חיפוש באתר ובבלוג
סך כל הפוסטים בבלוג
470
פוסטים אחרונים
קטגוריות
עמוד הפייסבוק שלי

רוצה ללמוד ומתקשה לבחור מה ללמוד? טיפים להחליט מה ללמוד והכוונת קריירה

מאת:
חגי שלו

חגי שלו

אני מקבל הרבה פניות מחבר’ה צעירים אחרי צבא או קצת מעבר ששואלים: “מה כדאי לי ללמוד?“.

הם נמצאים בראשית דרכם בקריירה וזקוקים להכוונת קריירה.
איך לגשת למוח הלא-מודע - תת-מודע - וליצור בו שינויים

הנה תשובתי:

 

בעידן של אפשרויות לימוד אינסופיות, קצרה היריעה כאן לשטוח בפניך את מגוון אפשרויות הלימודים הקיימות בשוק ומה עדיף. לצד זאת כמובן קיימת השאלה מה מתאים לאישיותך ולכישוריך, דבר אשר רק אתה יכול להעיד על עצמך באופן מלא ומקיף ואין לי אפשרות לאבחן זאת בשלט רחוק.

 

יחד עם זאת,

הנה מספר עצות פרקטיות שיסייעו לך בהכוונת קריירה ובחירה של קריירה אידאלית:

השאלה הרלוונטית איננה “מה יתאים לי ללמוד”. השאלה הרלוונטית היא: “במה אני רוצה לעסוק?“.

אין בהכרח זהות בתשובה ל-2 השאלות. אני פוגש המון אנשים שבחרו ללמוד משהו, רק כדי לגלות אח”כ שכלל לא מעניין אותם לעסוק במה שלמדו. וזה כמובן בזבוז משווע של זמן וכסף.

ובכלל, כיום יש המון עיסוקים מעניינים ומתגמלים שכלל אינם דורשים לימודים אקדמאים. למען האמת כמות הנרשמים לאוניברסיטאות ולמכללות בירידה כבר כמה שנים. זאת, מכיוון שבעוד האוניברסיטאות נשארו ברובן שבויות בקונספטים עיוניים תאורטיים, התלמידים היום מחפשים לימודים יותר קצרים ופרקטיים. גם חשיבות התואר רק “שיהיה קל יותר למצוא עבודה” הולכת ופוחתת.

כך, נפתחים יותר ויותר מוסדות לימוד לא אקדמאים המכשירים פרקטית לעבוד כמעט בכל תחום במהירות יחסית.

גם התפתחות עולם הפרילנסרים, שהיא מגמה עולמית, מאפשרת ליותר ויותר צעירים לעבוד כעצמאים ואז חשיבות התואר (אך לא הידע) יורדת, בצד הצורך הברור להיות מסוגלים לעסוק תכלס בעיסוק, מיד לאחר הלימודים.

לסיכום חלק זה, רק לאחר  שתחליט במה אתה רוצה לעסוק, תוכל לבחור מה ללמוד כדי לממש זאת (אם בכלל).

 

אל תניח הנחות תוקעות ומגבילות

השתדל להימנע מהנחות (פרדיגמות) על עצמך ומהצבת מגבלות (אינני תלמיד טוב, אינני יודע להיבחן, אינני מרוכז בעבודה, יש לי הפרעת קשב וריכוז ולכן… וכדומה…). במקום זאת, הקפד לשמור על ״ראש פתוח״ ולא לתת לקשיים שבדרך למנוע ממך להשיג את הייעוד שלך. כי אף אדם לא נולד מושלם וכל מי שהצליח יצא מאזור הנוחות והשקיע משאבים כדי לקצור תוצאות. וכן, לכל אתגר יש פתרון והפוקוס עליו גם יניב תשובות.

בכלל, המהות שלנו בעולם היא של צמיחה והתפתחות. כמו שאני נוהג לומר: “בני האדם, בכל מין וצבע, הם כמו כל דבר אחר בטבע. כל מה שלא צומח, עמל וגדל, קמל ונובל“.

לכן, כל מגבלה, אובייקטיבית וסובייקטיבית, שיש לך בדרך למימוש עצמי מיטבי ניתנת לשינוי ולשיפור. וזו אחת ההשקעות הטובות ביותר שתוכל לעשות בחייך – להשקיע בעצמך, לגדול ולהתפתח.
יש אינספור דוגמאות לכך. למשל, מייקל ג’ורדן נזרק מנבחרת הכדורסל של התיכון מכיוון שלא היה מספיק טוב וכולם יודעים לאילו שיאים מדהימים הוא הגיע בהמשך הקריירה שלו.

