חיפוש באתר ובבלוג
סך כל הפוסטים בבלוג
470
פוסטים אחרונים
קטגוריות
עמוד הפייסבוק שלי

למה חשוב לך להכיר את המוח הלא-מודע שלך ומה תפקידו בהצלחה שלך – 2/7

סדרה של פוסטים על חשיבות המוח הלא-מודע / תת-מודע בהצלחה ובהגשמה בפוסט הראשון בסדרה של 7 פוסטים המביאה לך כלשונו את פרק 6 בספרי הראשון “להתרגל להצליח” היכרנו את המבנה הבסיסי של המוח שלנו, את תפקודו כ”יער עד” ואת תפקידנו כ”סוללי שבילים” ביער זה. ה”שבילים” הם ההרגלים שלנו, וראינו את הקושי הטבעי לסלול במוח שבילים חדשים – “רוצה אבל זה לא יוצא”. ללמדך שכוח הרצון במוח המודע אינו מספיק לרכישת הרגלים חדשים טובים יותר.

אם כך, בצד המוח המודע, מי בעצם אחראי ליכולתנו להשיג יעדים, לצמוח ולשגשג? מה מידת השליטה שיש לנו על מוחנו שלנו? ואיך נסביר את המופע השכיח של “רוצה אבל זה לא יוצא”?

אכן, קיים גורם נוסף, חמקמק ומסתורי, שעומד בינינו, נחושים וחמושים בכוח רצון, לבין השגת מטרותינו – זהו החלק הלא-מודע של מוחנו. אם נדמה את המוח שלנו למחשב, אז המוח הלא-מודע הוא מחשב העל שלנו, מכיוון שהמוח הלא-מודע חזק בערך פי מיליון מהמוח המודע ומהווה 83% ממסת המוח הכוללת; בהחלט סופר-מחשב!

מהו המוח הלא-מודע שלנו? כשמו כן הוא – החלק במוחנו שלפעילותו איננו מודעים, למרות שהיא מתרחשת ללא הפסקה וחיונית לקיומנו. ה”טייס האוטומטי” הזה אחראי על פעולות שאין צורך שנחליט עליהן כדי שתתרחשנה. הנה העיקריות שבהן:

הראשונה, ניהול הגוף שלנו 24/7. גוף האדם הוא המערכת הכי מורכבת ביקום. חשוב על כל הדברים שקורים בגופך ברגע נתון: תפקוד האיברים וקשרי הגומלין שביניהם, הנשימה, זרימת הדם, חילוף החומרים, תהליך הצמיחה של התאים, המערכת החיסונית, העיבוד של כל הקלט החושי, ועוד ועוד. כל אלו מנוהלים בצורה אוטומטית על ידי המוח הלא-מודע שלנו, ללא מגע “יד אדם”.

השנייה, המוח הלא מודע כולל את כל הזיכרונות שלנו, של כל החיים, לפרטי פרטים; הכל מאוחסן שם. אם יצא לך פעם לשמוע או לראות תהליך היפנוזה, בו מהפנטים מישהו, ראית כיצד “מחזירים” אותו עשרים שנה לאחור והוא יודע לתאר בפרטי פרטים אירוע שהיה לפני עשרות שנים. המוח הלא-מודע שלנו הוא בור סוד שאינו מאבד טיפה, צריך פשוט לדעת לשלוף את הזיכרון המתאים מהמדף הנכון.

השלישית, המוח הלא-מודע כולל את כל האמונות שלנו, כולל הדימוי העצמי שלנו; האמונות שרכשנו לאורך החיים, ובעיקר בילדות, לגבי מקומנו בעולם, יכולותינו, היחסים שלנו עם הסובבים אותנו ועוד.

הרביעית והאחרונה, כל ההרגלים שלנו מאוכסנים ומתויקים במוח הלא-מודע. כל ה”שבילים” שסללנו ב”יער העד” שלנו מקורם במוח הלא-המודע.

