חיפוש באתר ובבלוג
סך כל הפוסטים בבלוג
470
פוסטים אחרונים
קטגוריות
עמוד הפייסבוק שלי

האנרגיה כבסיס הווייתי לניהול זמן | מדוע חייבים לעסוק באנרגיה לפני שמטפלים בניהול זמן | מתוך פרק 6 ב”מלכוד המצוינות”

מאת:
חגי שלו

חגי שלו

בפרק 6 של ספרי “מלכוד המצוינות” אני עוסק במקורות של ניהול זמן קלוקל, דחיינות, הימנעות, סטרס ובסופו של דבר גם של הבריאות המנטלית והפיזית שלנו.

נאמן לדרכי, אני תמיד מחפש את המקורות ההווייתיים של הדברים כי טיפול בסימפטומים הפיזיים לעולם לא מניב תוצאות ברות קיימא.

בהתאם, אני מצביע על גישה חדשה לניהול הזמן וכל שאר המרכיבים החשובים שציינתי לעיל, והיא ניהול האנרגיה שלנו.

בפוסט זה אני מביא את המשכו של פרק 6. את התחלתו של פרק 6 ניתן לקרוא בפוסט הבא – מה הקשר בין פרפקציוניזם וריצוי לניהול זמן קלוקל. הנה הציטוט מהספר מעובד לפוסט:

 

“מהי אנרגיה? 

מהי אנרגיה? בהגדרתה המדעית, אנרגיה היא “גודל פיזיקלי… המציין את כמות העבודה היכולה להיעשות על ידי כוח” (ויקיפדיה); ובהגדרתה הפשוטה, אנרגיה היא “הכושר לבצע עבודה” (שם).

בחיי היום יום אנו מתייחסים לאנרגיה כיכולת/הכוח לנוע ולפעול. שים לב שהאנרגיה אינה פיזית ואינה ניתנת לראיה ולמישוש, אלא היא מופשטת, אך יש לה השלכות פיזיות. אמירות כמו “אני חסר אנרגיה” מבטאות חולשה מנטלית המשליכה על המצב הפיזי ופוגעת בביצוע ובתוצאות.

אם נחזור לרגע להגדרות המדעיות, נזכיר שתורת היחסות של איינשטיין כוללת את המשוואה הידועה הבאה ביחס לאנרגיה: E=MC², כאשר E היא אנרגיה, M – מסה ו-C מהירות האור. מבלי להתעמק במשמעותה, מה שאנו למדים מהמשוואה הזו היא העובדה מאירת העיניים הבאה: לכל אובייקט ביקום בעל מסה M יש גם אנרגיה E, ובכלל זה בני אדם. כלומר, כחלק מהיותנו בני אדם יש בנו אנרגיה, אשר במשמעותה הפשוטה, היא היכולת לפעול, ליצר, לנוע ולקדם.

 

היבטים חיוביים ושליליים של אנרגיה

יתרה מכך, גם לרגשות יש אנרגיה ולמעשה רגשות הם אנרגיה בתנועה, בהתאם לאמירה – Emotion = E-motion = Energy in Motion. מבלי להיכנס לפיזיקה, קל לראות שלאנשים ברגשות חיוביים (מעל הקו) יש יותר אנרגיה מאשר לאנשים ברגשות שליליים (מתחת לקו). רגשות וביטויים של אהבה, פרגון, חמלה, סימפטיה, אמפטיה ועוד, מעוררים, מחזקים, מנעימים ומעודדים לעשייה. די להיזכר כמה אנו מוכנים לעשות למען אנשים שאנו אוהבים כדי להבין זאת. מאידך, ביקורת, שיפוטיות, כעסים, תסכולים, ייאוש, קנאה ועוד, מרוקנים, מחלישים, מייאשים ותוקעים פעולה והתקדמות.

הֵקְשרים אלו מסבירים מדוע אנו בכלל עוסקים באנרגיה: כי האנרגיה היא הבסיס המנטלי לניהול זמן ומשימות אפקטיבי. אכן, המצב האנרגטי שלנו קובע במידה רבה את התִפקוד, ההספק, היצירתיות, האפקטיביות, ההתמדה, הנחישות, האמונה, הביטחון העצמי, ועוד ועוד – לכולם השפעה ישירה על ניהול הזמן והמשימות, ומכאן גם על הפעולות ועל ההצלחה.

