חיפוש באתר ובבלוג
סך כל הפוסטים בבלוג
471
פוסטים אחרונים
קטגוריות
עמוד הפייסבוק שלי

מה זה “לשחרר”? מה המצב הרגשי הנדרש כדי להשתמש בדמיון באפקטיביות?

הרבה מדברים על: לשחרר, לקבל, לסמוך, לאפשר ועוד מגוון ביטויים דומים שלרוב האנשים אינם מובנים, לפחות אינם מובנים דיים. הביטוי המקובל באנגלית הוא Surrender שהפרשנות המילונית שלו (השגויה לעניינינו) היא “היכנעות”. אני מפרש אותו כ”התמסרות“. הדמיון והאינטואיציה - חשיבותם בפעולות המוח הלא מודע (תת-מודע)

ההקשר של כל אלו הוא יצירת המצב המנטלי המתאים שמאפשר לנו לרתום את המוח הלא מודע לטובת השגת היעדים שלנו. כלומר, להשיג יעדים ביתר קלות במקום הגישה של לעבוד קשה ולהתאמץ.

לא מעט מורים ומאמנים שוללים את שיטת “העבודה הקשה” ומדברים על הדרך להשיג יעדים בצורה קלה יותר, בהנאה ובהתלהבות.

הנה מה שסדגורו אומר על כך:

 

מורים אחרים קושרים זאת לעיתים ל”חוק המשיכה“. מבלי להיכנס עמוק מידי למיסטיקה, אציין רק שיש כיום לא מעט מחקרים מדעיים שחוקרים תחום זה.

לדעתי ומניסיוני האישי, היקום שלנו הרבה יותר מורכב ממה שנראה לנו בחיי היום יום וכנראה קיימים עוד חוקי טבע רבים שהמדע עוד לא גילה אותם. בדיוק כמו שפעם לטוס לירח או לדבר במכשיר סלולרי היה “מדע בדיוני”, כך כיום מתייחסים לעיתים לתופעות בלתי מוסברות כמו חוק המשיכה כ”מיסטיקה”.

אני חושב שלא חייבים להבין את המקור לתופעות כדי לקבל אותן. בדיוק כמו שלא כולם מבינים איך עובד המחשב, או הטלוויזיה או אפילו האור שאנו מדליקים, אך משתמשים בכל אלו בהתמדה. כך, רבים חווים במציאות את חוק המשיכה ורוצים להשתמש בו לטובתם, גם אם אינם מבינים מה מקורו ואיך בדיוק הוא עובד.

הפוסט שאני מביא כאן היום עוסק בדיוק בכך. הוא נכתב ע”י קווין טרודו, אדם שאני מאד מעריך ועוקב אחריו בדבקות, וכבר הבאתי כאן בבלוג פוסט אחר מאד משמעותי שלו. הפוסט תורגם לעברית ע”י נתאי וופני, מובא כאן בשלמותו, בתוספת הערות/פרשנות שלי לאחריו.

 

ועוד לפני המלל של הפוסט, הנה סרטון שלי בנושא מתוך הקורס הדיגיטלי המעשי והיישומי שלי (46 דק’):

 

ועכשיו לפוסט המתורגם של קווין טרודו:

איך ליצור את המצב המנטלי האידאלי להשגת יעדים?

“אנשים רבים שואלים אותי מה ההבדל בין לשחרר את הרצונות שלנו ליקום (surrender to the universe) לבין סתם לוותר על החלומות שלנו ועל הגשמתם.

לאורך אלפי שנים הוצעו מגוון דרכים לתאר את ה-“סוויט ספוט” הרגשי (sweet spot state) הדרוש להגשמת חלומות ושאיפות בצורה קלה ומהירה.

מתוך אותם תיאורים ומושגים, ישנם בין היתר: לשחרר; כניעה ליקום; להרפות; לאפשר; לשחרר את ה-“רוצה” וה-“צריך”; לא להיות במצב של רצון וחסרון; אי-היקשרות (non-attachment); השתחררות מתוצאה מסוימת; “לשים קצוץ” על האם כן או לא תקבל את מה שאתה רוצה; הצלחה היא מסע ולא יעד; “לעצור ולהריח את הוורדים”; להיות כאן ועכשיו; להיות נוכח בהווה; תן לאלוהים לעזור; לחיות את הרגע; תשחרר ואלוהים ינחה; להכריז ולדרוש; ועוד מגוון דרכים לתאר את המצב.

