חיפוש באתר ובבלוג
סך כל הפוסטים בבלוג
471
פוסטים אחרונים
קטגוריות
עמוד הפייסבוק שלי

מאיפה היה לך האומץ? איך לעשות שינוי קריירה באמצע החיים?

מאז השינוי שלי ב-2005 ובעיקר לאחר ההוצאה לאור של הספר שלי – להתרגל להצליח, שואלים אותי רבים:

אומץ לשינוי קריירה
כל שינוי הוא אתגר

“מאיפה היה לך את האומץ לעזוב משרה טובה והכנסה נדיבה, ללא אלטרנטיבה תעסוקתית?”

בפוסט זה אענה על השאלה ואתן לך השראה להתמודד ביתר הצלחה עם שינויים בחייך.

 

 

זה בכלל לא האומץ

האמת, בכלל לא הרגשתי אמיץ בעת שבחודש נובמבר 2005 החלטתי להתפטר מעבודתי כמעט בהחלטה של רגע. הייתי כל כך עסוק בתסכול, כאב וחוסר אונים, שפשוט הייתי חייב לברוח מהם, רחוק ככל האפשר. השנתיים הקודמות, ובעיקר החודשיים האחרונים, כל כך השפיפו אותי, שהייתי חייב להשתחרר מעניבת החנק של המציאות האומללה שהייתי בתוכה.
מסתבר, שכשאדם מאד לא מאושר בהווה שלו, הוא מוכן “למעשי התאבדות” רק כדי לברוח מהכאב. כתבתי על כך בעבר בפוסט הכאב דוחף אותך עד שהחזון שלך מושך אותך, שמסביר היטב את הרעיון.

כך, מצאתי את עצמי ללא עבודה, אבל עם חופש לנשמה וסקרנות כלפי מה צופן לי העתיד. כמובן, גם לא מעט פחדים היו שם. כמפרנס עיקרי במשפחתי שתלוי בהכנסה השוטפת למחייה, חששתי מה יקרה כאשר יאזלו חסכונותיי. אך שוב, הבריחה מהכאב היתה מטרתי העיקרית והיא האפילה, בשלב זה, על הפחד.

 

אין הפחדן למֵד

אם כך, תסכול וכאב הם דרך מצוינת להתגבר על הפחדים, לקבל בּוּסט רגעי של אומץ, להחליט ברגע, ולהתחיל שינוי משמעותי.

רגע אח”כ, צריך משאבים אחרים כדי להמשיך את תהליך השינוי. הנה כמה מאלו שאני השתמשתי בהם באותם ימים של חוסר וודאות וחיפוש דרכי בקריירה:

תעוזה

אבן שושן מגדיר תעוזה כ”גבורה נפשית”. האמת, כולנו גיבורים. לכולנו יש “סיפורי גבורה” כתוצאה מאירועים שחווינו במהלך חיינו. כולנו ידענו בעבר להתחבר לרוח האדם שבנו ולעשות דברים מופלאים, גם אם קטנים ורגעיים. לרוב, אלו לא נראים לנו כמעשי גבורה. “בסך הכל רציתי לחזור הביתה בשלום” אנו נוהגים לומר…

הרעיון שלי פשוט: התמקדו באפשרות, בהזדמנות, במה שעובד בחייכם, בחצי הכוס המלאה. זהו “עיקרון הפוקוס“, עליו אני מרחיב בפרק 3 בספר שלי. במקום לעסוק בפחדים, התמקדו במה לעשות כדי לשפר את מצבכם. גישה זו היא תעוזה במיטבה, היא מחוללת “סיפורי גבורה“. זהו גם המאפיין של אנשים מצליחים, לכולנו יש את זה, ובאפשרותנו להתחבר לעוצמה זו של רוח שאדם שלנו באמצעות עיקרון הפוקוס.

 

שבירת פרדיגמות

כתבתי על פרדיגמות וחשיבותן בתהליך השינוי בפוסט לבצע שינוי עם פרדיגמות חדשות. כאן אני רוצה לשתף בפרדיגמה אחת מרכזית שתקעה אותי. רק כששחררתי אותה,  נפתח לי פתח רחב לשינוי, דרכו גם מצאתי תעצומות נפש לבצעו הלכה למעשה.