כלומר, המצב הרגשי מושפע מאד מהמצב האנרגטי, שניהם מצבי הוויה Being, ושניהם מהווים את חלק הקרחון שמתחת לפני המים לניהול הזמן ולכל פעולה. לשון אחרת, אין טעם ללמוד וליישם כלים פרקטיים של ניהול זמן מבלי קודם להבין ולנהל את האנרגיה לכיוון החיובי, שכן זו תהיה ברכה לבטלה. שוב, המצב ההווייתי המנטלי Being הוא הבסיס לכל עשייה Doing וקודם לו.

 

הקשר בין המדע והמיסטיקה ביחס לאנרגיה

עוד לפני שאנו מאירים עוד את חשיבות האנרגיה כבסיס לניהול זמן ומשימות, הבה נרחיב יותר את היריעה כדי להבין את המשמעות המלאה של אנרגיה כאחד העקרונות הבסיסיים בעולם החומר ובעולם התודעה. נאמן לדרכי, אני אוהב לשלב בין היבטים ותורות המודעות לבין עקרונות המדע. לדעתי, עם הזמן נמשיך לראות את ההתקרבות ואולי גם את המיזוג בין שתי תפיסות עולם מנוגדות (לכאורה) אלו. זה יקרה כאשר המדע יפענח את חוקי הייקום הקשורים לתופעות בלתי מוסברות (המכונות – מיסטיות), בדיוק כמו שגילוי חוקי התעופה, גלי הרדיו, מזעור השבבים האלקטרוניים ועוד, הפך לפתע תופעות פיזיות תמוהות ובלתי הגיוניות לשרירות וברורות.

נתחיל דווקא מתורת הקבלה העתיקה. לפי תורת הקבלה, המטרה של כל בן אנוש היא למשוך ולקבל כמה שיותר אור מהבורא, אור אשר יאפשר לנו לממש את מטרת קיומנו בעולם. ומה זה אור? נכון, לפי המדע האור מורכב מפוטונים, שנושאים אנרגיה. בנוסף, אחד ההיבטים של אנרגיה הוא קרינה אלקטרו-מגנטית. מדידות הראו שלכל אדם יש שדה אלקטרו-מגנטי סביבו. ראה למשל ניסויים שעשתה חברת HeartMath. עוד המחישו המדידות של שדה זה, שכאשר האדם נמצא ברגשות חיוביים, השדה האלקטרו-מגנטי הוא קוהרנטי ומשפיע לחיוב על הסביבה; וכאשר האדם ברגשות שליליים, השדה אינו קוהרנטי ומשפיע לשלילה על הסביבה. למשל, הם המחישו זאת בניסוי בו הם מדדו את השדה האלקטרו-מגנטי ביחסים בין אדם וכלבו. כשהאדם היה במצב קוהרנטי, גם כלבו היה במצב קוהרנטי.

 

אנרגיה ותקשורת בינאישית

הדוגמה הכי טובה לתופעה זו בין אנשים היא החוויה החיובית של שהייה בחברת אנשים חיוביים ומעצימים, עת אנרגיה חיובית “עוברת” מהם לסובבים אותם; מכנים זאת השראה. למשל, קל לראות שכאשר מעניקים לנו אהבה, היא מרוממת ומענגת אותנו – אנו מתמלאים אנרגיה. בדומה אך באופן הפוך, שהייה בחברת אנשים שליליים, המבטאים במחשבה, בדיבור ובמעשה ביקורת, שיפוטיות, תוכחה, כעסים, ובמקרים קיצוניים גם קִנאה ושנאה – מדללת, מכווצת, מאמללת ומרוקנת אותנו. תחושות אלו בולטות כאשר אנו נכנסים לחדר שאך לפני רגע אירעה בו מריבה; ניתן אז לחוש בבירור את האנרגיה השלילית שבחדר.

משמע, יש קשר הדוק בין מצב אנרגטי של אדם לבין פעולותיו; ניתן גם להבחין בהשפעת האנרגיה שלו, חיובית או שלילית, על סביבתו. בעולם פיזי שבו הפעולות מחוללות מציאוּת והזמן לביצוען קצוב, האנרגיה היא המשתנה המנטלי העיקרי בר השליטה שמשפיע על התוצאות. להמחשת עקרונות אלו ראה את הסרטון האחרון בפוסט הבא ניהול אנרגיה – הדרך האפקטיבית החדשה לניהול זמן ומשימות.

