חיפוש באתר ובבלוג
סך כל הפוסטים בבלוג
470
פוסטים אחרונים
קטגוריות
עמוד הפייסבוק שלי

חמישה עקרונות לביצוע תהליך שינוי מוצלח – חלק ב’

בחלק הראשון של המאמר ראינו שכשהמחויבות גוברת על הנסיבות והתעוזה על יצר ההישרדות נוצר מנוף ליציאה מאזור הנוחות ומתחולל שינוי.
בחלק זה נבחן פנים נוספות של תהליך שינוי, שישלימו את חמשת העקרונות לביצוע תהליך שינוי מוצלח, בעסק או בקריירה.

“רק מי שלוקח סיכון והולך רחוק, מגלה עד כמה רחוק הוא יכול להגיע” (אלברט איינשטיין)

 

מה אנחנו לא יודעים שאנו לא יודעים?
“כולנו חכמים, כולנו נבונים, כולנו יודעים את התורה” (מתוך ההגדה של פסח).
מקובל לחשוב שעולם הידע שלנו מורכב מדברים שאנו יודעים (פלח Know בתרשים 3) ומכאלו שאיננו יודעים (פלח Don’t Know). החרוצים שבינינו מקפידים ללמוד ולהרחיב תדיר את ידיעותיהם, כך שפלח K גדל בהתמדה על חשבון פלח DK.

סדר עניינים זה מבטא תהליך רגיל של צמיחה והתפתחות המקובל במקומותינו. יחד עם זאת, הוא אינו מבטא את מלוא פוטנציאל הצמיחה האנושי. זאת מכיוון שבדרך כלל פלח ה-DK מייצג רק חלק ממה שאיננו יודעים – אותו חלק שאנו יודעים שאיננו יודעים. כך למשל אינני מבין ברפואה ולא בפיזיקה גרעינית, וגם לא במאות ואלפי תחומים אחרים. יחד עם זאת, אני מודע לכך, ואם חפצה נפשי אלך ואלמד תחומים אלו. מה אנו לא יודעים ולא יודעים שלא יודעים

שימו לב ששני הפלחים הללו (K, DK) מכסים רק שטח קטן מכלל הידע בעולם. יש עוד חלק עצום של ידע שאותו איננו יודעים, ואיננו יודעים שאיננו יודעים אותו (DK DK). נשמע מסובך? קראו זאת שוב וחשבו כמה פעמים כשגילתם (בדר”כ במקרה) משהו חדש שלא ידעתם כלל על קיומו, נפתחו לכם פתאום אפשרויות חדשות בלתי צפויות?

 

כך קרה לי כשדי במקרה גיליתי ב-2005 את תחום הפיתוח האישי (Personal Development).

פתאום מצאתי עולם שלם הקרוב לליבי שלא ידעתי כלל על קיומו, העוסק בדרך שבה בני האדם פועלים, באופן שבו הם חושבים, במה שמניע או בולם אותם, במה שמשפיע על יחסיהם עם הסובבים אותם, בגישה שלהם לדברים, בדרך להתגבר על קשיים ואתגרים, בחיזוק הביטחון העצמי והאמונה ביכולת, ובסופו של דבר – גם בדרך להשיג תוצאות!
במילים אחרות, הפיתוח האישי עונה על השאלה: מה גורם לאנשים מסוימים להצליח ולאחרים לא? אין מדובר בהכרח בפסיכולוגיה או בתחום אחר ממדעי החברה, העוסקים רק בחלק מהנושא, אלא יותר במה שהמבוגרים שבינינו מכנים “ניסיון חיים”, בעיקר של אנשים מצליחים.

גילוי עולם הפיתוח האישי וחקירתו אפשרו לי לבצע פריצת דרך בקריירה שלי ולהפוך ממנהל כספים שכיר למאמן עסקי עצמאי; מאיש של מספרים, לאיש של אנשים.
כלומר, בהיותנו פתוחים ומחויבים, נוכל לגלות עולמות ידע שלא הכרנו ולא ידענו כלל על קיומם. גילוי זה כשלעצמו מאפשר לנו לפרוץ את גבולות פרדיגמות החיים שלנו ולהכיר מחוזות חדשים שמהווים בסיס חיוני לכל שינוי.

לפיכך, אמרו מעתה שכדי לבצע שינוי בכלל ופריצת דרך בפרט, יש לחפש את עולמות הידע שאיננו מכירים, ואיננו יודעים שאיננו מכירים אותם.