הנה ההמחשה לטייס האוטומטי והדרך לשלוט בו בסרטון הקצר הבא:

 

מערכת ההפעלה האמיתית – מחשב רב מעבדים

אחת מההתפתחויות הטכנולוגיות הזכורות מתחום המחשוב היא המעבר למעבדים מרובי ליבה, המסוגלים לפצל תהליכים ולבצע מספר משימות במקביל. כך בדיוק פועל המוח הלא-מודע שלנו, שביכולתו לעבד כמויות עצומות של מידע, כמיליון פעולות, בו בזמן. זאת בהשוואה למוח המודע שלנו הערוך לבצע אך ורק עיבוד אחד בכל פעם: מחשבה אחת, פעולה אחת. כפי שראינו בפרק 3, באופן מודע אנחנו יכולים להיות קשובים, ממוקדים ולתת במה למחשבה אחת בלבד. אמנם המחשבות רצות במהירות ויוצרות רצפים המתחלפים כהרף עין, אבל הכלל נשאר – רק מחשבה מודעת אחת יכולה לקבל את תשומת לבנו בכל רגע נתון, לעומת כמיליון תהליכים המתרחשים באותו זמן בחלק הלא-מודע של המוח. יתרה מכך, המוח הלא-מודע הוא “סוס עבודה”, פעיל 24/7, גם בשינה ובמצב של אובדן הכרה או הרדמה עמוקה, ואינו מתעייף לעולם, בעוד המוח המודע אינו פעיל בשינה ולעתים מגמגם גם במצבי ערות. לבסוף, למוח הלא-מודע מיוחסות גם היכולות האינטואיטיביות שלנו והמיסטיקנים גורסים שהוא מחובר לתבונה האינסופית של היקום ולמוחות לא-מודעים אחרים.

אם נמשיל את עצמנו לחברת ענק, המנהל האמיתי שלה הוא המוח הלא-מודע, בעוד המוח המודע שלנו יהיה כתינוק, שאין ביכולתו לנהל אפילו מחלקה בחברה. לא כי איננו חכם ומוכשר, אלא כי יכולות העיבוד שלו מוגבלות מדי. זוהי אחת הסיבות המרכזיות לכך שמרבית האנשים מנצלים רק שבריר מהפוטנציאל האישי שלהם – למעשה, הם מנסים לנהל “חברת ענק” באמצעות “מוח של תינוק”.

 

בצד הגאונות של הלא-מודע, יש לו לא מעט מגבלות. למשל, הוא פועל כמו רשם-קול (טייפ); הלא-מודע כל הזמן קולט דברים שמתרחשים בתוכנו ומסביבנו ואינו בוחר מה לקבל ומה לא. הוא אינו מבחין בין נכון ללא-נכון, אלא קולט הכל כאמת, מעבד ומאפסן את המידע בתאים האפורים שלו; הוא לא מבדיל בזמנים, אלא פועל אך ורק בזמן אחד – ההווה, ומבטא את עצמו בהווה דרך המוח המודע. אם אתה אומר לעצמך כל הזמן: “אני טוב, אני מצליח” הלא-מודע מקבל זאת “ומאמין” לזה, כלומר – גם פועל כדי לממש זאת הלכה למעשה דרך המוח המודע. הבעיה היא שמרביתנו דווקא חושבים ומדברים בטונים אחרים לגמרי; אנו מזכירים לעצמנו דווקא שאנו “לא טובים, לא מצליחים מספיק, לא מעריכים אותנו” ועוד שלל אמירות אישיות שליליות וביקורתיות. גם אותן מקבל הלא-מודע כאמת “ומנגן” לנו בחזרה את מה שאנו מקליטים בו.

 

ומי מנצח?

קל לראות שאנו נמצאים במיטבנו כאשר המודע והלא-מודע מתואמים ועובדים בשיתוף פעולה זה עם זה. שני המעבדים שלנו עובדים אז בסנכרון, כאשר “השותף השקט” העוצמתי מפרה, תומך ומנחה את המוח המודע כיצד לפעול במציאות החיים שלנו. או אז הדברים “זורמים” לנו, הכל “הולך” והתוצאות הטובות מגיעות. בדרך זו הלא-מודע רתום כדי לשרת את צרכי המודע, וכולם מאושרים.