 

האנרגיה והכוח הפיזי האנושי | מה מקור ה”דלק” שלנו?

לסיום התובנות על משמעות האנרגיה בחיינו, אתאר ניסוי קצר שאני עושה בפגישה הראשונה עם כל לקוח חדש. אך לפני כן אציין שעוד קודם לניסוי אנו מדברים על גישה ומגיעים למסקנה שגישה חיובית היא תכונה שעוזרת להצליח בחיים. סקרתי את ההסבר לכך בהרחבה בפרק 3 בספרי להתרגל להצליח. גם הפוסט הבא עוסק בכך בקצרה – גישה חיובית – הכלי לפתוח הזדמנויות בחיים ולחיות חיים ארוכים ובריאים יותר.

ולניסוי עצמו: אני מבקש מהלקוח להרים ולהרחיק לצד גופו את אחת מידיו ב-90 מעלות ביחס לגופו הניצב, כך שהיד אופקית, מקבילה לרצפה וכף היד פונה כלפי מטה; הדרך הכי פשוטה לתאר את התנוחה (כאשר מרימים כאמור את שתי הידיים) היא – “תנוחת אווירון”. או אז אני מבקש מהלקוח להתנגד לי כאשר אני מפעיל בהדרגה כוח על פרק ידו הפסוקה. אך לפני כן ותוך כדי הפעלת הכוח, אני מבקש מהלקוח לחזור ברציפות על המילה “כן” בחוזקה ובעוצמה. מכיוון שאני מגביר את הכוח שאני מפעיל על פרק ידו בהדרגה, משך הזמן שעובר עד שהלקוח “נכנע” ומוריד את ידו למצב שהיא כעת צמודה לגופו, מהווה מדד לא מדויק אך מקורב לעוצמת הכוח (האנרגיה) של הלקוח בעת שהוא מתנגד לי. לאחר מכן, אנו מבצעים את אותה הפעולה על אותה היד, אך הפעם הלקוח חוזר על המילה “לא” בהחלטיות ובאסרטיביות. לאחר שעשינו זאת עם יד אחת, אנו חוזרים על הניסוי עם ידו השנייה של הלקוח, אך הפעם הוא אומר “לא” לפני ה”כן”. המטרה של החלפת הידיים היא כמובן לנטרל את גורם העייפות של הלקוח לאחר שכבר התנגד לי ולמנוע הטיה בין ה”כן” וה”לא”.

ובכן, למרות שלא ערכתי ניסוי מדעי לכך, ברוב רובם של מאות המקרים שבדקתי (להערכתי ב-95% מהם לפחות), אני מגלה שמשך הזמן האורך להורדת הידיים של הלקוח כאשר הוא אומר “כן”, רב יותר בצורה מובחנת וברורה ממשך הזמן כאשר הוא אומר “לא”.

 

אז מה המסקנה?

המסקנה ברורה: כאשר אנו אומרים (ואגב, גם כאשר אנו חושבים) “כן”, יש לנו יותר כוח מאשר כאשר אנו אומרים או חושבים “לא”. ומה זה אומר “יותר כוח”? נכון, אנרגיה. ומהי ה”אנרגיה”? נכון, “הדלק” שלנו, שמניע אותנו ומאפשר לנו להיות ערניים, חדים, פעילים, יצירתיים ואפקטיביים במשך היום. ללמדנו שהקשר בין גישה חיובית ורגשות חיוביים ליכולתנו להצליח הוא הרבה יותר מאשר מיסטיקה ואמונה, אלא נשען גם על יותר אנרגיה, מיקוד, יצירתיות, תקשורת אפקטיבית ויכולת פיזית משופרת.

 

הקשר בין אנרגיה לניהול זמן ומשימות

אני מאד אוהב את האמרה הבאה שמיוחסת לג’ימס ריי: “Energy Flows Where Attention Goes“.

מכאן גם מתחדד ומתעצם הקשר בין אנרגיה לניהול זמן ומשימות: ככל שיש לנו יותר אנרגיה, יותר דלק, יכולתנו לפעול, לתפקד ולנהל את זמננו בתבונה ובאפקטיביות גדלה ומתגברת. כך, אנו מספיקים יותר, מפיקים יותר ולכן גם משיגים תוצאות טובות יותר.