כשכיר, עם מנטליות של שכיר, הייתי מאד תלוי במשכורת הדשנה שלי (מעל 30,000 ש”ח לחודש עם רכב ותוספות נדיבות, ביוקר המחיה של שנת 2005). הפרדיגמה שתקעה אותי היתה: “עד שאני לא מוצא מקור הכנסה חלופי באותו סדר הגודל אני לא עושה שינוי”. קל לראות שאין כמעט מצב לשנות עיסוק ולפתוח עסק חדש עם הכנסה מידית כזו.  ולכן, רק כאשר שיניתי את הפרדיגמה ואמרתי לעצמי: “זה בסדר לאכול את החסכונות בטווח הקצר כדי שאוכל למצוא את ייעודי ולפתח מקור הכנסה חלופי”  – הפכתי למוכן מנטלית להתמודד עם השינוי.

מה הפרדיגמה התוקעת שלכם? היעזרו בכלי שאלון מיפוי פרדיגמות שבבלוג שלי כדי לשנות אותה.

 

האדם מחפש משמעות

ספרו של ויקטור פרנקל “האדם מחפש משמעות” נתן לי אנרגיה ותנופה. הבנתי שללא משמעות חדשה בקריירה שלי אתקשה לפעול ולחזור למעגל העבודה. לכן, כאשר גיליתי את הייעוד שלי כארבעה חודשים לאחר שסיימתי את עבודתי כשכיר, רווח לי מאד וחיי התמלאו בתוכן חדש. תוכן זה, ההכרה שהייעוד שלי הוא לאפשר לאנשים מסביבי למצות את הפוטנציאל העסקי שלהם כדי להרוויח יותר כסף,  עזר לי מאד  להתמקד בעשייה אפקטיבית שהניבה תוצאות. ייעוד היא מילה מורכבת, אך שורשית ובסיסית. היום, ברור לי שלכל אדם יש ייעוד בחיים ואחד האתגרים הגדולים שלנו זה למצוא אותו. בדיוק לשם כך פיתחתי את התהליך “מצא את ייעודך“.

וזו גם עצתי למי מיכם שמתברבר בחייו בכלל ובקריירה שלו בפרט. חפשו את המשמעות בחיים שלכם, את הייעוד, את ה”מה” שידליק אתכם, שייתן לכם את התעוזה להתגבר על הפחדים ולהשיג תוצאות יוצאות מהכלל. זה המתכון לפיו אנשים רגילים עושים דברים בלתי רגילים. אני מאד מזדהה עם אמרתו של ניטשה שרלבנטית כאן מאד:  “מי שיש לו בעבור מה לחיות יכול לסבול כל איך“.

 

תמיכה מהסביבה

3 גורמים תמכו בי בימי השינוי הראשונים וסייעו לי מאד לעבור את התקופה הקשה:

  • אסנת זוגתי היתה לצידי ותמכה בי. היא הזכירה לי את יכולותיי, את הישגיי בעבר והאמינה ביכולתי להתגבר על המשבר ולא לוותר. “תודה אסנתי”, כבר אמרתי?  😀
  • הקפתי את עצמי באנשים שחוו שינוי כמוני וידענו לתמוך ולהעצים איש את רעהו. דווקא המקום של לתמוך באחרים ולסייע להם נותן לנו לעיתים עוצמות מופלאות.
  • ניתקתי את עצמי מתלאות העולם והתמקדתי בתכנים מעצימים. מדובר בספרים, תוכניות וחומרים שונים שאספתי באינטרנט, בכתב, באודיו ובוידאו. כולם נתנו לי השראה, פתחו לי אופקים ללמידה חדשה, והכניסו אותי עמוק לתהליך מרתק של התפתחות אישית, צמיחה וגדילה.

אלו אם כן כמה דרכים כדי לאזור אומץ ולהתמודד בהצלחה בנתיבי השינוי שלכם.

 

ולפני סיום, כמה טיפים איך לבצע שינוי קריירה שקשה לך לעשות אותו, שנתתי בראיון לגלי צהל (3:38 דק’):

 

אסיים פוסט זה עם אמרתו של גנדי, איתה גם בחרתי לפתוח את הפרק הראשון בספרי: “היה אתה השינוי שאתה רוצה לראות בעולם“.

באפשרותך לקרוא את סיפור שינוי הקריירה המלא שלי בפרקים הראשונים של הספר שלי שניתנים להורדה בחינם בלינק הזה.

קרא עוד באתר זה על אימון לשינוי קריירה – איך אוכל לסייע לך לעשות שינוי קריירה כמו שאני עשיתי.

 

הספר המודפס או הדיגיטלי בהנחה ניתנים לרכישה בלינק הזה – לחץ כאן לרכישת הספר

 

אהבת? הפקת ערך? אני מזמין אותך לעשות “לייק”, להגיב ממש כאן למטה ולשתף את חבריך בפוסט זה.
אשמח גם לענות כאן למטה לכל שאלה שיש לך.

