חיפוש באתר ובבלוג
סך כל הפוסטים בבלוג
471
פוסטים אחרונים
קטגוריות
עמוד הפייסבוק שלי

ההקדמה לספרי החדש “מִלכּוד המצוינות” | למה כדאי לך לקרוא את הספר הזה?

מאת:
Picture of חגי שלו

חגי שלו

ספרי הבא “מִלכּוד המצוינות” קורם עור וגידים מידי שבוע. מלכוד המצוינות מאת חגי שלו, מאמן עסקי ואימון עסקי

לרוב, הסופ”ש הוא הזמן השקט עבורי בו אני נכנס למוזה ו”שופך” את הספר מתוך ראשי.

כן, הספר קיים במוחי כבר כמה שנים, מאד מגובש ובהיר, מוכן לעלות על הכתב.

ומכיוון שאין רע בלי טוב, ימי הקורונה יצרו עבורי את ההזדמנות להתחיל במלאכת הכתיבה.

והיום אני מבקש להציג כאן בפוסט את ההקדמה לספר. הנה היא כאן במלואה:

 

הקדמה – למה כדאי לך לקרוא את הספר הזה?

“מה אם הייתי אומר לך שלכ-30-40% מאוכלוסיית העולם יש תבנית התנהלות שלילית שחוזרת על עצמה ותוקעת אותם ואת הצלחתם? ומה אם הייתי מוסיף ואומר שלהתנהלות פוגעת זו יש פתרון פשוט למדי שכל אחד מהלוקים בה יכול ליישם תוך כ-6 חודשים ולצאת מהתקיעות?

כן, אני מתכוון לשינוי דפוסי חיים שליליים שאנשים חווים חיים שלמים, לפעמים כמה עשורים; וכל אלו ניתנים לשינוי בשבריר מהזמן שלאורכו הם חוו דפוסים אלו וכך לסלול עבורם את הדרך לשגשוג ולהגשמה שטרם חוו כמותם!

לא, אני לא מצפה שהפסקה הקצרה הזו תשכנע אותך. אם הייתי בנעליך הייתי לא פחות סקפטי ממך. אבל אם היא סקרנה אותך, הספר הזה הוא בשבילך. בנוסף, אם הנך סבור או חש שאינך ממצה את הפוטנציאל שלך, לא משנה באיזה תחום בחייך, יודע שאינך די בטוח בעצמך וחושב לפעמים שאינך טוב מספיק – הספר הזה הוא בשבילך!

 

גילוי מִלכּוד המצוינות והייחודיות שלו

בשלהי 2015, רק כמה חודשים לאחר פרסום ספרי הראשון “להתרגל להצליח“, הייתה לי הארה. פתאום התחברו לי המון דברים וגיליתי מעגל זדוני שפעל בקרבי עד לפני כמה שנים. יתרה מכך, הבחנתי שהמעגל הזה חי, בועט ונושם בקרבם של חלק נכבד מלקוחותיי בהווה. קול האסימונים שנפלו במוחי הדהד למרחוק. כבר אז קראתי לתופעה זו “מלכוד המצוינות” ופרסמתי את הגרסה הראשונה של פוסט בשם זה ב- 5/10/15 בבלוג שבאתר שלי[1].

כבר אז ידעתי שזה יהיה הנושא של ספרי הבא, ספר זה שאתה מחזיק בידך, או אוטוטו תחזיק בידך 🙂  בשנים שעברו מאז, חקרתי, הרחבתי ושיפרתי את המודל. יתרה מכך, חקרתי את פרטי המלכוד תוך כדי עבודתי עם לקוחותיי באימון עסקי ובאימון לשינוי קריירה, ופיתחתי כלים לאבחונו ולפתרונו.

את התוצאות של המחקר וההתנסויות האלו אתה מקבל כאן בספר זה עם התבנית המלאה של מלכוד המצוינות.

 

המודל של מלכוד המצוינות הוא כל כך ייחודי, שבכל עשרות הקורסים שרכשתי בהם דעת מקצועית, ובאלפי שעות הקריאה והלמידה בעולם ההתפתחות האישית מאז 2005, לא מצאתי לו אח ורע.

טוב, זו הצהרה מאד בומבסטית ובמחשבה שנייה אני בוחר דווקא להיות זהיר: אמנם מלכוד המצוינות הוא מודל שאני פיתחתי בעצמי. אך אין זה אומר שהוא לא הוגדר איפה שהוא ברחבי העולם ע”י אחרים לפני, אלא רק שלא הייתי מודע לכך ולכן לא העתקתי אותו מאף אחד. וכדי להיות אפילו יותר זהיר, המקוריות שלי היא רק בהבניית המודל, בזרימה שלו ובחיבור מרכיביו זה לזה.

