חיפוש באתר ובבלוג
סך כל הפוסטים בבלוג
471
פוסטים אחרונים
קטגוריות
עמוד הפייסבוק שלי

על אימון, ארגון ופרגון

מאת:
חגי שלו

חגי שלו

במאמר זה אצטט מדברי מנהל בכיר במשק בזכות האימון העסקי, אסקור איך האימון העסקי משלב בין שביעות רצון העובדים לבין שיפור ביצועי הארגון, ואציג את הדרך המיטבית להטמיע את האימון העסקי בתרבות הארגון ולצרוב אותו בהווייתו.

המאמר פורסם בירחון משאבי אנוש, מרץ – אפריל 2007

הקדמה
אנו שומעים לאחרונה לא מעט על אימון. מושגים כמו אימון אישי, אימון עסקי, אימון קריירה ועוד נשמעים תדיר במקומותינו ובתי הספר לאימון פורחים. גם המדיה חשפה את האימון בקול תרועה וברייטינג שיא בתוכנית “משפחה חורגת”. על אף שֶמה שהוצג שם לא כל כך תאם להגדרה של אימון, הרי החשיפה הרחבה, הרלבנטיות לכמעט כל בית בישראל ובעיקר ההצלחה לגעת בלב היחסים במשפחה ולשדרג אותם, עשו לדעתי בעיקר טוב למקצוע האימון.

אך אימון עסקי בארגונים לא זוכה לאותה חשיפה. האימון כאן רחוק מעין הזרקורים, לא עולה בשיחות הסלון, ואפילו נחבא מעט אל הכלים, אולי כי עוד לא ברור למנהלים אם אימון עסקי נחשב לחוזקה או חולשה… אז ראשית, בואו נבהיר זאת: אם ל-60% המנהלים של חברות Fortune 500 יש מאמנים, זה ללא ספק אומר שאימון עסקי הוא Main Stream. וזה עוד נתון משנת 2007. לשון אחרת – כמו שלכל הספורטאים המצטיינים בעולם יש מאמנים ואיש אינו רואה בכך חולשה, כך מי מהמנהלים שרוצה להצטיין ולבלוט ראוי לו להתאמן. ומה עם האגו של המנהל הישראלי? דברי גלילאו יפים כאן: “אינך יכול ללמד אדם שום דבר, אתה יכול רק לעזור לו לגלות זאת בעצמו”, והאימון אכן דוגל בגישה זו ונותן בכך את הקרדיט למנהל/מתאמן…

כראייה מקומית לכך, יעקוב פרי עשה שרות מצוין לאימון העסקי מעל במת כנס האימון הבינלאומי השני עוד בסוף ינואר 2007, באמרו:

“האימון שינה אותי… הדהמתי את עצמי בדברים בהם הייתי מוכן להיחשף… נהייתי איש שמח יותר… מסופק יותר, ויודע להתמודד עם התובנות שלי. מעבר לזה, נהייתי יותר טוב עם אנשים, יותר מאזין, יותר פשרן ויותר סבלני”. והוא מוסיף: “כל העולם העסקי זקוק לכלי רציונאלי שיחבר אותו לעולם הרוחני, שבסופו של דבר יביא את אותן תוצאות שאני חוויתי על עצמי בפן האישי”, ולבסוף: “אני מאמין שהאימון העסקי יכול להפוך עובדים לא רק למאושרים יותר, אלא לעובדים טובים יותר, יעילים יותר, אשר מונעים לא [רק] מהרצון להתפרנס אלא ממהות שלמה יותר”. (המקור – Coaching Interactive).

 

אימון עסקי משדרג ארגונים
מרבית אנשי הארגונים בינינו וציבור משאבי האנוש בפרט, יכולים די בקלות לראות למה התכוון פרי בדבריו, בעיקר בסיפא שלהם. כמנהל בארגונים במשך 22 שנה, יכולתי למלא תילי תילים על מקור הסבל בארגונים ולָמה העובדים בהם לא מאושרים מספיק… אבל, נאמן לדרך האימון העסקי, אני בוחר להתמקד בחיובי ולהרחיב דווקא על התועלות שאימון עסקי יכול להביא לארגונים. אליבא דה פרי, האימון העסקי ישפר את שביעות הרצון של העובדים ואת ביצועיהם האישיים, מה שיתורגם ללא ספק לתוצאות טובות יותר לארגון כולו. כלומר, גם ביצועים טובים של הארגון וגם יותר שביעות רצון ואושר לעובדים! האין זו משאת נפשו של כל ארגון???