 

We Are Human Being, Not Human Doing
“המקום היחיד שבו הצלחה באה לפני עבודה הוא המילון” אמר וידאל ששון, ואכן במקומותינו יש כבוד והערכה ליזמות ופרואקטיביות. אנו מוקירים אנשים שעשו זאת במו ידיהם והפליאו במלאכתם ובהישגיהם, ולא בכדי.
אף על פי כן, עבודה קשה איננה המרכיב היחידי בדרך להצלחה. חשבו לרגע, האם אתם מכירים אנשים חרוצים שלא הצליחו? בטוחני שיש כאלו בסביבתכם. ללמדנו שיש בוודאי גורם נוסף החיוני לביצוע שינוי ולעלייה על מסלול ההצלחה.

אלמנט נוסף זה מומחש בתרשים 4שילוב בין doing ל- being
מחד, בעת תהליך שינוי אנו מחפשים את העשייה הפרקטית, המומחשת בחלק הימני של התרשים: הצבת יעדים ומדדי ביצוע, תכנון וביצוע התוכנית.
אך מאידך, התמקדות רק בחלק הימני של התרשים לרוב לא תביא אותנו למחוז חפצינו.

מדוע? מכיוון שאנו בני אדם, יצורים מורכבים לכל הדעות. יש לנו אמונות, הרגלים, פרדיגמות, פחדים ושאר מרעין בישין שתוקעים אותנו בדרך להצלחה. מעצורים אלו משתקפים בחלק השמאלי של התרשים, המבטא את הצד המנטלי שלנו. התעלמות מהם גורמת לנו הרבה פעמים לבזבוז אנרגיה ולהישגים דלים; “פול גז בניוטרל” כמו שאומרים אצלנו.

 

הנה המחשה של עיקרון זה ותשובה לשאלה איפה להתחיל שינוי בסרטון הקצרצר הבא (2:31 דק’):

 

מה הפתרון המלא? שילוב בין מרכיבי העשייה (Doing) לבין מרכיבי ההוויה (Being).

הנה איך שהתהליך עובד:
נאמנים לצורך הפרקטי, נתחיל בצד ימין של התרשים, בעשייה תכלס. יחד עם זאת, ברגע שאנו נתקעים, נדלג לצד שמאל, נאתר ונעקר את הגורם המעכב ונחזור בחדווה לצד הביצועי בימין, מתקדמים במעלה הדרך לכיוון התוצאות. אולם, לא ירחק היום ושוב נחווה מעצור. עוד פעם נעבור לצד ההוויה כדי לשחרר את המחסום לפני המשך ביצוע תוכניתנו בצד ימין. וחוזר חלילה, עד להגשמה…

כלומר, רק השילוב בין צד ה-Doing וצד ה-Being יאפשר את ביצוע השינוי ופריצת הדרך באימון עסקי או באימון לשינוי קריירה.
יתרה מכך, כדי שהשינוי יהיה פרמננטי ובר-קיימא, חובה עלינו בצד השינוי בדרך שבה אנו פועלים גם לשנות את הדרך שבה אנו תופשים את עצמנו ואת המציאות שסביבנו. חובה עלינו לשדרג את “מערכת ההפעלה” שלנו, כדי שנוכל לשמר את הישגנו ולהמשיך להתקדם. מרכיב השינוי שתומך בכך הוא הפיתוח האישי, המהווה חלק עיקרי בעבודת ה-Being באימון עסקי, בהתאם לצד שמאל של התרשים. אם זה לא מובן מספיק, הנה דרך אחרת להציג זאת.

ואכן, מבלי להמעיט מחשיבות העשייה, לא סתם אנו נקראים Human Being ולא Human Doing…
אין כמו מילותיו של המשורר והפילוסוף הגרמני גתה כדי לסכם פרק זה: “לפני שאתה יכול לעשות משהו, אתה צריך להיות מישהו”…

 

ה-Zone – מקור התזונה והחזון

“אינך יכול ללמד אדם דבר. אתה רק יכול לעזור לו למצוא את הדבר בתוך עצמו” (גלילאו גליליי)

מכירים את הביטוי “להיכנס ל-Zone” בשפת ה-NBA? הביטוי מתאר מה קורה לשחקן שהכל הולך לו במשחק: מדייק בקליעה, מפליא למסור וקורא כמו בספר את מהלכי היריב.
בטוחני שכל אחד מיכם חווה בחייו מצבים בהם הכל הלך לו – הוא היה במיטבו, ב-Zone שלו, ולא חשוב באיזה תחום מדובר.
אני חוויתי מצבים כאלו בהם הפלאתי לדבר ולא הבנתי מאיפה יצאו המילים הללו. כאילו שכל היקום פעל דרכי ועזר לי להביא את עצמי לביטוי מיטבי.