יתרה מכך, הכל כבר נאמר ונכתב בעולם ההתפתחות האישית;  הרי במשך אלפי שנים חכמי האנושות פיתחו שיטות וכלים בעולם המודעות והרוח, והכתבים הללו יכולים למלא עולם שלם. יחד עם זאת, הייחודיות שלי ושל הספר הזה (וגם של ספרי הקודם) היא היכולת לקחת חומרים קיימים וידועים, לערוך ולהבנות אותם בדרך שונה מהמקובל שהופכת אותם מאד מעשיים וישימים. אני מתכוון למומחיות לקחת דברים מופשטים ותיאורטיים, ולהציגם בדרך רציונלית ופרקטית, שנותנת כלים פרקטיים לשינוי. מומחיות זו מגשרת תהום עמוקה שבין עקרונות, תורות וידע, שחשיבותם אינה מוטלת בספק, לשיטה ותבניות מעשיות וישימות, שעושות הבדל גדול בתוצאות, תכלס.

 

מהו מִלכּוד המצוינות?

טוב, בשביל זה אתה רוצה לקרוא את כל הספר 🙂 וברצינות, הנה תיאור כללי מאד ראשוני שלו: המלכוד הינו מעגל שוטה / מעגל זדוני / מעגל תנופה / מעגל קסמים, של סדרת אמונות, פרדיגמות והרגלים שליליים עוקבים, המזינים זה את זה בדרך שלילית מתעצמת, מתחזקת וגוברת, ללא מוצא (כביכול). זהו לופ שלילי, בלתי מובחן ולא מודע, שעשרות אחוזים מאוכלוסיית העולם שרויה בו והוא מחבל ביכולתם להצליח. הוא מתחיל משאיפה להצטיין ולהצליח, אך בדרך פרדוקסלית שאיפה זו מחוללת שרשרת קריטית שלילית של אמונות, מחשבות, רגשות והרגלים (יחדיו אקרא להם כאן בספר לשם הפשטות – “הרגלים”), שכולם דווקא פוגעים ביכולת להצטיין ולהצליח ומחשקים אותה.

במשפט אחד – מלכוד המצוינות מקטין את הביטחון העצמי, הערך העצמי, הדימוי העצמי ואת האהבה העצמית, כולם גורמים הווייתיים חיוניים להצלחה. זו גם הסיבה שכיניתי אותו “מלכוד”: כי המקור שלו נפלא – נובע מהמוטיבציה האנושית להצטיין, לצמוח ולהתקדם, אך כמו מחלות אוטואימיוניות[2], הכוונה הטובה נלכדת דווקא בשרשרת אמונות והרגלים שפוגעת בה. לכן, התוצאה של המלכוד היא בדיוק הפוכה – דשדוש, שקיעה ואי מימוש הפוטנציאל.

הנה כאן חלק מראיון בו תיארתי את מִלכּוד המצוינות:

 

הפתרון הנדרש הוא אם כן בן שלושה שלבים:

  1. קודם להיות מודעים למלכוד המצוינות, לקיומו ולהשלכותיו
  2. אח”כ לזהות את הימצאותו בקרב מי שלכוד בו ולהתבונן בפעולתו
  3. ולבסוף לבחור לפוגג אותו בעזרת כלים מתאימים.

בכך בדיוק עוסקים שלושת החלקים של הספר הזה. ומכיוון שכבר תיארתי את המלכוד כמעגל שוטה זדוני המזין את עצמו שלב אחרי שלב ומתחזק, אזי נטרול המנוע שלו, הגורם הבסיסי לקיומו, בצד החלשת כל מרכיב שלו היא הדרך למוסס אותו. הייתי מגדיל ואומר – לבער אותו מקרבנו! כי מבחינה מנטלית, מלכוד המצוינות הוא כמו מחלה קשה האוכלת כל חלקה טובה. דימוי אחר שעולה לי בימים אלו של משבר הקורונה, שבהם אני כותב את הספר, הוא לקטוע את שרשרת ההדבקה או שרשרת התחלואה. אני משתמש בדימויים קשים אלו, מכיוון שהחולי הנפשי, הרגשי והמנטלי שהמלכוד גורם, הוא לא פחות מזיק ופוגע מכל מחלה פיזית חמורה. יתרה מכך, יותר ויותר מחקרים מעידים שדיכאון, לחצים נפשיים, חרדות ושאר רגשות שליליים, יש להם חלק משמעותי בהתפתחות המגיפות המודרניות של אלצהיימר, סרטן, סיסטיק פיברוזיס, פרקינסון ואחרות. די לקרוא כתבים של מדענים כמו ד”ר דויד המילטון וד”ר ברוס ליפטון כדי להבין זאת[3].

