חיפוש באתר ובבלוג
סך כל הפוסטים בבלוג
470
פוסטים אחרונים
קטגוריות
עמוד הפייסבוק שלי

נוסחת מה בתוך – הדרך האפקטיבית להתמודד עם שינויים בהצלחה

מאת:
חגי שלו

חגי שלו

“כשאתה משנה את הדרך שבה אתה מסתכל על דברים, הדברים שאתה מסתכל עליהם משתנים” (ד”ר ווין דיאר).

בעבודתי באימון עסקי גיליתי תבנית שחוזרת על עצמה בכל תהליך שינוי. מטרת פוסט זה היא לפרט את התבנית, שאני קורא לה “נוסחת מה בתוך”®, ולסלול בכך דרך לכל אדם ובעל עסק ליישם שינויים בדרך קלה יותר.

רוב בני האדם לא מרוצים מהתוצאות שהם מפיקים בחיים שלהם. נתונים על ארצות הברית מלמדים ש-80% מהתושבים לא מאושרים ו-40% מדוכאים קלינית.
ד”ר ווין דיאר אומר לנו בצורה הכי ברורה: אם אתם לא מרוצים ממה שאתם רואים בחיים שלכם שנו את הדרך בה אתם מסתכלים על הדברים. זה עיקרון מפתח ביצירת שינוי ואם נתמצת אותו במילה אחת, זו המודעות שעומדת בבסיס כל שינוי.

 

האוטומט
ביומיום אנחנו לא ממש מקדישים תשומת לב להבין את הדרך שבה דברים קורים לנו בחיים. בשגרת יומנו אנחנו נמצאים בתוך אוטומט. זוהי הפרדיגמה הנוכחית של החיים של רוב בני האדם. באוטומט הזה אנו מפעילים סט של הרגלים המניבים תוצאות מסוימות. ה”הרגלים” הם בהיבט רחב מאד: אמונות, הרגלי התנהגות, מחשבות, ובעצם כל מה שמרכיב את “מערכת ההפעלה” האנושית.

בין ההרגלים האלו לבין התוצאות שלנו יש קשר ישיר. בואו ניקח למשל אדם שיש לו הרגל לכעוס הרבה. הרגל זה משפיע על היחסים שלו, הוא משפיע על האפקטיביות שלו כאדם, וכן משפיע על איך אנשים מקבלים אותו. וכל זה משפיע על התוצאות שהוא מפיק בחיי היומיום. מן הסתם, התוצאות של אדם כעוס הן נמוכות יותר מהתוצאות שהיה מפיק אילולי היה כועס תמידית.

העניין הוא שרובנו, בני האדם, לא מבינים את הקשר בין ההרגלים שלנו לתוצאות שאנו מפיקים. למה הדבר דומה? הדבר דומה לזה שאני דופק את הראש בקיר וחווה כאב ראש. אבל אני לא מבין את הקשר שבין דפיקת הראש בקיר לבין כאב הראש. אני אומר לעצמי: “וואלה כואב לי הראש, מעניין למה…” ואני לא רואה את הקשר שבין הפעולה והתוצאה שלה.
זה כמובן מקרה קיצוני ומוגזם, כי אם אני אדפוק את הראש בקיר אני אדע לעשות את ההקשר בין הדפיקה לבין הכאב… אבל בחיים יש לנו הרבה הרגלים שאנו ממשיכים לעשות אותם שוב ושוב (“דופקים את הראש בקיר”) וכתוצאה מכך אנחנו מקבלים תוצאות שאנו לא מרוצים מהן (“כאב ראש”)… ולמרות זאת, אנו ממשיכים באותם ההרגלים… אנחנו לא מבינים שאנו בעצמנו גרמנו לאותן התוצאות בדרך שבה התנהגנו, בצורת החשיבה שלנו, בהתנהגות שלנו, באמונות שלנו, בהרגלים שלנו וסבורים ש”כדורים נגד כאב ראש” יפתרו לנו את “כאבי הראש”…

אלברט איינשטיין אמר פעם שלעשות כל הזמן את אותם הדברים ולצפות לתוצאות שונות זו אי-שפיות. לפי הגדרה זו, תחשבו כמה לא שפויים אנחנו…

 

שאלת מליון הדולר היא איך נוכל להבין את הקשר שבין ההרגלים לתוצאות ולשנות את ההרגלים כדי לקבל תוצאות טובות יותר? איך בעצם נוכל לבצע שינוי?