 

אז כיצד אותו מצב שתואר הרגע, עם כל אותו מגוון מושגים, שונה ממצב של סתם “וויתור”?

הדרך הטובה ביותר להבין את ההבדל היא “להרגיש” אותו.

כשיש לכם רצון או חלום מסוים, או שאיפה כלשהי (כמו לרצות בית או רכב חדש, עבודה טובה יותר, בן או בת זוג, יחסים טובים יותר, שיפור במצב בריאותי, הורדת משקל, יותר כסף, נס כלכלי שיסגור לכם את המינוס, לצאת מהדיכאון, למצוא שלווה פנימית, וכו’) אני ממליץ לכם לעקוב אחר השלבים הבאים:

  1. ראשית, חשוב שתדעו בדיוק מה אתם רוצים. חשוב שהרצונות שלכם יהיו ברורים. באופן כללי חשוב שהרצונות שלכם יהיו ספציפיים ככל האפשר. תשבו ותגדירו לעצמכם את החלום/רצון/שאיפה/מטרה העיקרית.
  2. לאחר מכן דמיינו את עצמכם לאחר שהגשמתם את אותה מטרה. נסו להפעיל את המוח ולדמיין את עצמכם חיים את החיים שאתם חולמים עליהם בצורה הכי ברורה וצלולה שאפשר. התייחסו לזה כסרט שאורכו בין דקה ל-3 דקות, עדיף אפילו יותר. נסו לכלול את כל החושים שלכם בדמיון (ראייה, ריח, טעם, מגע, וכו’).
  3. אחר כך, המרכיב הסודי הראשון הוא שבעוד אתם מדמיינים לכם את אותו סרט, הרגישו את הרגשות והתחושות כאילו שאתם ממש כבר ברגע זה השגתם את אותה מטרה. הרגשות החיוביים שלכם הם המפתח.
  4. לאחר מכן, המרכיב הסודי החזק ביותר הוא שאתם חייבים להרגיש כך אפילו אם אתם יודעים שלעולם לא תשיגו את המטרה שאליה אתם שואפים. דמיינו שאתם לעולם לא תשיגו את מה שאתם רוצים. חשוב שעדיין תרגישו כפי שאתם מרגישים עכשיו, כאילו שכן הגשמתם את השאיפות שלכם; והכול בעוד שאתם מדמיינים שלעולם לא תצליחו להשיג את אותם שאיפות. בצורה זו אתם משחררים את התוצאה ליקום. אתם משחררים ומשתחררים מהתוצאות בכלל.

“הריצו” את המצב הזה בראש שלכם שוב ושוב, עשרות פעמים אם צריך, עד שתרגישו אדישים לתוצאות.

הגיעו למצב בו אתם כבר אינכם בהיקשרות (not attached) לתוצאה כלשהי.

 

הגיעו למצב בו כשאתם חושבים על השגת מטרותיכם וכן על אי השגתן, אתם מרגישים את אותו הדבר

הגיעו למצב בו אתם “שמים קצוץ” על האם כן או לא תשיגו את מה שרציתם, שכן אתם ממילא מלאי שמחה ואושר כבר עכשיו.

הגיעו למצב בו אתם לחלוטין שלמים עם מצבכם, בלי קשר להגשמתן או אי הגשמתן של השאיפות שלכם.

הגיעו למצב בו אתם שמחים אם הגשמתם את מה שרציתם, אבל גם שלמים עם עצמכם במידה ולא, פשוט לא אכפת לכם! אתם מרגישים ממש אותו הדבר.

זאת הכוונה ב”להתמסר surrendering ליקום”.

זאת הכוונה ל-“שחרור” letting go.

זאת הכוונה בלהיות במצב של “אפשור” allowing.

זאת הכוונה ל-“חוסר היקשרות [חש – יש המתרגמים זאת להיאחזות]” non attachment.

זאת הכוונה ב-“להטיל את כל את כל הדאגות (משאלות, רצונות, ושאיפות) על היקום”.

(ישנם עשרות כתבי קודש, מהברית החדשה והישנה, שאני יכול לצטט כאן מהם ושאולי עכשיו יראו לכם הגיוניים. ישנם עוד מאות כתבי קודש עתיקים מהוודה ההודית, הטאו, והבודהה שאומרים ממש את אותם הדברים).

עכשיו תשוו את זה ל-“וויתור” giving up.

