חיפוש באתר ובבלוג
סך כל הפוסטים בבלוג
470
פוסטים אחרונים
קטגוריות
עמוד הפייסבוק שלי

להתמקד בעיקר = להתקדם באופן ניכר

[פוסט זה הינו קטע ערוך לפוסט מתוך פרק מס’ 3 בספר שלי “להתרגל להצליח”עיקרון הפוקוס באימון עסקי

עד כמה המיקוד שלנו משפיע על היכולת שלנו להשיג תוצאות ולהצליח?
הרבה יותר ממה שרוב האנשים חושבים. פוסט זה מסביר מדוע.
ואתחיל עם מבוא קצר שמסביר איך עובד המוח המודע שלנו.

 

יכולתו המוגבלת של המוח המודע

המוח המודע שלנו, בו אנו משתמשים בשגרת יומנו לחשיבה ופעולות קוגניטיביות, יכול לטפל בדבר אחד בלבד בכל רגע נתון. כלומר, בניגוד לסברה של הרבה אנשים, בני האדם אינם מסוגלים לתפקד בריבוי-משימות (מולטי-טסקינג), אלא אם בו בזמן מבוצעות גם משימות בצורה אוטומטית, כהרגל, על-ידי המוח הלא-מודע.

לדוגמה: בוודאי קרה לך שנהגת בדרך הביתה שקוע במחשבות או עסוק בשיחת טלפון, ופתאום הגעת הביתה מבלי לזכור את הדרך. ברור שראית את הדרך ובכל זאת אינך זוכר אותה. מדוע? מכיוון שמי שנהג ברכב הוא המוח הלא-מודע שלך (הרגל אוטומטי). המוח המודע שלך היה עסוק בדבר אחד ולכן הוא לא היה מסוגל לעסוק בעוד דבר – “לראות” את הדרך.

דוגמה אחרת: כשאתה פוגש אדם שאינך מכיר, אומר את שמך והוא אומר את שמו, האם קרה לך שאחרי זמן מה אתה פתאום שם לב שבעצם לא קלטת את שמו? אוזניך שמעו, אך המוח המודע שלך לא קלט, כי הוא היה עסוק במשהו אחר: אולי במבוכה שחשת בעת ההיכרות עם אדם זר, אולי בחזות של האדם שמולך, או אפילו סתם בטרדות היום-יום . יתרה מכך, לפעמים זה קורה לא רק עם מילה בודדת כמו השם של האדם שמולך, אלא עם קטע שלם מדבריו. המחשבה שלך נודדת, מעסיקה את המוח המודע שלך, ואז הוא אינו קולט את דברי בן השיח שלך.

דוגמאות אלו ורבות אחרות מלמדות אותנו שהמוח המודע שלנו יכול לקלוט ולעסוק אך ורק בדבר אחד בו בזמן. אגב, בניגוד למה שמקובל להאמין, כלל זה נכון גם לגבי נשים. יכולתן לריבוי משימות באה לידי ביטוי רק אם בצד הפעלת המוח המודע (למשל – בשיחת טלפון), הן עוסקות במלאכה אחרת שגרתית, שהיא הרגל המבוצע על ידי המוח הלא-מודע שלהן. ייתכן ונשים גמישות יותר במעבר מהיר של המוח המודע שלהן מעניין לעניין, אך זהו נושא אחר שאינו מענייננו כאן.

ואם אתה מעדיף לקבל את עיקרון הפוקוס דווקא בסרטון, הנה זה כאן בקצרה לפניך (6:39 דק’):

 

“במה שאתה מתמקד, לשם אתה מתקדם” אלכס זיו

מכאן, ברור שהשאלה במה עסוק המוח המודע שלנו בכל רגע היא קריטית. כי זה הדבר שממלא את תודעתנו ותופס את תשומת לבנו, בעוד שדברים אחרים, חשובים ככל שיהיו, נדחקים הצדה ונזנחים.
זהו עקרון היסוד הראשון לגבי “מערכת ההפעלה האנושית“, אותו אני מכנה עקרון הפוקוס.
עקרון זה אומר בפשטות: מה שאתה מתמקד בו ממלא את עולמך ו”גדל”, בעוד כל שאר הדברים בעולמך לפעמים “לא קיימים”.

לפני שנרחיב על עיקרון הפוקוס ועל משמעותו, בואו נראה עוד כמה דוגמאות לקיומו בחיינו:
למשל, אנחנו אומרים שאישה בהריון רואה סביבה עוד נשים בהריון; או אם קנית רכב מסוג מסוים, אתה פתאום רואה הרבה מכוניות כאלו.

הנה סרטון שמדגים מטפורה על עיקרון הפוקוס:

 

הנה גם סיפור אישי שלי הממחיש בצורה נפלאה את עיקרון הפוקוס:
ערב אחד התקשרה אלי בתי בשעה עשר בלילה וביקשה שאקנה לה מברשת שיניים. היא בדיוק חזרה ממחנה צופים ולמחרת היתה צריכה לנסוע למחנה נוסף, כאשר בדרך איבדה את מברשת השיניים שלה. בשעה בה היא התקשרה אלי בדיוק יצאתי לדרכי הביתה, מיד לאחר שסיימתי אימון ספורט במכון בגבעתיים, בו אני מתאמן פעמיים בשבוע כבר עשר שנים. מיד התחלתי לגלגל במוחי את הדרך הביתה, תוהה איפה אמצא בשעה הזו סופרמרקט פתוח בו אוכל לקנות את מברשת השיניים. מסקנתי היתה שאצטרך לסטות מהדרך הרגילה והקצרה הביתה, אך אמרתי לעצמי: “שים לב לדרך, אולי בכל זאת תמצא סופרמרקט פתוח בשעה הזו”.