שיתוף הפוסט ברשתות החברתיות:

אולי יעניין אותך לקרוא פוסטים נוספים:

3 מחשבות על “מאיפה היה לך האומץ? איך לעשות שינוי קריירה באמצע החיים?”

  1. חגי – לדעתי יש דרך אחרת שמצמצמת את הסיכון ובה אני הלכתי, הרי הרעיון לשנות קריירה ולהפוך משכיר מבוסס לעצמאי לא צומחת בחלום הלילה וחייבת להתבצע למחרת בבקר, אז למה לא לנקוט בדרך יותר מתוכננת כמו, החלטה על השינוי , קבעת כיוון ולוחות זמנים, השלמת לימודים או קורסים לכיוון החדש במקביל לעבודה, קח כמה השתלמויות אפילו ממשלתיות כמו של חברת “מעוף” על איך בונים עסקים עצמאיים קטנים או בינוניים (כי אין להניח שכאדם שכיר אפילו אם ניהל צוות עובדים מכיר את התלויות וההשפעות של העבודה כעצמאי ), כך אני עשיתי והשקעתי כשנתיים בעבודה מקבילית לעבודה כמהנדס בכיר לרכישת הכלים החדשים לתחום השונה ב180 במיכללה מכובדת ומנוסה ועם הכלים החדשים האלו לעשות את המיפנה, הרי כמו שנגר לא ילך לתקן ארון ללא כלים, ואוהב אקסטרים לא ילך לקפוץ בנג’י ללא חבלים איכותיים ומאובטחים.
    וניראה שלא כתבת איזה כלי עבודה כדאי לירכוש ולהכין מראש?
    ולי אישית מאד הפריע השימוש החוזר ונישנה במילה פרדיגמה בכתבה שאמורה להיות בעברית,, אין מילה יותר עברית ומתאימה ? בהצלחה (האם פיספסתי משהו ? )

    הגב
    • תודה לאור על תגובתך.
      אתה לגמרי צודק!
      אכן שינוי הדרגתי (אבולוציוני, כמו שאני קורא לו) הוא הדרך המומלצת וכך אני כיום ממליץ ללקוחותיי. העניין הוא שאני בזמנו לא ידעתי את מה שאני יודע היום 🙂 ובעיקר הרגשתי אז שהקרקע בוערת תחת רגליי והייתי חייב לברוח מהסיוט שהייתי תקוע בו. לכן גם הדרסטיות בהחלטתי. כמו כן, ניסיתי במשך כשנתיים קודם לכן להתחיל שינוי תוך תנועה, אך לצערי זה לא צלח בידי, בגלל שעות העבודה הארוכות כמתחייב מ”רום מעמדי” בעבודה.
      יחד עם זאת, כאמור, הדרך שבה עשית את השינוי שלך היא נכונה יותר!
      לגבי כלים, קצרה כאן היריעה מעבר למה שכתבתי, והספר שלי כולל עוד כלים רבים. ובכל זאת, אני חושב שהבנת המהות האמיתית שלנו בני האדם, כישות רוחנית עם מרכיב פיזי (ולא ההפך), היא תפיסה מכרעת ביכולת שלנו להתמודד עם שינויים.

      באשר למילה העברית במקום “פרדיגמה”, אני מביא כאן את פרשנותו של אבן שושן למילה פרדיגמה:
      ל (נ’) [מיוונית; para בצדdeiknyma i + אני מראה]
      1. תַּבְנִית, דֻּגְמָה. [בדקדוק:] לוּחַ הַנְּטִיּוֹת שֶׁל שֵׁם אוֹ שֶׁל פֹּעַל.
      2. הֲנָחוֹת יְסוֹד הַמְּהַוּוֹת מִסְגֶּרֶת חֲשִׁיבָה שֶׁבְּתוֹכָהּ נִבְנֵית הַשְׁקָפַת עוֹלָם אוֹ תֵּאוֹרְיָה מְסֻיֶּמֶת: מַהְפֵּכוֹת מַדָּעִיּוֹת מִתְרַחֲשׁוֹת כַּאֲשֶׁר מְמִירִים פָּרָדִיגְמָה יְשָׁנָה בַּחֲדָשָׁה.

      עינינו הרואות שאין מילה אחת בעברית במקום המילה פרדיגמה, ולכן אין לנו ברירה אלא להשתמש במילה הלועזית.

      הגב

כתיבת תגובה

הזמנים מאתגרים? העסק או הקריירה תקועים?

דווקא עכשיו, זה הזמן להתחיל לחשוב על שחרור התקיעות.

אני מזמין אותך לייעוץ טלפוני ראשוני בחינם

בתאום ישירות מול היומן שלי