 

כשאתם “מוותרים” על החלומות שלכם, אתם תדעו זאת, כי אתם פשוט תרגישו רע

אתם אולי תרגישו מבואסים, עצובים, מלנכוליים, רדומים, כעוסים, ממורמרים, נרגזים, אומללים, מדוכאים, אדישים, חסרי אנרגיה, עייפים, מדוכדכים, נזעמים, קנאים, צרי עין, הוזים, ביקורתיים, מאשימים, וכו’.

אז ניתן בקלות “להרגיש” בהבדל:

כשאתם “משחררים” ו-“משתחררים” מהרצון (אתם מפסיקים עם ה-“רוצה” וה-“צריך”, אתם מפסיקים להרגיש “מחסור”), אתם מרגישים מצוין ברגע זה, אפילו כשאין לכם את מה שרציתם! [חש – בשפתי זה להיות ‘מעל הקו’] אין תחושות של רצון, כמיהה, שאיפה, וחוסר. כבר לא אכפת לכם אם אתם באמת תשיגו את מה שאתם רוצים. הכול 100% סבבה ככה או ככה. אתם מרגישים שלמים, מרוצים, ועם תחושה של אחדות עם היקום ברגע הזה. אתם רגועים וחשים שלווה פנימית עמוקה. אתם חווים צלילות, שביעות רצון, וידיעה שהכול מושלם כפי שהוא ברגע זה, רגע שמתפתח בדיוק כמו שצריך ומתי שצריך. ייתכן גם ותרגישו “מוטיבציה” ו-“השראה” שיידחפו אתכם לפעול ולעשות דברים שיגרמו לכם שמחה רק מעצם עשייתם, בלי ציפייה לתוצאה מסוימת.

 

כשאתם “מוותרים” על שאיפותיכם, אתם מרגישים רע. זה לא בסדר שלא תשיגו את מה שאתם רוצים. אתם באמת רוצים אותו, ואתם לא אוהבים את הרעיון שלא תצליחו לעשות זאת, לכן אתם מרגישים “רע” במידה זו או אחרת ותביעו זאת דרך רגשות שליליים [חש – בשפתי זה להיות ‘מתחת לקו‘].

 

לשחרר/להתמסר surrender ליקום = להרגיש “טוב” ומאד שמח (אפילו שלא השגתם את מה שרציתם)

וויתור על החלומות והשאיפות שלכם = תחושת תבוסה והרגשה “רעה” (ואפילו רעה מאוד שלא השגתם את מה שרציתם ברגע זה ושתרגישו טוב אך ורק כשתצליחו לעשות זאת).

“לשחרר surrender את הרצון שלך” אומר לחוש ויברציה של “יש לי“, כלומר “יש לי את מה שרציתי” (אפילו כשלמעשה אין לי).

לפי חוק המשיכה, היקום חייב להתאים את עצמו לוויברציה שלכם. מכיוון שאתם חשים ויברציה של “יש לי“, בשלב מסוים אכן יהיה לכם פיזית את מה שביקשתם והשתוקקתם להשיג.

אתם לא “מתנגדים”, אתם מאפשרים ליקום לספק וליצור את הרצונות שלכם.

“וויתור” משמעו שאתם משדרים ויברציה של “אין לי”, כלומר “מה שאני רוצה חסר, אין לי את מה שאני חושק בו כרגע, לכן אני זקוק לו“. אתם במצב של “התנגדות” למציאות.

גם כאן, היקום יתאים את עצמו לוויברציה שלכם וישאיר אתכם במצב של “אין”, “הזדקקות”, ו-“מחסור”. המטרה שלכם אינה יכולה להתממש בצורה פיזית בגלל חוק המשיכה. זה לא יכול להיות אחרת במצב זה. הכמיהה שלכם אינה יכולה להתממש פיזית מכיוון שאם הייתה מתממשת, כבר לא הייתם חשים את הרצון והכמיהה. היקום חייב לספק לכם תדר זהה לוויברציה שלכם ברגע זה. חוק המשיכה הוא אכן חוק!