 

מִלכּוד המצוינות מתחיל כאשר הרצון להצליח ולהצטיין פוגש באמונות מגבילות שניטעו בנו בילדות. כל פסיכולוג יאמר לך שאמונות אלו הן המקור לרוב הכשלים הרגשיים והמנטליים שאנו חווים בבגרותנו. עד כאן אין חדש. לכן, השאלה היא משולשת:

  1. מהן האמונות המגבילות השכיחות ביותר?
  2. כיצד הן משליכות על יכולתנו להצליח בחיים הבוגרים?
  3. והכי חשוב – איך לבער אותן משורשיהן?

לכל שלוש השאלות הללו אענה בספר זה.

 

בקצרה, וארחיב על כך כמובן בהמשך הספר, אחת האמונות המגבילות השכיחות ביותר וכנראה גם ההרסניות ביותר היא האמונה “אני לא מספיק טוב”, ודומיה. במחקריי לקראת פרסום ספר זה חיפשתי נתונים על השכיחות שלה. מצאתי מגוון רחב של נתונים: חלקם נקב ב-40%, חלקם ב-20%, מאמר בפורבס מ-2018 ציטט מחקרים שרמת היעדר הביטחון העצמי היא בסביבות 50%, לואיז היי (מטפלת והמייסדת של הוצאת ספרי ההתפתחות האישית הגדולה בעולם Hay House) אמרה באחת ההרצאות שלה שליותר מ-50% מלקוחותיה יש את האמונה המגבילה “אני לא מספיק טוב”; הגדילה לעשות NBC News שקבעה כי 85% מהאנשים סובלים מהערכה עצמית נמוכה. בקורס מנחים בארגון מיכא”ל[4] שלמדתי עוד ב-2007 מלמדים שאנשים ממצים בממוצע רק 7-15% מהפוטנציאל האנושי שלהם; כלומר, 85-93% אינם ממוצים!

כך או כך, מדובר בעשרות אחוזים מהאוכלוסייה, מיליארדים של בני אדם, שזועקים לשינוי מנטלי כדי למצות את הפוטנציאל שלהם!

 

לפיכך, אם הנך סבור או חש שאינך ממצה את הפוטנציאל שלך, לא משנה באיזה תחום בחייך, יודע שאינך די בטוח בעצמך, אינך מעריך את עצמך וחושב לפעמים שאינך טוב מספיק – הספר הזה הוא בשבילך! בנוסף, סימנים אחרים רלבנטיים המאפיינים אנשים עם מלכוד המצוינות הם: פרפקציוניזם, ריצוי, קושי בניהול זמן ומשימות, דחיינות, הימנעות מקבלת החלטות, פחד מכישלון, לחץ – סטרס, תקיעות ושיפוטיות עצמית.

אם ראית את עצמך בהקדמה זו בכלל ובמאפיינים אלו בפרט, ואמרת: “וואלה, זה מדבר עלי!” – אז הספר הזה נועד עבורך. אני מזמין אותך לקרוא אותו ולהיווכח איך הוא יסייע לך לשנות את חייך לטובה.

הספר יגלה לך מהי שרשרת ההרגלים[5] המזינים את מלכוד המצוינות ומעצימים זה את זה בדרך הרסנית; באפשרותך יהיה לזהות מרכיבים אלו בקרבך; תבחין בקשר ביניהם ובדרך המניפולטיבית שהם פועלים כנגד רצונותיך האמיתיים; והכי חשוב – תקבל כלים איך לפוגג ולמגר את המלכוד וכך להשתחרר מכבליו וממגבלותיו.

 

לא סתם בחרתי בקפידה את אמרת הנושא מאת רובין שארמה בתחילת הספר: “מודעות עצמית היא נקודת ההתחלה של מצוינות אישית“. ספר זה נועד לתת לך בראש וראשונה את המודעות הנדרשת להצטיין ולהצליח. מודעות זו לרוב אינה נלמדת במסגרות החינוך הרגילות, מכיוון שהיא מנטלית ביסודה. הורינו ומורינו לרוב אומרים לנו: “עבוד, פעל, למד, עשה וכך תוכל להצליח”. איך שום פסול בהנחיות אלו שאני מכנה אותן Doing, אך לא על ה- Doing לבדו יחיה האדם. באנגלית מכנים אותנו Human Being, רק שאת ה- Being הזה אף אחד לא מלמד אותנו. ה-Being מתחיל בפיתוח המודעות, ממשיך בפיתוח יכולת ההתבוננות העצמית (הרגל שאין לרוב בני האדם) ומסתיים בהגדלת כמות הבחירות, על מנת ליצור שינוי ולהשיג תוצאות. הרחבתי על תהליך זה, כולל איך ליישם אותו הלכה למעשה, בספרי הראשון להתרגל להצליח. גם בספר זה לא אסתפק במודעות, אלא אוליך אותך עד ליישומה הלכה למעשה – הבחירה.

