חיפוש באתר ובבלוג
סך כל הפוסטים בבלוג
471
פוסטים אחרונים
קטגוריות
עמוד הפייסבוק שלי

אני מבקשת לדחות את הפגישה, אני עדיין לא מוכנה לשינוי…

הרבה פעמים אנשים מתקשרים אלי ממעמקי התסכול שלהם בהחלטה של רגע ומתאמים איתי פגישת היכרות, נחושים להתחיל בשינוי המיוחלשינוי קריירה שהם דוחים אותו כבר שנים.

כי הרי ברגע שהתעורר הצורך בשינוי (בזוגיות, בקריירה, בעסק ובעצם בכל תחום בחיים), הוא לא נעלם. נהפוך הוא – הוא רק מתחזק עם הזמן.

ואז כאשר הגיעו מים עד נפש, כאשר הם מגיעים לשאול תחתיות, אנשים אוזרים אומץ כדי “להחליט” שהם לא רק רוצים שינוי, אלא גם מוכנים להתחיל לממש אותו.

 

אם החליטו על שינוי, אז מה משתבש?

רשמתי לעיל “החליטו” במרכאות, כדי לבטא את השבריריות של החלטה כזו. כי היא לרוב תלוית זמן ומצב; או ליתר דיוק – תלויה בעומק הנפילה הרגשית ברגע ההחלטה. כי ברגע שיש הקלה בשפל הרגשי שיצר את הטריגר ל”החלטה” לשנות, מיד קופץ האגו ומציג את שלל הנימוקים “הרציונליים” מדוע שינוי כזה הוא לא אפשרי ואז השינוי שוב נדחה…

כתבתי על זה בפוסט מה תוקע אותנו בדרך לשינוי, בו הצגתי את המודל המלא של הזגזוג האנושי שכל אחד מכיר היטב מחייו – מודל האגו והאני הגבוה. מומלץ לקרוא את הפוסט ההוא לפני שממשיכים לקרוא כאן.

 

מקרה אמיתי שהיה כך היה:

התקשרה אלי רונית (שם בדוי), בשלהי שנות ה-40 שלה, עובדת 20 שנה במוסד ציבורי ידוע, ושיתפה אותי שהדבר היחידי החיובי בעבודתה הוא הנוחות. פרט לכך, “כבר שנים שהיא אינה מרוצה”. זה אחד ממקומות העבודה שכל העמדות הבכירות בו תפוסות כבר שנים, וכאשר אחת מתפנה, יש עליה מכרז תפור. שוחחנו על תהליך אפשרי של הכוונה תעסוקתית לרונית וקבענו פגישת היכרות.

כמה ימים אח”כ שלחה אלי רונית את ההודעה הבאה: “אני עדיין לא מוכנה ובשלה לתהליך, אצור קשר כאשר זה יקרה. לכן, אני מבטלת את פגישתנו. תודה“.

 

הבה ננסה להבין את ההיגיון מאחורי המילים הללו:

מה פירוש “אני עדיין לא מוכנה ובשלה לתהליך”? מהן המוכנות והבשלות הללו? מה עוד צריך כדי להגדיש את סאת התסכול והיגון שלה? כאילו, 20 שנות סבל אינן מספיקות?

לכן, ברור לחלוטין שהנימוק “אני עדיין לא מוכנה ובשלה לתהליך” אינו רציונלי בעליל, אלא רגשי. זה לרוב הפחד משינוי שמסתתר מאחורי המילים הכל-כך “הגיוניות” הללו.

לתשומת לבכם הפרשנות הבאה למילה רציונליזציה – Rationalize: = צמד המילים Rational lies. נכון – “שקרים הגיוניים”. כלומר, זה לא רציונלי ולא בטיח.

 

מה עניתי להודעת הביטול של רונית

הנה תשובתי לרונית:

“בסדר גמור רונית. לתשומת ליבך, שמבחינה מסוימת, רוב האנשים אף פעם אינם מוכנים ובשלים לשינוי.

זאת, מכיוון שבכולנו יש התנגדויות מובנות לשינוי. בכל האנשים יש חלק שמתנגד לשינוי, שמפחד, כי שינוי זה אי וודאות ונתפס ע”י האוטומט שלנו כאיום, אפילו על ההישרדות.