ובכן, המטרה של כל תהליך שינוי בעיני היא להגיע ל-Zone שלנו ולהישאר בו בקביעות. יתרה מכך, זו מטרת החיים, להביא את עצמנו לכלל ביטוי מיטבי ולהגשים את תכלית קיומינו. להתכוון לייעוד שלך ולחזון
וכאן מתחיל האתגר, מכיוון שמרביתנו לא יודעים מהי תכלית זו ואיפה בכלל נמצא ה-Zone שלנו.

 

ראו את תרשים 5:
אנו מתחילים את חיינו הבוגרים בנקודה כלשהי בקרבת דפנות הריבוע. ואז אנו מתחילים לחפש את ה-Zone שלנו: הנקודה שבה אנו מתחברים למהות קיומנו, בה אנו אוהבים את מה שאנו עושים, מגשימים את שאיפותינו, פועלים בתנופה ובהתלהבות, הכל הולך לנו, אנו מאושרים…

הבשורה הטובה היא שבמהלך החיים אנו מתקרבים ל-Zone, כפי שמתארת הספירלה הלבנה בתרשים, וחלקנו אפילו מוצאים אותו בגיל צעיר יחסית.
אבל רבים מאיתנו מחפשים את ה-Zone כל חייהם…
כאן נכנס לתמונה תהליך השינוי באימון עסקי או אימון לשינוי קריירה, בו מואץ תהליך ההתקרבות ל-Zone.

יתרה מכך, המטרה של כל תהליך שינוי בעיני היא להגיע ל-Zone. הדרך לכך כרוכה בהתחברות לחזון, לייעוד, לערכים, לחלומות ולרצון האמיתי שלנו. זה לא תהליך פשוט, אבל עם תעוזה ואמונה שהכל אפשרי זה אכן אפשרי. ראיתי הרבה אנשים שעשו זאת, ואני ביניהם, ולכן אלו הם מרכיבים מרכזיים בתוכניות האימון שלי.

אמרו מעתה שכדי לבצע שינוי יש להיפתח ולגלות בתוך עצמנו את המקום האמיתי שמסב לנו הגשמה ואושר, ואז לחתור בהתמדה להגיע אליו…

 

לסיכום, תהליך שינוי מוצלח כדאי לו שייסמך על חמשת העקרונות הנ”ל:

  1. היה פתוח ומחויב לתהליך ואל תיתן לנסיבות להכריע אותך.
  2. צא מאזור הנוחות, וותר על אסטרטגיית ההישרדות וקח סיכונים.
  3. היה פתוח ונכון ללכת למקומות שאינך מכיר ואינך יודע שאינך מכיר אותם.
  4. שלב בין עבודת ה-Doing לעבודה על ה-Being.
  5. הגדר את ה-Zone שלך וחתור אליו בעקביות.

אסיים במילותיו של הסופר הצרפתי מרסל פרוסט:
“התגליות האמיתיות אינן מורכבות ממציאת ארצות חדשות, אלא מראייתן בעיניים חדשות”

חמשת העקרונות הללו הם נר לרגלי בליווי שינויים באימון עסקי או אימון לשינוי קריירה. כדי שיהיה באפשרותך ליישם אותם ביתר קלות, מומלץ לבצע שינוי עם מדריך מנוסה הבקיא בדרכי השינוי.
אני מזמין אותך לעשות את השינוי שלך ביחד איתי. צור קשר לתיאום בדיקת ראייה, סליחה – פגישת היכרות  😛

 

 

אהבת? הפקת ערך? אני מזמין אותך לעשות “לייק”, להגיב ממש כאן למטה ולשתף את חבריך בפוסט זה.
אשמח גם לענות כאן למטה לכל שאלה שיש לך.

להרשמה לערוץ היוטיוב שלי נא ללחוץ על האייקון:

שיתוף הפוסט ברשתות החברתיות:

אולי יעניין אותך לקרוא פוסטים נוספים:

כתיבת תגובה

הזמנים מאתגרים? העסק או הקריירה תקועים?

דווקא עכשיו, זה הזמן להתחיל לחשוב על שחרור התקיעות.

אני מזמין אותך לייעוץ טלפוני ראשוני בחינם

בתאום ישירות מול היומן שלי