 

מודעות – הצוהר לשינוי בר-קיימה
נוסחת מה בתוך® שפיתחתי עוזרת לנו להאיר את הקשר בין הרגלים לתוצאות ולבצע שינוי. ההנחה הבסיסית היא שאנו לא מרוצים מהתוצאות הנוכחיות שלנו ורוצים להשיג תוצאות טובות יותר. בהתאם, אם ההרגלים הקיימים שלנו הביאו אותנו לתוצאות הנוכחיות, מן הסתם עלינו ליצור הרגלים חדשים כדי להשיג תוצאות משופרות.

השאלה שנשאלת היא: איך אנחנו משנים את ההרגלים הישנים שלנו ומאמצים הרגלים חדשים, טובים יותר?

נוסחת מה בתוך® מסייעת לנו בכך.

הצעד הראשון בשינוי ההרגלים הוא לעורר מודעות. מודעות למה? מודעות לקשר בין ההרגלים הקיימים לתוצאות הנוכחיות, מודעות לזה שאם כואב לי הראש סימן שדפקתי את הראש בקיר. כדי שנוכל לדעת מה עלינו לשנות אנו ראשית צריכים להבין את המצב הקיים. למשל, אדם נוח לכעוס צריך להיות מודע לקשר בין הכעסים שלו לתגובות שלו, להשפעתן על הסביבה ולתוצאות שהוא מפיק. כל עוד הוא לא רואה את הקשר הוא לא יודע מה לשנות ולכן גם לא יכול לשנות.

בעבודתי באימון עסקי אני נותן כלים רבים ללקוחותיי לפתח את המודעות שלהם.הנוסחה החדשנית של חגי שלו, מאמן עסקי ואימון עסקי

הצעד השני לאחר שהפכנו מודעים הוא התבוננות עצמית. כשאנו מודעים למשהו שקורה איתנו אנו גם יכולים להתבונן בעצמנו כשהוא מתרחש. אחד הדברים שבהם מותר האדם זה ביכולת שלנו להתבונן בעצמנו. כך, אם אני מודע לכך שכאשר אני דופק את הראש בקיר כואב לי הראש, בפעם הבאה שאחוש בכאב ראש אוכל להתבונן בעצמי ולזהות שאני ממש עכשיו דופק את הראש בקיר.

אגב, לא תמיד ההתבוננות מתרחשת בזמן אמיתי. לפעמים אני מבחין רק בדיעבד שאתמול כשכעסתי התנהגתי לא כראוי וכתוצאה מזה עוררתי אנטגוניזם בצד השני ולא השגתי את מה שרציתי. ככל שמתאמנים יותר על המודעות וההתבוננות כך גם ההתבוננות תתרחש יותר בזמן אמיתי, בהווה.

 

מותר האדם מן הבהמה
נהוג לומר שהאדם שונה מהבהמה ביכולת הבחירה שניתנה לו. אבל באוטומט אין בחירה, ולכן היינו כאחת הבהמות! רק כשההתבוננות העצמית מתרחשת בהווה, נפתחת לנו אפשרות הבחירה, שהיא השלב הבא. אדגיש: כולנו יודעים שלאדם נתנה יכולת הבחירה, אך רובנו לא משתמשים בה מספיק. מדוע? כי אנחנו לא מודעים, כי אנחנו נמצאים בתוך אוטומט החיים שלנו ולא מבינים את הקשר בין ההרגלים לתוצאות. ובהיעדר מודעות, אין לנו יכולת התבוננות עצמית וממילא גם אין אפשרות בחירה. לכן ההתבוננות העצמית כל כך חשובה, כי היא מחזירה לנו את יכולת הבחירה!