לא עברו שניות ספורות והגעתי לפנייה ימינה, מקום שכבר הייתי בו כאלף פעם. כהרגלי הבטתי שמאלה כדי לראות אם בא רכב לפני שאני פונה, ואז גיליתי להפתעתי ממש מולי את “מינימרקט החברים“, פתוח, מוכן ומזומן בשבילי. עד אותו רגע, למרות שעיני הביטו לכיוונו אלף פעם, “לא ראיתי” את המינימרקט. כמובן, הוא היה קיים שם תמיד, אך עד כה התודעה שלי לא חיפשה אותו, כי לא הייתי צריך סופרמרקט בשעות האלו בעבר ולכן גם לא הבחנתי בו; עד הרגע בו הייתי זקוק לו.
שמח וטוב לב קניתי את מברשת השיניים עבור בתי ושוב נוכחתי, בפעם המי יודע כמה, עד כמה עוצמתי הוא עקרון הפוקוס.

בטוחני שגם לך ישנן לא מעט דוגמאות ליישום העיקרון הזה בחייך.

הנה עוד דומה מהרצאה שהעברתי:

 

אז מה אנו למדים מעיקרון הפוקוס?

רוב בני האדם לא מודעים לעקרון הפוקוס. לכן, הם אינם רותמים אותו לטובתם, בהתמקדות בדברים החשובים להם בחיים. במקום זאת, הפוקוס שלהם הוא אוטומטי והרבה פעמים מופנה דווקא לקשיים ולבעיות בחיים, מגדיל אותם, תופס את תודעתם, ומונע מהם לראות את ההזדמנויות והאפשרויות העומדים לפניהם.

אם נבחן זאת בתשומת לב, ניווכח שמינקות ועד בגרות, אין מספיק איזון בין החיובי והשלילי בתקשורת ובתרבות שלנו. עודף פוקוס על השלילי “מגדיל” אותו, ממלא את שגרת יומנו, מעסיק את המוח המודע שלנו שיכול לעסוק רק בדבר אחד בו-זמנית, דוחק את החיובי, מפעפע למוח הלא-מודע של מרבית האנשים, וכך “מתכנת” אותם לשליליות. ומעל לכל, התנהלות זו היא אוטומטית ונעשית בחוסר מודעות באשר להשלכותיה ההרסניות.

המסקנה הבלתי נמנעת היא שרוב בני האדם אינם ממצים את הפוטנציאל שלהם מכיוון שהם מפוקסים יותר על הסכנות והסיכונים בחייהם, על השלילי, החששות והאפשרות להיכשל, מאשר על האפשרויות, על ההזדמנויות, על החיובי, על ההצלחה, ועל מה שעובד בחייהם. בהיעדר מספיק פוקוס על חיובי- ההצלחה, השגשוג, הרווחה, שביעות הרצון והאושר שלהם בחיים נפגעים.

 

הדבר דומה ללוליין על חבל שחושב כל הזמן על סכנת הנפילה. נכון, הוא בשלב זה או אחר באמת ימעד וייפול…
לכן, בכל תהליך שינוי עלינו קודם כל להיות מודעים לעיקרון הפוקוס, להתבונן בפוקוס האוטומטי השלילי שלנו תוך הכרה בנזק שהוא גורם במוח המודע שלנו, ולבחור לשנותו ולהתמקד בחוזקות שלנו, במה שעובד בחיינו, באפשרויות ובהזדמנויות.

אסיים פוסט זה עם אמרתה של הלן קלר סופרת ופעילה חברתית אמריקאית, שנודעה בזכות התמודדותה במגבלותיה בהיותה חירשת-עיוורת, מגיל צעיר מאוד:

תמיד כשנסגרת דלת אחת, נפתחת דלת אחרת. הבעיה בנו בני האדם שאנו נשארים בוהים בדלת הסגורה ולכן איננו רואים את זו שנפתחה“.

באפשרותך לקרוא עוד בספר שלי בפרקים הראשונים של הספר שניתנים להורדה בחינם בלינק הזה.

או לקנות את הדבר האמיתי, כל הספר – לחץ כאן לרכישת הספר

 

אהבת? הפקת ערך? אני מזמין אותך לעשות “לייק”, להגיב ממש כאן למטה ולשתף את חבריך בפוסט זה.
אשמח גם לענות כאן למטה לכל שאלה שיש לך.

יוצא לאור!“:

שיתוף הפוסט ברשתות החברתיות:

אולי יעניין אותך לקרוא פוסטים נוספים:

מחשבה 1 על “להתמקד בעיקר = להתקדם באופן ניכר”

  1. הי חגי,

    פוסט מעולה…אכן חשוב “להתפקס” כל העת ובימינו בהם אנו מוסחים על ידי מסרים כה רבים בו זמנית, עלינו להשכיל לנטרל את “העשן הלבן” ולהתמקד בעיקר!

    הגב

כתיבת תגובה

הזמנים מאתגרים? העסק או הקריירה תקועים?

דווקא עכשיו, זה הזמן להתחיל לחשוב על שחרור התקיעות.

אני מזמין אותך לייעוץ טלפוני ראשוני בחינם

בתאום ישירות מול היומן שלי