והראיה – את חושבת על שינוי כבר לא מעט זמן ועדיין את לא מוכנה…

לכן, הגישה הנכונה להתמודד עם הפחד היא להתחיל להתקדם צעד אחרי צעד.

לא נכון לחשוב עכשיו על כל השינוי, אלא על פגישת ההיכרות עם חגי, ואח”כ על התהליך של הגדרת העיסוק, ואז על שלב ההכנה, ואז על הפגישה הראשונה, וכו’. וכל זאת ללא סיכון, כי עדיין לא עשית שום צעד לעזוב את העבודה…

דברים שרואים משם לא רואים מכאן ונכון להתייחס לזאת כמו לנסיעה מחיפה לת”א. לא לומר (בהתעלם מוויז): אני לא יוצאת לדרך כי אני לא מכירה את ת”א ואת הדרך לשם, וחוששת ממה שמצפה לי בדרך וכשאגיע…

אכן שינוי הוא אבולוציה ומרתון, לא ספרינט. הסינים אומרים שמסע של אלף מילים מתחיל בצעד אחד קטן. ופגישת ההיכרות שלנו היא הצעד האחד הקטן…

זה חומר למחשבה עבורך. יומשובח!”

 

מסקנות סופיות

אם כך, הפחד משינוי הוא מה שמחשק את ההחלטה לשנות, שכביכול כבר התקבלה. והפחד הזה הוא מאד לגיטימי ואנושי. וזה כמו מזג האוויר: יום אחד שמשי ונעים (“אני הולכת על שינוי”), ויום שני סגריר וגשום (“זה לא יעבוד, חבל על המאמץ”).

האתגר הוא לכן להתמודד עם הפחד משינוי, להפוך את הפחד לדחף. ואיך עושים זאת? לא חושבים על סוף הדרך, כי זה מפחיד ומשתק.

אלא מתחילים להתקדם צעד אחר צעד, כאשר כל הצעדים הראשונים אינם מסוכנים כלל, כי הם אינם כוללים שינוי פיזי, אלא אך ורק את הבשלת רעיון השינוי וחיפוש הדרך הטובה ביותר לממש אותו.

כל השינויים הגדולים שעשו בני האדם הם כאלו, הדרגתיים, בשלבים ובפירוק הפחד לגורמים קטנים תוך התמודדות עם כל חלק בנפרד.

מה ההסבר לכך?

בקצרה, הסטטוס קוו שבו כל אדם חי, חרוט כמכלול של הרגלים במוח הלא מודע שלו. מוח זה אינו נגיש באמצעים קונבנציונליים, ומערכת של ספקות, פחדים ודאגות משרתות אותו כדי למנוע שינוי. ואם ננסה את השיטה של הכל או לא כלום, לרוב ניכשל.

מאידך, כמו לוחמת גרילה נגד כוח עדיף, וכמו כל הרגל חדש שרכשנו בחיינו, פירוק השינוי הגדול לצעדים קטנים מנטרל את “כיתת המשמר” ששומרת על המוח הלא-מודע מפני שינויים ומאפשרת שינוי הרגלים הדרגתי אך אפקטיבי.

הנה כאן דוגמה אחת אמיתית מחיי לעקרונות אלו.

 

רוצה לעשות את השינוי שלך? הצעד הראשון הוא כאן בקשר לעסק קיים או פתיחת עסק חדש או כאן בקשר לקריירה שלך. 

 

אהבת? הפקת ערך? אני מזמין אותך לעשות “לייק”, להגיב ממש כאן למטה ולשתף את חבריך בפוסט זה.
אשמח גם לענות כאן למטה בתגובות לכל שאלה שיש לך.

שיתוף הפוסט ברשתות החברתיות:

אולי יעניין אותך לקרוא פוסטים נוספים:

כתיבת תגובה

הזמנים מאתגרים? העסק או הקריירה תקועים?

דווקא עכשיו, זה הזמן להתחיל לחשוב על שחרור התקיעות.

אני מזמין אותך לייעוץ טלפוני ראשוני בחינם

בתאום ישירות מול היומן שלי