חיפוש באתר ובבלוג
סך כל הפוסטים בבלוג
470
פוסטים אחרונים
קטגוריות
עמוד הפייסבוק שלי

איך האהבה מועילה לבריאות ולהצלחה שלך?

היום אני מביא פוסט אורח מתורגם מאנגלית של אחד מהמדענים שאני עוקב אחריו בדבקות כבר מאז 2009. ד”ר הקשר בין הורמון האהבה אוקסיטוסין לבריאות והצלחה דיוויד המילטון (PhD) הוא מדען-כימאי שחוקר את הקשר בין נפש לגוף. הממצאים שהוא מביא במחקריו מאירים איך הצד המנטלי שלנו משפיע על יכולותינו הפיזיות. בפוסט זה סוקר ד”ר המילטון 6 עובדות על השפעתו החיובית של הורמון האוקסיטוסין על היכולות שלנו.

 

הנה הפוסט במלואו והסיכום שלי לאחריו:

“כתבתי רבות על אוקסיטוסין – או בשמותיו העממיים – “הורמון האהבה”, “כימיקל החיבוק”, “מולקולת החמלה” או כל ביטוי חביב אחר המרמז על חיבור וקשר מיוחד בין יצורים חיים.

אם אי פעם תהיתם על מקורם של כינויים אלו להורמון האוקסיטוסין, כדאי לדעת שגופנו מייצר הורמון זה בעת התאהבות או בקשר רגשי חיובי אחר (עם אדם, בעל חיים, עץ, דמות אלוהית), וגם בעת חיבוק.

להלן מספר תועלות בריאותיות לבני האדם כאשר גופנו מייצר אוקסיטוסין:

 

1. אנשים סביבך מושכים יותר

באחד המחקרים בנושא, קבוצת אנשים קיבלה מנה של אוקסיטוסין וקבוצה נוספת כביקורת קיבלה מנה של תמיסת מלח. שתי הקבוצות התבקשו להביט בתמונות של אנשים ולדרג את רמת המשיכה שלהם אל הדמויות בתמונות. הקבוצה שקיבלה את הורמון האהבה דירגה את רמת המשיכה שלהם אל המצולמים כגבוהה יותר מדירוג קבוצת הביקורת, שכאמור קיבלה תמיסת מלח בלבד.

 

2. אנו נדיבים יותר

מחקר בתחום ה”כלכלה הנוירולוגית” – הבוחן את מוחות הנבדקים בעת ביצוע החלטות כלכליות – מצא כי כאשר קיבלו הנבדקים תרסיס אוקסיטוסין לפני ביצוע החלטה כלכלית, שעניינה כיצד לחלק סכום כסף שהגיע לידיהם, הם היו בכ- 80% יותר נדיבים מקבוצת הביקורת שקיבלה תמיסת מלח כפלציבו.

 

3. אנו בוטחים יותר

במשחק כלכלי, שנקרא “משחק האמון”, משתתפים שקיבלו תרסיס אוקסיטוסין נתנו אמון רב יותר בצורה משמעותית מאלה בקבוצת הביקורת שקיבלו תמיסת מלח בלבד. בתוצאות המשחק, רק כ- 21% מן הנבדקים בקבוצת הביקורת הראו רמה מקסימלית של אמון, לעומת 45% מהנבדקים שקיבלו את תרסיס ההורמון.

 

4. משפר את פעילות מערכת העיכול

הקשר בין הורמון האהבה אוקסיטוסין לבריאות והצלחה
                                    Dr. David Hamilton

לא רבים יודעים שהורמון האוקסיטוסין וחיישני ההורמון פרוסים לכל אורך מערכת העיכול שלנו. ההורמון מהווה חלק חשוב ממרכיבי תהליך העיכול שלנו (עיכול, ניוד המזון והרחקת הפסולת). מחקרים מראים, כי בהעדר רמה מספקת של ההורמון, מערכת העיכול כולה מאטה, ואף עוצרת לעיתים (מצב הידוע כעצירות ברמות שונות). למעשה, נמצא כי בדמם של ילדים עם בעיות במערכת העיכול או מחלות מעי דלקתיות התגלו רמות נמוכות מאוד של ההורמון. מחסור באוקסיטוסין גם מקושר עם “תסמונת המעי הרגיז”. אולי שמעת פעם על האמונה שאסור לאכול לאחר ריב עם אדם אהוב? זו הסיבה! כאשר אנו נקלעים לעימות, רמת האוקסיטוסין בדמנו יורדת והופכת את תהליך העיכול כולו לבעייתי יותר. לכן, אם תרצה לשפר את מערכת העיכול שלך, חלוק את ארוחתך עם משפחה או חברים שאתה אוהב וחבק חיבוק חם לפני הארוחה ומיד לאחריה.

