מערכת ההפעלה האנושית שלנו: להוריד עדכונים חדשים של מערכת ההפעלה, לסתום פרצות בטיחות, לנקות את הווירוסים, לתקן את הבגים, להסיר אפליקציות שאין לנו בהן עוד צורך ולהתקין חדשות, למחוק מידע מיושן שסותם את הזיכרון, ועוד ועוד…

עד כאן האנלוגיה מושלמת והנה החריג: בנמשל לגבי בני האדם, אי אפשר לזרוק את המחשב ולקנות חדש… לכן, הפעולה הכי דרסטית שנוכל לעשות כשאין מנוס, היא לפרמט את הדיסק מחדש.

אם כך, התשובה לתפקוד מיטבי היא בתיקון מערכת ההפעלה, ולא כפי שרבים נוהגים. תאר לך את האבסורד הבא: המחשב המקרטע שלנו אינו מתפקד כהלכה ולא מפיק את הפלטים הרצויים, ואנו תולים את האשמה במוניטור ומחליפים אותו, או – גרוע יותר – לוקחים מרקר ומנסים לצייר על המוניטור את הפלט הרצוי. בדומה לכך נוהגים בני האדם עם ה”פלטים” בחייהם הממשיים. יש לאנשים נטייה לטפל בסימפטום ולא במקור, וזו טעות קשה. במהלך הספר אני מדגים כמה דוגמאות לגישה שגויה זו.

 

במציאות האנושית, הפעולות הדרושות מתמקדות בביצוע שינוי מנטלי מודע שמטרתו לחדש את מערכת ההפעלה האנושית שלנו כקדם: לשקם, לשפץ, לרענן ולהחזיר לה את אותה עוצמה, את אותה היכולת למצות את הפוטנציאל האנושי שלנו, כפי שחווינו כילדים.

איך עושים זאת? בכך עוסק שאר הספר.

רובין שארמה אמר פעם ש”מבוגרים הם ילדים שהתקלקלו”. זו אמירה מצוינת לסיים בה פוסט זה.

רוצה לשדרג את מערכת ההפעלה שלך? הנה ההזדמנות בלינק מעבר לקליק, וכל זה במחיר של ספר!

מעדיף קודם טעימה מהספר? 3 פרקים ראשונים ניתנים להורדה בחינם כאן.

 

אהבת? הפקת ערך? אני מזמין אותך לעשות “לייק”, להגיב ממש כאן למטה ולשתף את חבריך בפוסט זה.
אשמח גם לענות כאן למטה בתגובות לכל שאלה שיש לך.

שיתוף הפוסט ברשתות החברתיות:

אולי יעניין אותך לקרוא פוסטים נוספים:

כתיבת תגובה

הזמנים מאתגרים? העסק או הקריירה תקועים?

דווקא עכשיו, זה הזמן להתחיל לחשוב על שחרור התקיעות.

אני מזמין אותך לייעוץ טלפוני ראשוני בחינם

בתאום ישירות מול היומן שלי