 

אבל איך עושים זאת?
אז ראשית בואו נפרוט אמירה כללית זו ונראה במה ואיפה תרבות אימונית בארגון יכולה להועיל:

יחסים בינאישיים. האימון העסקי מאפשר לעובד קודם כל לשפר את היחסים שלו עם עצמו. מי ששלם יותר עם עצמו, מכוון יותר ליעדיו האישיים והמקצועיים ומוגשם יותר, הוא גם מאושר יותר ומקרין זאת לסביבתו. התוצאה היא גישה חיובית ותומכת (להבדיל מביקורתית) יותר לסביבה ושיפור היחסים הבינאישיים בעבודה.
תקשורת. שיפור ביחסים עם הסביבה בתוספת פיתוח מיומנות ההקשבה באימון עסקי משדרגים את איכות התקשורת בארגונים. אם ניקח בחשבון שמרבית הבעיות בארגונים נובעות מכשלים בתקשורת, כל מילה נוספת מיותרת…
התמקדות בחיובי. האימון העסקי עוסק ומתמקד במה שעובד, ומעצים אותו, בהתאם לעקרון האוניברסאלי: what you focus on expands. בכך הוא קורא תיגר על החטא הקדום בארגונים לפיו עוסקים יותר במה שלא עובד ומחפשים את האשמים לכך. התועלת ברורה: התמקדות בעתיד, גישה חיובית ואווירה משופרת תורמים לעבודת הצוות ולעשייה.
גידור האגו. תוצאה נוספת של כל הנ”ל היא צמצום התופעות בהם האגו מוביל ומשבש את התקשורת ועבודת הצוות.כמו שאמר ג’ון וודן, מאמן המכללות האגדי: “מה שאתה לומד אחרי שאתה יודע הכל הוא מה שבאמת קובע”.
פרדיגמות והרגלים. האימון העסקי מאיר ומחדד פרדיגמות והרגלים וקורא לבחון אותם במטרה לאמץ את אלו שמשרתים אותנו ולהתנער מאלו שתוקעים אותנו. בכך, האימון העסקי מאפשר לעצב הרגלים מעצימים, ופותח נתיב לשינוי ופריצות דרך, שהם מרכיבים חיוניים בארגון המודרני.
מחויבות ואחריות. שני מרכיבים אלו נמצאים בבסיס כל אימון עסקי וטיפוחם הוא חוט השדרה של פיתוח האינטגריטי בארגונים.
העצמה והשראה. האימון העסקי מעודד פרגון. ביסודו עומדת ההנחה שלכל עובד יש את היכולות והכישורים לבצע את מלאכתו על הצד הטוב ביותר. הוא רותם את הביטוי העצמי וההגשמה לטובת הארגון ובכך עוזר לטפח את המשאב האנושי בארגון.
התמקדות בעתיד: בחזון, יעדים ותוצאות. רבות נכתב על התועלת בכך. ראו למשל את הספר “לנצח ניבנו”.

 

להפיץ את בשורת האימון העסקי בתוך הארגון
עד כאן, סקרתי את התועלות, ויש שיגידו – הבשורות, שאימון עסקי מביא לארגון. אבל, בכדי לממש את כל ההבטחות הללו בארגונים, ובעיקר בגדולים שבהם, צריך להטמיע את מתודולוגיית האימון העסקי בתרבות הארגונית. לכך, נדרש יותר מאשר אימון אישי של המנהלים הבכירים בארגונים, שזו כיום הנורמה באימון העסקי. או בלשון אחרת, אין זה מספיק לנקוט בגישה של “מלמעלה למטה” של אימון המנהלים הבכירים בארגון, שכן ספק אם התרומה החיובית בצמרת תפעפע במורד הארגון אל כל הדרגים, עד אחרון העובדים ועד כדי הטמעת האימון העסקי בתרבות הארגונית.
השאלה היא, אם כן, מהי הדרך להביא את בשורת האימון העסקי לכל העובדים בארגון.