 

5. מאיץ החלמה מפציעה

אוקסיטוסין מסייע בהחלמה מפציעה ויש לו תפקיד מכריע בחידוש ובניה מחדש של כלי הדם. מחקרים רבים מראים כי החלמה מפציעה לוקחת זמן רב יותר כאשר הפצוע נמצא בלחץ נפשי או בתהליך של עימות – עובדה המתקשרת עם רמה נמוכה של הורמון האוקסיטוסין בדמם. במחקר על זוגות שהיתה להם פציעה פיזית, הפצעים של אלו שרבו ביניהם החלימו 40% לאט יותר מהפצעים של אלה שלא רבו. מחקרים אחרים מראים כי פצעי עור מחלימים מהר יותר כאשר קיימת אינטראקציה חברתית חיובית בסביבתם התורמת לייצור של אוקסיטוסין.

 

6. זה בריא ללב!

הורמון האוקסיטוסין הוא הורמון המגן על הלב ועל כלי הדם המובילים דם אל הלב וממנו. אוקסיטוסין מרחיב את צינורות הדם, בכך מוריד את לחץ הדם, משחרר רדיקלים חופשיים ומרפא דלקות בעורקים. לידיעתכם, רדיקלים חופשיים ודלקות הם חלק מהגורמים העיקריים למחלות לב וכלי דם!

 

כיצד נוכל לייצר אוקסיטוסין?

אנו מייצרים אוקסיטוסין בגופנו מידי יום. רמת הייצור של ההורמון עולה כאשר אנו מראים אמפטיה וחמלה, כאשר אנו נדיבים ונעימים בצורה כנה, כאשר אנו מראים חיבה, או מחבקים. אנו לא רק מחוללים אהבה באקט אינטימי, אנו גם מייצרים אוקסיטוסין!

אני חושב שזה מדהים שההורמון הפשוט הזה אשר אנו מייצרים בכל פעולה הנעשית מהלב, בעדינות, בחמלה ובחיבה, משפיע באופן כל כך חיובי על בריאותינו!

בעלי חיים, ובמיוחד כלבים, מסייעים לנו רבות בייצור אוקסיטוסין. מחקרים רבים הוכיחו כי כאשר אנו משחקים עם כלבים, רמת האוקסיטוסין בדמנו עולה וכך גם בדמו של הכלב! מחקרים רבים מאמתים שליבם של בעלי חיית מחמד מרוויח מכך. מחקר על חולים ששהו במחלקות לב בבתי חולים ושוחררו לביתם, הראה כי לחולים שלהם חיכתה בביתם חיית מחמד יש סיכויי הישרדות גבוהים בכ-400% מאלה שאין בביתם חיית מחמד. למעשה, במסגרת הדרכים הרבות הקיימות לשיפור בריאות הלב, ד”ר מימי גואטרי, מייסדת מרכז “סקריפס” לרפואה משולבת וכותבת הספר “הלב המדבר“, ממליצה לאמץ כלב כחיית מחמד.

אלה מכם העוקבים אחרי חלק מהפוסטים שלי, יודעים שכלבי האהוב אוסקר נפטר כשהוא בן שנתיים בלבד לפני חמישה חודשים. נהנתי מאוד מהקשר המיוחד שהיה לי עם אוסקר. לפני שאוסקר נכנס לחיי, לא הייתי משער לעולם כי אוכל להתאהב בבעל חיים. נוכחותו של אוסקר בחיי שינתה מחשבה זו. אני אוהב את העובדה שכלבים ובעלי חיים בכלל, שאנו מתחברים אליהם רוחנית ונקשרים אליהם, גורמים לייצור מוגבר של אוקסיטוסין אצלנו, ואנו גורמים ליצור מוגבר שלו אצלם! יש בעובדה כי אנו זקוקים זה לזה דבר מה יפה וכי הקשר בינינו לבין בעלי החיים מעצב את הביולוגיה שלנו. אני מאמין שעלינו לראות את בני האדם ובעלי החיים כמשפחה אחת. אמונה זו מוסיפה דלק לעיקרון המנחה של חיי: כל מה שאתה עושה – עשה בטוב לב!”