הסרטון הזה ממחיש את הדברים מצוין:

 

חשוב לזכור שכשאנחנו מדברים על “כניעה” ו-“שחרור”, אנחנו לא מתכוונים ל:

  • לא להתמודד עם המציאות
  • להיות חסרי הגיון או טיפשים
  • להיות עצלנים
  • להיות חסרי מוטיבציה ואמביציה, רדומים וחסרי מרץ
  • סתם להתפלל ולקוות לניסים
  • לקוות להיות ברי מזל
  • לקוות שהפתרון יימצא אותנו, ולא אנחנו אותו
  • סתם לקוות שיהיה טוב
  • להשאיר את הכול לגורל ולמזל
  • לאמץ גישה של “הכול זה מכתוב ולכן אין למה להתאמץ ולחשוב יותר מדי”
  • לקוות שאיכשהו הכול יסתדר
  • לחיות באשליה או פנטזיה (טעות נפוצה ביותר)
  • לראות את כל החיים דרך משקפיים ורודים
  • לטמון את הראש בחול כמו בת יענה
  • לחיות בעננים
  • להיות הזויים

מה שאני כן אומר זה שחשוב שתהיה לכם ידיעה פנימית מוחלטת שהכול בסדר כפי שהוא עכשיו, ואתם רואים את השלמות בחוסר המושלמות התמידי בהווה! אתם שמחים ומאושרים עכשיו!

ההבדל בין מצב בו יש לכם תשוקה ואתם משתחררים מהתוצאה של האם תשיגו אותה, לבין מצב בו יש לכם תשוקה ואתם מוותרים עליה, הוא תמיד תחושת השלווה הפנימית לעומת תחושה פנימית של אי נוחות (דאגה, חרדה, לחץ, עצבות, או כל רגש שלילי אחר).

זה ה-“מתכון הסודי” שבשימוש נכון יכול לסייע לכם:

  • ביצירתם והתממשותם של הרצונות שלכם בצורה מהירה וקלילה (ובהחלט בצורה קלה ומהירה יותר מקודם)
  • בכך שתרגישו טוב ברגע זה ושבמהלך רוב חייכם תהלכו לכם שמחים ומלאי שלווה פנימית.

תחשבו על זה, תיישמו את זה, ותראו איך ניסים מתחוללים בחייכם.

לחיי חיים שונים ומחודשים!

חברכם הטוב, קווין טרודו.”

כדי לקרוא או לשמוע את פוסט המקור באנגלית לחץ כאן

והנה עוד פוסט שלו בנושא שמבהיר עוד מה זה “לשחרר”:

ועוד אחד שמגדיר מהי אמונה ולמה היא חיונית כדי לחולל את מאוויינו: 

וגם פוסט שמסביר מדוע לענות “הכל בסדר” כששואלים אותך לשלומך זה ממש “בסדר”:

 

ועוד פוסט נוסף מעולה (!!) של קוויו טרודו שממש נכנס לעומק של איך להגשים חלומות באמצעות הדמיון והאני הגבוהתן כאן קליק לפוסט [זה מחייב הרשמה ללא עלות, שמאד מומלצת לתכנים באתר זה]

גם ד”ר דויד המילטון מסביר איך להשתמש בדמיון בצורה אפקטיבית ליצירת בריאות פיזית ונפשית.

עקרונות המפתח למשנתו הם: 1) יציאה מתוך הדמיה קיימת של המצב השלילי ויצירת הדמיה של המצב החיובי הרצוי (למשל – ממראה שבורה ואיחוייה למראה שלמה); 2) להיות בטוח ונחוש בהחלטתך ליצור את השינוי הבריאותי ו-3) אפשר להסתפק בהדמיה של כמה דקות בלבד, אך חשובה העקביות וההתמדה בחזרה על אותה הדמיה מידי יום.

 

ולסיום אנה נווה לדרמן מסבירה איך להבדיל בין אחיזה Attachment לבין נחישות, או יותר נכון לבין התמדה ונחישות בעשייה שלנו, על פי תורת המיינדפולנס:

 

עד כאן הפוסטים של קווין טרודו עם ההשלמה של המילטון ואנה נווה לדרמן. ועכשיו להתייחסות שלי לדברים:

לכולנו ברור שהרגשות שלנו משפיעים, יותר מהכל, על התפקוד שלנו ועל התוצאות שלנו. מה שאומר לנו קווין טרודו שהמפתח להשגת היעדים שלנו הוא להיות בסדר רגשית עם מצב אי השגת היעדים בדיוק כמו המצב של השגת היעדים שלנו.

בשיטתי קראתי לזה העיקרון של להיות מעל לקו בכל מצב, והרחבתי את מודל אפר”ת כדי להסביר את הקשר בין המחשבות לרגשות שלנו, חיוביים או שליליים, ואיך להשיג את המצב הרגשי הרצוי להגשמה אפקטיבית באמצעות שליטה על המחשבות.