אך מה קורה כששני המוחות שלנו אינם מסכימים זה עם זה? מה אם המודע שלנו מפעיל את כוח הרצון ומחליט “כן” (כן צריך דיאטה, כן צריך להפסיק לעשן, כן רוצה עבודה מתגמלת יותר, כן רוצה שינוי במערכות היחסים), אבל הלא-מודע אינו משתף פעולה כי הוא תוכנת בדיוק ההפך? קל להבין שהמאבק הזה הוא “לא כוחות”, ולרוב סופו של הלא-מודע לנצח.

מה אם אתה רוצה להצליח, רוצה להיות עשיר ומוכן לפעול בחריצות ובשקדנות לשם כך, אך במוח הלא-מודע שלך יושבת אמונה מגבילה, הפוכה, שאומרת: “אין לי (לך) סיכוי להצליח”, או “אני לא טוב מספיק” – אז ב-95% מהמקרים האמונה המגבילה הזו תגבר. כך, למרות הרצון והניסיונות שלך במודע, מרבית הסיכויים שמאמציך דווקא לא יישאו פרי.

 

אכן, הלא-מודע גובר על המודע בכ-95% מהפעמים! כלומר, 95% מהתוצאות שלך נקבעים על ידי הלא-מודע ורק 5% על ידי המוח המודע.

האופן שבו מערכת ההפעלה שלנו עובדת הוא כזה: המוח המודע שלנו משמש ככלי שרת עבור הלא-מודע. האמונות בלא-מודע מפעילות את המוח המודע כדי שיחפש בסביבה שלנו תבניות המתאימות לאמונות אלו, גם אם הן אינן משרתות אותנו. המודע בעצם כפוף לפרדיגמות בלא-מודע, כך שאם למשל הדימוי העצמי שלנו בלא-מדוע הוא נמוך, אנו ניטה לראות בסביבתנו “הוכחות” לכך. “הוכחות” אלו גם תמשכנה לקבע את הדימוי העצמי הנמוך שלנו בהיזון חוזר. זהו עוד הסבר, הפעם דרך המוח הלא-מודע, לשלושת הפילטרים שמעצבים את התפיסה שלנו, אותם סקרתי בפרק 3.

במקרים אלו הקונפליקט מסתיים במתן שורה ארוכה של תירוצים פרי עטו של המודע מדוע השינוי שאנחנו מבקשים אינו אפשרי בכלל, על אף רצונו המוקדם. זה המקום בו אנו נכנעים לנסיבות ועומדים חסרי אונים מול כוחו הפנימי העוצמתי אך הסמוי של המוח הלא-מודע.

יתרה מכך, חוסר היכולת שלנו להגשים ולהצליח על בסיס רצון מודע בלבד, הינו חוויה מתסכלת ומאמללת. אנו אז נפגעים רגשית, יורדים מתחת לקו, וכפי שראינו בפרק 2 – יכולתנו לשגשג ולהצליח חוטפת מכה נוספת בדמות מקלות בגלגלי “הרכב”.

 

לפני שאציג פתרונות למצב מתסכל זה, נראה בפוסט הבא איך מצב המוצא מסתבך עוד, בגלל חוסר היכולת שלנו להשפיע על המוח הלא-מודע שלנו בדרכים קונבנציונליות.

 

אהבת? הפקת ערך? אני מזמין אותך לעשות “לייק”, להגיב ממש כאן למטה ולשתף את חבריך בפוסט זה.
אשמח גם לענות כאן למטה בתגובות לכל שאלה שיש לך.

ואם ברצונך לקרוא את כל פרק 6 וגם את שאר 13 הפרקים בספר “להתרגל להצליח” שיוצרים מכלול שלם של שיטה מעשית ויישומית שתאפשר לך להשיג כל מטרה בחייך, הנה זה כאן בקליק על הלינק.

שיתוף הפוסט ברשתות החברתיות:

אולי יעניין אותך לקרוא פוסטים נוספים:

כתיבת תגובה

הזמנים מאתגרים? העסק או הקריירה תקועים?

דווקא עכשיו, זה הזמן להתחיל לחשוב על שחרור התקיעות.

אני מזמין אותך לייעוץ טלפוני ראשוני בחינם

בתאום ישירות מול היומן שלי