 

 עד כאן הפוסט במקור. פורסם ב- 21.4.2015 ע”י ד”ר דיוויד המילטון (Phd)

http://drdavidhamilton.com/6-fascinating-facts-about-the-love-hormone/

תרגום מאנגלית: לורן רוזנמן.

 

הנה סרטון של HeartMath שמדגים ומנחה איך להתגבר על סטרס, לפתח שלווה ורגשות חיוביים שמסייעים לאושר ולחיזוק המערכת החיסונית שלנו:

 

ולפני הסיכום שלי, הנה הקשר שבין אהבה להיאחזות attachment, שרבים מתבלבלים ביניהן, מפיה של חכמה בודהיסטית:

 

וגם סרטון של HeartMath, שחוקרים את הקשר שבין הלב למצב הרגשי שלנו:

 

וגם הפוסט הנפלא הזה שמסכם את יתרונות האוקסיטוצין:

 

ולסיום כמה מילות סיכום שלי:

 עכשיו חברו את הממצאים המדהימים הללו עם היכולת שלנו להתמודד עם אתגרי החיים והנסיבות.

קל לראות שרמות גבוהות יותר של אוקסיטוסין גורמות לחיים בריאים, מהנים ומצליחים יותר. כך למשל, יש קשר ישיר בין 3 התועלות הראשונות שמונה ד”ר המילטון לבין הצלחה!
והבשורה הכי טובה – זה בחינם ונגיש לכל אדם! בואו ניקח את מה שאומר ד”ר המילטון לגבי בעלי חיים וניישם זאת גם לגבי הקשר בין בני האדם. המפתח: לצאת מהאגו, לפתח אינטליגנציה רגשית, פחות להתנגד ויותר לקבל אנשים בסביבתנו, לתת ולהעניק, וכך גם לחמול ולאהוב יותר את בני האדם שבסביבתנו!

וכבונוס, הנה סרטון קצרצר שמסביר את הקשר בין הלב שלנו למוח ולמצבי סטרס, גם הוא של HeartMath:

 

אסיים עם האמרה המופלאה הבאה:

The more you love for no reason at all, the easier your life, the greater your friends, and the happier your times 
The Universe

ואם אתה רוצה לדעת איך ליישם את כל אלה ולחבר אותם לתוצאות בחיים, אני מזמין אותך לקרוא את הספר שלי “להתרגל להצליח“. הספר מציג שיטה מובנית, מעשית ויישומית להצלחה שכל אחד יכול להטמיע בחייו, במחיר שווה ואפשרי לכל כיס. לחץ כאן לקבל את כל הפרטים על הספר.

 

אהבת? הפקת ערך? אני מזמין אותך לעשות “לייק”, להגיב ממש כאן למטה ולשתף את חבריך בפוסט זה.
אשמח גם לענות כאן למטה בתגובות לכל שאלה שיש לך.

שיתוף הפוסט ברשתות החברתיות:

אולי יעניין אותך לקרוא פוסטים נוספים:

2 מחשבות על “איך האהבה מועילה לבריאות ולהצלחה שלך?”

  1. שלום וברכה, נהניתי לקרוא! במקורות שלנו (יהדות) זה כתוב בבהירות ובפשטות..
    כאישה דתית, בלימודי האימון זיהיתי המון עקרונות המושתתים על יסודות מהיהדות כמו שכתוב “הפוך בה והפוך בה והכל בה”
    המשך ברכה והצלחה!!

    הגב

כתיבת תגובה

הזמנים מאתגרים? העסק או הקריירה תקועים?

דווקא עכשיו, זה הזמן להתחיל לחשוב על שחרור התקיעות.

אני מזמין אותך לייעוץ טלפוני ראשוני בחינם

בתאום ישירות מול היומן שלי