בנוסף, גם עקרון הפוקוס, עקרון הקבלה, וגם עקרון הגישה החיובית ממחישים איך עקרונות פשוטים של ניהול רגשי אפקטיבי עוזרים לנו להצליח. וכל אלו הם רק טיפה בים של שלל הגורמים הרגשיים להצלחה שנסקרו בספרות הענפה של ההתפתחות האישית.

אני חושב שהחשיבות הגדולה של הפוסט הנ”ל היא בהגעה למצב רגשי חיובי מאד טריקי שלא פשוט להשיגו. הוא ממחיש איך לצאת מהאוטומט הרגשי שכל אדם ממוצע חווה (“בזכות” החינוך והתרבות שגדלנו על ברכם) כדי להגשים ולשגשג.

 

הייתי מוסיף לזה עוד עיקרון מפתח רגשי שלמדתי מ”אברהם-היקס“:

היכולת שלנו לשחרר ולעבור מרגש של “חייב, זקוק, מוכרח, צריך” (שכאמור לעיל מרחיק את ההגשמה) למצב מקבל ומאפשר, תלויה מאד בראיה שלנו עד כמה העשייה Doing שלנו היא חיונית להצלחתנו.

התפישה המערבית המקובלת היא שצריך לעבוד קשה כדי להצליח. מי שמאמין בכך (ואני ביניהם, בעבר), נופל לבור האינסופי של Over Doing שמכשיל אותו ודווקא מרחיק ממנו את ההצלחה. זאת, כי עבודה קשה היא לרוב מתחת לקו ומפעילה משיכה שלילית, גם לפי קווין טרודו בפוסט הנ”ל.

אז מה אומרים אברהם-היקס?

הם אומרים שהיכולת שלנו להגיע לתוצאות שאנו רוצים תלויה ב”חלוקת התפקידים” בינינו לבין היקום.

אני אעשה את שלי והיקום יעשה את שלו“.

תפישה זו מבוססת על חוק המשיכה ועל ההבנה שרב הנסתר על הגלוי לנו. גם אם נרצה ונעשה כמיטב יכולתנו, “השביל חכם מההולך בו” ואין לנו יכולת לחזות איך בדיוק נשיג את מטרותינו.

ולכן, ההתכווננות המנטלית Being, שבתורות רבות היא הבסיס והמקור לעשייה אפקטיבית, ביחד עם תשומת לב להזדמנויות הנקרות לנו בחיים (בזכות הפעלה נכונה של חוק המשיכה) ואז לפעול לממשן, היא “המתכון הנכון” להשיג יעדים ולהצליח.

 

אז לסיכום קווין טרודו ואברהם-היקס:

על מנת להיות ב- sweet spot של הגשמה אפקטיבית, עלינו להיות במצב של התמסרות surrender, באמצעות שילוב של 2 הדרכים שלהלן:

  1. להתייחס למצב של אי השגת שאיפותינו בצורה רגשית (חיובית, מעל הקו, בעזרת הדמיון) בדיוק כמו המצב של השגתם (אליבא דה קווין טרודו). הודיה על הדברים כמו שהם כרגע מאד מסייעת בכך.
  2. לעשות את מה שאנו יכולים ואח”כ לשחרר ליקום (או לתת/לאפשר לו) לעשות את חלקו בסיוע לנו להתאים את מצבינו הרגשי החיובי לתוצאות בפועל, בהתבסס חוק המשיכה (אליבא דה אברהם-היקס).

בכל מקרה, חובה עלינו לזהות את ההזדמנויות הנקרות בדרכינו לאחר ההתמסרות כנ”ל ואז לפעול כדי לממש אותן.

להרחבה על משנתו של קווין טרודו קרא את הפוסט הזה.

ואם ברצונך ליישם את הכל ברמה הפרקטית, אני מזמין אותך לבדוק את הקורס הדיגיטלי המשולב שלי כאן בקליק על הלינק.

 

אהבת? הפקת ערך? אני מזמין אותך לעשות “לייק”, להגיב ממש כאן למטה ולשתף את חבריך בפוסט זה.
אשמח גם לענות כאן למטה בתגובות לכל שאלה שיש לך.

שיתוף הפוסט ברשתות החברתיות:

אולי יעניין אותך לקרוא פוסטים נוספים:

כתיבת תגובה

הזמנים מאתגרים? העסק או הקריירה תקועים?

דווקא עכשיו, זה הזמן להתחיל לחשוב על שחרור התקיעות.

אני מזמין אותך לייעוץ טלפוני ראשוני בחינם

בתאום ישירות מול היומן שלי