אגב, ולמען הגילוי הנאות, מצאתי שהעיקרון שתיארתי כאן שייך לתחום המכונה “קינסיולוגיה יישומית”, אשר במשמעותו היישומית נקרא “בדיקת שריר” וטרם הוכר כ”מדע”.

לסיכום פוסט זה:

יש קשר ישיר בין הגישה שלנו, חיובית או שלילית, לבין האנרגיה שלנו, ניהול הזמן בצורה אפקטיבית, ההספק והתוצאות.

מכאן שגישה חיובית וניהול נכון של אנרגיה הוא הבסיס המנטלי לניהול זמן נכון ולהצלחה. לכן, חשוב לנהל אנרגיות לפני שעוסקים בניהול זמן ומשימות.”

עד כאן הציטוט מפרק 6 בספר.

 

לאחר כתיבת הספר, נתקלתי במחקר הבא המוכיח עד כמה אפשר לטעת אנרגיה חיובית באנשים בזכות הגישה:

בכתבה בדה-מרקר מיום 20/6/22 תחת הכותרת הכירו את האנרג’ייזר: המנהיג שיזניק את תוצאות הארגון שלכם פי ארבעה, מובא מחקר שנערך ע”י פרופ’ קים קמרון מאוניברסיטת מישיגן ופרופ’ אמה ספלה מאוניברסיטת ייל.

המחקר שלהם מציע תשובה אמפירית לשאלה מהו מנהיג מוצלח. בקצרה – זהו מנהיג הנוטע אנרגיה חיובית בעובדיו.

הנה כמה ציטוטים מהכתבה, המתייחסים לחשיבות האנרגיה החיובית במנהיג מוצלח:

החוקרים זיהו משתנה אופטימי להפליא שהם הגדירו “אנרגיה יחסית חיובית”. את המושג הם שאלו מעולם המדע, והוא מתייחס לאנרגיה שמוחלפת בין אנשים, ומסייעת לרומם, לשלהב ולייצר בהם חדשנות. מנהיג שמצליח לייצר אנרגיה כזו מכונה על ידם “אנרג’ייזר”... מדובר בהפגנה מעשית של ערכים חיוביים… האנשים האלה נכנסים לחדר וגורמים לו לזהור. כולם נעשים נמרצים, מתלהבים, מחוברים והם מקבלים השראה. אנשי האור האלה הם ממריצים חיוביים“.

מנהיגים אלו מייצרים רמה גבוהה משמעותית של מעורבות, תחלופה נמוכה יותר ותחושות רווחה משופרות בקרב העובדים, מדווחים החוקרים. לדבריהם, זהו המנבא הכי לא מנוצל אך חזק למנהיגות והצלחה ארגונית… לאלה שעובדים עבור האנרג’ייזרים יש אפילו רמות נמוכות של הורמוני לחץ והם סובלים פחות מדלקות. זה נהדר לבריאות, אבל גם לעסקים. בארגונים האלה מתקבלות תשואות מעולות לבעלי המניות, ובחלק מהמחקרים שלנו, התוצאות עלו על הממוצעים בתעשייה ברווחיות ובפרודוקטיביות פי ארבעה או יותר“.

וואו, הנה הוכחה מחקרית אמפירית עד כמה אפשר לקבל אנרגיה חיובית בעבודה ולהשיג תוצאות יוצאות מן הכלל. 

 

להקדמה של הספר קרא כאן מדוע כדאי לך לקרוא את הספר הזה.

המידע בפוסט מבוסס על ספרי השני מלכוד המצוינות שיצא לאור במרץ 2023.

הספר מִלכּוד המצוינות נמצא בשלבי עריכה מתקדמים, כבר סיים בהצלחה קמפיין הדסטארט וניתן לרכישה מאתר זה בהנחה כאן בקליק החל מאפריל 2023.

 

אהבת? הפקת ערך? אני מזמין אותך לעשות “לייק”, להגיב ממש כאן למטה ולשתף את חבריך בפוסט זה.
אשמח גם לענות כאן למטה בתגובות לכל שאלה שיש לך.

שיתוף הפוסט ברשתות החברתיות:

אולי יעניין אותך לקרוא פוסטים נוספים:

כתיבת תגובה

הזמנים מאתגרים? העסק או הקריירה תקועים?

דווקא עכשיו, זה הזמן להתחיל לחשוב על שחרור התקיעות.

אני מזמין אותך לייעוץ טלפוני ראשוני בחינם

בתאום ישירות מול היומן שלי