חיפוש באתר ובבלוג
סך כל הפוסטים בבלוג
470
פוסטים אחרונים
קטגוריות
עמוד הפייסבוק שלי

5 עצות ליזם המתחיל על פתיחת עסק חדש

מאת:
חגי שלו

חגי שלו

זהו הראיון הגולמי שנתתי למדור “המומחה” בגלובס, לפני העריכה.
לטעמי הוא טוב יותר ממה שפורסם  😉 חגי שלו, אימון עסקי לפריצת דרך, פתיחת עסק חדש

לקריאת הראיון כפי שפורסם נא ללחוץ כאן

לאחרונה התפרסמו שמועות על מכירת וייז לפייסבוק תמורת כמיליארד דולר. זהו שווי עצום לחברה הצעירה, שמחזיר שוב לכותרות את המיזמים המצליחים במדינת הסטארטאפ.

זוהי הזדמנות מצוינת לבחון את השאלה איך להקים מיזם מצליח.

לחץ על “קרא עוד” כדי לקראו את הראיון המלא.

–        חגי שלו, אתה רו”ח בהשכלתך, כיום מומחה לשינויים עסקיים, עם 30 שנות ניסיון עסקי, בהן 15 שנה כמנהל כספים בהיטק ו-7 שנים כמלווה עצמאי של בעלי עסקים ויזמים. אלו עצות תוכל לתת ליזם שרוצה להקים את הוויז הבאה?

הטיפ הראשון הוא “התמקד בלתת ערך ללקוחות הפוטנציאליים שלך ולא בעשיית כסף”.

את רבים מהיזמים מניעה השאיפה להתעשר, ואין בכך שום רע כמובן. העניין הוא שאם תתמקד בכסף, קרוב לוודאי שבמשבר הראשון תגיד לעצמך: “טוב, זה לא הולך, אין כאן סיכוי לעשות כסף” ותוותר. ואז תחמיץ את אחת התכונות החשובות של יזמים מצליחים – נחישות והתמדה.

הדרך הטובה ביותר לעשות כסף היא להביא כמה שיותר ערך לכמה שיותר אנשים, כך שיהיו מוכנים לשלם לך בכסף טוב תמורתו.

כך למשל וויז פרסמו כי ב-2013 היא תחסוך לנהגים 82 מיליון שעות, 2.1 מיליארד דולר ו-844 אלף טונות של זיהום דו תחמוצת הפחמן.

זהו ערך עצום שנותנת החברה לנהגים, לסביבה ולעולם, אז מה הפלא שתג המחיר שלה הוא מיליארד דולר?

–        מה החשיבות של תכנון עסקי למיזם?

תכנון הוא הכרחי. אני חסיד גדול של גישת “פריצת הדרך” לפיה קובעים את ה”מה” לפני ה”איך”. התחל עם חזון שמחבר לרגש ומניע אותך, המשך עם יעדים (ה”מה”) ורק אח”כ קבע את האסטרטגיה להשגת היעדים ואת אבני הדרך (ה”איך”). ואז, בצע את תוכניתך צעד אחר צעד בהתמדה ונחישות, ויחד עם זאת שמור על גמישות והיה ער להזדמנויות שצצות, כי כל תוכנית היא בסיס לשינויים.

–        ומה עם ערכים?

ערכים הם חלק מהחזון וחשיבותם רבה. כך למשל לוויז כנראה חשוב לשמור על זהות ישראלית ולכן התפרסם שהשארת הפעילות בישראל היא תנאי לעסקת המכירה. זו גישה ערכית במיטבה.

–        הרבה מדברים על אישיות היזם כבסיס להצלחה. מה עמדתך?

אף אחד לא נולד מושלם. הבשורה הטובה היא שכל הרגל, חשיבתי או התנהגותי, אפשר לשנות. לכן, חשוב לך היזם לשמור על גמישות מחשבתית ופתיחות לשינוי עצמך. המיזם הוא תמיד תמונת ראי של היזם. לכן, השקע בעצמך, צור נכונות לשווק כי בלעדי זה אי אפשר להצליח, רכוש הרגלים מנצחים, פתח אינטליגנציה רגשית ולמד מיומנויות תקשורת והנעה.

בסוף הראיון מצ”ב לינק למדריך מפורט שניתן לקוראים במתנה ועוסק במתודולוגיה ייחודית שפיתחתי לבצע שינוי בכל הרגל שלא משרת אותך.

–        מה הטיפ הרביעי?

בנה צוות. מוכשר ככל שתהיה, אינך יכול לעשות הכל לבד. בוויז למשל יש 3 מייסדים ומנכ”ל. רכוש מיומנויות רתימה והנעה כי ניהול היום קשור בעיקר בצוותיות של המיזם. לא כל הצוות חייב להיות עובדים שכירים, והיום בהחלט מקובל להעסיק גם פרילנסרים, בוודאי בהתחלה. מומלץ לעבוד עם מנטור כחלק מהצוות. אני חונך היום 2 יזמים דרך קרן שמש בהתנדבות ורואה בבירור את התרומה הגדולה ליזמים. לבסוף, גם משקיעים הם חלק מהצוות. כשאתה מגייס כסף, גייס “כסף חכם”. כלומר, משקיעים שיש להם ערך מוסף אסטרטגי מעבר לכסף, כאלו שיכולים לפתוח לך דלתות.

–        ולסיום חגי, מה עוד חשוב כדי להקים מיזם מצליח?

חשוב מאד לשמור על צניעות, סבלנות, כבוד הדדי ויושרה. אנחנו כישראלים אוהבים לעשות קיצורי דרך, ומומלץ כאן לשמור על מוסריות ואינטגריטי. בצד זה, כדאי להיות נדיב, לעצמך, לעובדים, למשקיעים וללקוחות, כי נדיבות משדרת למוח הלא-מודע שלך תחושת שפע, שהיא קריטית להצלחה. כמו כן, מקסם את שווי המיזם שלך ולא את השווי של החלק שלך. כשהמיזם מצליח, הרבה בזכות העובדים והמשקיעים, כולם מתוגמלים ביד נדיבה, כולל כמובן אתה עצמך.

ואחרון חביב – קח אחריות. היה פרואקטיבי, אל תקטר, אל תתלונן ובוודאי אל תאשים, לא אחרים ולא את עצמך. יזמות היא מסע ארוך. חשוב גם ליהנות מהדרך. בכל קושי, וקשיים יהיו, שאל את עצמך מה אתה יכול לעשות ואיך תוכל לגבור עליו. אם תחפש פתרונות במקום להתלונן, גם תמצא אותם!

ולפני סיום הנה מבחר טיפים לפתיחת עסק מצליח בסרטון קצר (5:06 דק’):

לקבלת המדריך לרכישת הרגלים מנצחים במתנה וסדרת מיילים על תכנון עסקי אפקטיבי לחצו כאן – https://www.hagaishalev.com/gift

אהבת? הפקת ערך? אני מזמין אותך לעשות “לייק”, להגיב ממש כאן למטה ולשתף את חבריך בפוסט זה.
אשמח גם לענות כאן למטה לכל שאלה שיש לך.

שיתוף הפוסט ברשתות החברתיות:

אולי יעניין אותך לקרוא פוסטים נוספים:

כתיבת תגובה

הזמנים מאתגרים? העסק או הקריירה תקועים?

דווקא עכשיו, זה הזמן להתחיל לחשוב על שחרור התקיעות.

אני מזמין אותך לייעוץ טלפוני ראשוני בחינם

בתאום ישירות מול היומן שלי