אך לא ארתום את העגלה לפני הסוסים; נתקדם בספר צעד אחר צעד ונתחיל מהמודעות. “אין שכל – אין דאגות” כפי שמעיד הפתגם העממי; ולכן נקודת ההתחלה על מנת להשיג מצוינות היא פיתוח המודעות.

 

כמה מילים לגבי מבנה הספר. חילקתי אותו לשלושה חלקים:

חלק א’, מפרק 1 עד פרק 3 – מוקדש למקורות המלכוד ולהשפעותיו הנראות לעין; אני מכנה זאת מלכוד המצוינות הקטן;

חלק ב’, מפרק 3 עד וכולל פרק 10 – מוקדש לתיאור מלכוד המצוינות ומרכיביו;

חלק ג’, מפרק 11 עד וכולל פרק 20 – מוקדש לכלים ולפתרונות להשתחרר ממלכוד המצוינות ולפוגג אותו.

 

לקראת סיום ההקדמה אני מבקש לפרגן לך! העובדה שאתה מחזיק ספר זה בידך אומרת שאתה מודע לצורך לשנות את ההתנהלות שלך כדי להפיק תוצאות טובות יותר. יחד עם זאת, כפי שתראה בהמשך הספר, מודעות אינה תנאי מספיק לשינוי. יכולתך להיות פתוח לשינויים ומחויב אליהם היא צעד ראשון ליישום המודעות הלכה למעשה כדי לקצור הצלחה. מנקודת פתיחה זו, קריאת הספר ויישומו ייקחו אותך עוד צעד משמעותי קדימה אל המנוחה והנחלה. אני מברך אותך על כך ועל נכונותך להשקיע בעצמך על מנת לשפר את חייך!

אם כך, כדי להפיק את מירב התועלת מהספר, אני ממליץ לך לא רק לקרוא וללמוד את האמור בו, אלא גם ליישם את הנחיותיו, כי השינוי לפי תפישתי הוא אבולוציוני ומושג בצעדים קטנים ועקביים לאורך זמן.

אחרי שתקרא את הספר ותיישם את האמור בו, תבין את DNA המלכוד, כיצד לפוגג אותו וכיצד לעשות שינוי אפקטיבי בעצמך על מנת להשיג תוצאות פרקטיות טובות יותר בעסק שלך, בקריירה, בניהול ובחייך בכלל.

וזה לא קשה ליישום. בעזרת פתיחות, משמעת עצמית ומחויבות לעצמך, תוכל להתקדם בעקביות ובאפקטיביות עד לתוצאות להן אתה מייחל.

 

רגע לפני שאנו יוצאים לדרך, חשוב לי להבהיר שאתה מוזמן לפנות אליי בכל שאלה שיש לך בכל הנוגע להתפתחות האישית שלך ולהצלחתך בניהול, בעסק או בקריירה שלך בכלל, וכמובן בקשר לכל האמור בספר זה בפרט. דרכי ההתקשרות איתי מופיעות בהתחלת הספר ובסופו.

קדימה, בוא נצא לדרך!”

 

המידע בפוסט מבוסס על ספרי השני מלכוד המצוינות שיצא לאור במרץ 2023.

הספר מִלכּוד המצוינות סיים בהצלחה פרויקט הדסטארט וניתן לרכישה מאתר זה בהנחה כאן בקליק החל מאפריל 2023.

 

[1]  https://www.hagaishalev.com/blog/excellent-catch22

[2]  “מחלות אוטואימוניות הן קבוצה גדולה של מחלות שנגרמות בשל תקלה במערכת החיסון, שבה תאיה תוקפים את הגוף ללא סיבה… כמו צבא שיורה על כוחותיו” (אתר בית החולים שיבא).

[3]  https://www.hagaishalev.com/blog/mind-over-matter

[4]  http://michael.org.il

[5]  “הרגלים” בספר זה – הרגלי חשיבה, הרגלי התנהגות, אמונות ורגשות.

 

אהבת? הפקת ערך? אני מזמין אותך לעשות “לייק”, להגיב ממש כאן למטה ולשתף את חבריך בפוסט זה.
אשמח גם לענות כאן למטה בתגובות לכל שאלה שיש לך.

שיתוף הפוסט ברשתות החברתיות:

אולי יעניין אותך לקרוא פוסטים נוספים:

כתיבת תגובה

הזמנים מאתגרים? העסק או הקריירה תקועים?

דווקא עכשיו, זה הזמן להתחיל לחשוב על שחרור התקיעות.

אני מזמין אותך לייעוץ טלפוני ראשוני בחינם

בתאום ישירות מול היומן שלי