 

הקריטריון הכי חשוב בהכוונת קריירה ובחירת עיסוק ולימודים

לצד התנאים שאל לך להציב לעצמך לגבי עתידך, קיים בכל זאת תנאי אחד חשוב ואפילו קריטי, שממנו ראוי ורצוי להתחיל כל תהליך אבחון, הכוונת קריירה או שינוי קריירה: מה אני אוהב לעשות? במה אני טוב? מה ייתן לי סיפוק, הגשמה, כיף והתפתחות? או בפשטות: “מה הייעוד שלי?“.

עיסוק שמתחבר לערכים אלו גם יאפשר לך התמדה לאורך זמן והצלחה. במידה וקיים קושי במציאת מענה על שאלות אלו, אני ממליץ קודם כל להיעזר בסיוע חיצוני כדי למצוא את הייעוד שלך. חפש בגוגל: הסבה מקצועית, ייעוץ תעסוקתי או הכוונה מקצועית ותגיע לשלל האפשרויות. לחיילים משוחררים מומלץ לפנות לקרן להכוונת חיילים משוחררים.

 

לא (רק) הכסף קובע

יש הרבה פרדיגמות בשוק על תחומי עיסוק מסוימים. למשל, שתחום אלמוני הוא צפוף וממוצה, או שתחום פלוני אינו מתגמל. אז כמובן שרמת השכר היא פרמטר חשוב בבחירה, אך אל תיתן לפרמטר זה להוביל ולהפוך להיות השיקול העיקרי.

כי פגשתי בחיי הרבה אנשי הייטק מרוקנים, ללא משמעות בחייהם, מתוסכלים ולעיתים גם אומללים. לקח להם 3-4 שנות לימודים וכמספר הזה (לפחות) שנות עבודה כדי להגיע לשנות ה-30 (או אפילו ה-40) של חייהם, להרוויח כסף טוב, אבל אז לחפש לעשות מחדש הכוונת קריירה והסבה מקצועית. כי הגיעו לגביהם מים עד נפש והם אינם מסוגלים יותר ללכת לעבודה בה הם סובלים. ערן שטרן קורא לזה קל”ב – קשה לקום בבוקר.

ובכל זאת בוודאי תשאל: חגי, אז מה אתה מציע, לעבוד בעיסוק שאני אוהב ולהיות עני מרוד כל חיי? לא ולא, אני עונה. אם תבחר לעסוק בייעוד שלך, אם אכן תאהב את עבודתך, אם עבודתך היא בהלימה לכישורים וליכולות שלך, תהיה לך מוטיבציה להשקיע בה, לצמוח ולהתקדם בעבודה וכך גם להגדיל את שכרך. כי בכל תחום, צפוף ולא מתגמל ככל שיהיה, יש אנשים שמשתכרים הרבה מעבר לממוצע, ואלו האנשים שעוסקים בייעוד שלהם.

 

לסיכום,

במקום לשאול “מה כדאי לי ללמוד” או אפילו “מה יתאים ללמוד”, שאל: “במה אני רוצה לעסוק”? ואם אינך יודע קבל הכוונת קריירה, הכוונה תעסוקתית ומצא את הייעוד שלך.

בנוסף, אל תגביל את עצמך מראש בגלל יכולות או אי יכולות כאלו או אחרות. ראה את הקריירה שלך כנתיב התפתחות אחד ארוך והאמן בעצמך.

לבסוף, אם תלמד ותעסוק בייעוד שלך, תוכל להצליח בכל תחום. במידת הצורך, אל תהסס לקחת סיוע בעזרת אימון עסקי, הכוונת קריירה או אימון קריירה מתאים.

 

אהבת? הפקת ערך? אני מזמין אותך לעשות “לייק”, להגיב ממש כאן למטה ולשתף את חבריך בפוסט זה.
אשמח גם לענות כאן למטה בתגובות לכל שאלה שיש לך.

שיתוף הפוסט ברשתות החברתיות:

אולי יעניין אותך לקרוא פוסטים נוספים:

כתיבת תגובה

הזמנים מאתגרים? העסק או הקריירה תקועים?

דווקא עכשיו, זה הזמן להתחיל לחשוב על שחרור התקיעות.

אני מזמין אותך לייעוץ טלפוני ראשוני בחינם

בתאום ישירות מול היומן שלי