אבל לבחור פעם אחת בהרגל חדש זה לא מספיק כי שגרת החיים תגרור אותנו בקלות בחזרה להרגל הישן, לאוטומט. לכן, יש לממש את הבחירה שוב ושוב ושוב, וזה השלב הבא ביישום נוסחת מה בתוך – התרגול. המומחים אומרים שכדי ליצור הרגל חדש צריך לתרגל אותו שלושים יום ברציפות. או אז משתנה ההרגל הישן ונוצר הרגל חדש, טוב יותר.

וכך נסגר המעגל: מודעות לקשר בין הרגלים לתוצאות מאפשרת התבוננות עצמית בזמן אמיתי, שפותחת פתח למימוש יכולת הבחירה, פעם ועוד פעם ועוד פעם, עד שלאחר תרגול של 30 יום נוצר הרגל חדש, טוב יותר, שמניב לנו תוצאות טובות יותר.
התרשים המצורף ממחיש את תהליך השינוי תוך יישום נוסחת מה בתוך®.

נוסחת מה בתוך® יושבת בבסיס השיטה שלי לביצוע שינוי. בתוכניות האימון העסקי שלי אני נותן כ-15 כלים שונים למימושה ומלמד איך ליישם אותם. כל הכלים נשענים להפליא על הנוסחה ומשתלבים היטב עם נתיב השינוי. ואז לפתע הבלתי אפשרי הופך לאפשרי והתוצאות הטובות מגיעות. כמו הזבוב שמכה בשמשה שוב ושוב כדי לצאת מהחדר ולא רואה שהוא יכול לצאת דרך הדלת הפתוחה…
רוב האנשים סבורים שפיתוח המודעות שלהם יספיק לשינוי. לצערי, זה לא מספיק וללא התבוננות עצמית האוטומט לא זז. לכן, ההתבוננות העצמית, הרגל שאין לרובנו, היא המרכיב החשוב ביותר בנוסחת מה בתוך®.

דוגמה לכלי ליישום הנוסחה הוא החלפת פרדיגמות שלא משרתות אותנו בפרדיגמות חדשות שכן משרתות אותנו. מומלץ גם לבדוק את השאלון למיפוי פרדיגמות, שהוא כלי מעולה  לכך.

אין כמו מילותיו של המשורר הצרפתי מרסל פרוסט כדי לסיים:
“התגליות העיקריות אינן מורכבות ממציאת ארצות חדשות אלא מראייתן בעיניים חדשות”.

אם אתם רוצים ללמוד ליישם את נוסחת מה בתוך® ולהשתמש בכלים הרבים שתומכים בה,
אל תהססו ליצור עימי קשר וללמוד על תכנית האימון העסקי שלי.

היישום המלא של הנוסחה לשינוי שמניב תוצאות בניהול, בעסקים או בקריירה מופיע בספר שלי “להתרגל להצליח”.

איך מתבצע תהליך אימון עסקי ואיך קורס דיגיטלי לאימון עסקי יכול לסייע לך

המדריך ליישום “נוסחת מה בתוך” במתנה בהרשמה לרשימת התפוצה שלי

וגם הקלטה של הסבר הנוסחה עם דוגמאות בוידאו

 

אהבת? הפקת ערך? אני מזמין אותך לעשות “לייק”, להגיב ממש כאן למטה ולשתף את חבריך בפוסט זה.
אשמח גם לענות כאן למטה לכל שאלה שיש לך.

שיתוף הפוסט ברשתות החברתיות:

אולי יעניין אותך לקרוא פוסטים נוספים:

כתיבת תגובה

הזמנים מאתגרים? העסק או הקריירה תקועים?

דווקא עכשיו, זה הזמן להתחיל לחשוב על שחרור התקיעות.

אני מזמין אותך לייעוץ טלפוני ראשוני בחינם

בתאום ישירות מול היומן שלי