דרך אחת לעשות זאת היא להרחיב את האימון העסקי לדרגי הביניים, קרי למנהלים הזוטרים. ההנחה היא שבכך ניתן לקצר את התהליך שעתיד להביא את האימון העסקי עד לאחרון העובדים. המנהלים שיתאמנו יפיצו את גישת האימון בצורת הניהול שלהם, בנורמות העבודה ובתרבות האימונית שהם יפתחו בהדרגה בארגון.
המגבלות של דרך זו הן הצורך לאמן אישית כמות גדולה של עובדים בצד החשש שלאחר תום האימון העסקי השפעתו תפוג בהדרגה ללא הטמעה בתרבות הארגון. בלשון אחרת, שיפור הביצועים של המנהלים תודות לאימון עסקי אינו מבטיח פעפוע של מתודולוגיית האימון לכל עובדי החברה, שכן המנהלים לא יודעים איך לאמן את המסה הקריטית, קרי – עובדיהם.

 

הכשרה פנים ארגונית באימון
כדי להטמיע את האימון העסקי בתרבות הארגונית מוצע להכשיר את מנהלי הארגון להיות מאמנים.
זהו תהליך הדרגתי, על פיו, במהלך הזמן קבוצות של מנהלים לומדות להיות מאמנים. אין הכרח להתחיל דווקא מצמרת הניהול, אם כי ברכת ההנהלה הבכירה נדרשת. זהו בעיקרו תהליך “מלמטה למעלה” שבו יותר ויותר מנהלים מכל שכבות הניהול מאמצים את מתודולוגיית האימון העסקי בצד המיומנויות הניהוליות.

בתהליך הכשרה זה מושגות כמה מטרות:
ראשית, המנהלים המשתתפים בקורס עוברים כחלק מהלמידה התנסות באימון עסקי על עצמם ולכן אינם נזקקים לאימון עסקי נפרד. שנית, הם לומדים להיות מאמנים ולהשתמש בכלי האימון העסקי בעבודתם. בדרך זו, האימון העסקי הופך לדרך חיים עבורם, הוא מפעפע לכל הממשקים שלהם בארגון (למטה, למעלה ולצדדים), ואט אט, בד בבד עם הכשרה של קבוצות מנהלים נוספות בארגון כמאמנים, נצרב האימון העסקי בתרבות הארגון והופך לנורמה ולחלק מהווייתו. אמרתו של לאו צה ממחישה זאת נפלא: “אם אתה נותן לאדם דג, האכלת אותו ליום אחד. אך אם אתה מלמד אותו לדוג, אפשרת לו אספקת מזון לכל חייו”.

ע”י הכשרת מאמנים בארגונים, הארגונים יוכלו לקבל את “החכה” או את “הכלי הרציונאלי” שיעקוב פרי הזכיר, אשר יפתח בפניהם תדיר אופקים חדשים לשיפור יחסים בינאישיים, תקשורת מיטבית, צמצום הפוליטיקה הפנימית, וסנכרון פעילות הארגון לקראת גדילה, צמיחה, פריצת דרך ותוצאות.

לאימון עסקי של מנהלים בארגונך או להכשרת מנהלים באימון לחץ כאן

איך מתבצע תהליך אימון עסקי למנהלים

שיתוף הפוסט ברשתות החברתיות:

אולי יעניין אותך לקרוא פוסטים נוספים:

כתיבת תגובה

הזמנים מאתגרים? העסק או הקריירה תקועים?

דווקא עכשיו, זה הזמן להתחיל לחשוב על שחרור התקיעות.

אני מזמין אותך לייעוץ טלפוני ראשוני בחינם

בתאום ישירות מול היומן שלי