חיפוש באתר ובבלוג
סך כל הפוסטים בבלוג
470
פוסטים אחרונים
קטגוריות
עמוד הפייסבוק שלי

נכנסים יותר עמוק למסתרי המוח הלא-מודע – פוסט 3/7

בפוסט הקודם היכרנו את חלקי המוח, המודע והלא-מודע, וראינו שדווקא הלא-מודע הוא מחשב העל האמיתיאיך פועל המוח המודע והמוח הלא-מודע / תת-מודע שלנו שקובע 95% מהתוצאות שלנו.

מכאן ברור שעל מנת לשלוט בתוצאות שלנו בחיים עלינו לעצור ולשנות את התכנות השלילי המוטמע במוח הלא-מודע שלנו.

האם זה אפשרי? על כך בפוסט זה, ה-3 במספר מתוך 7 פוסטים המביאים לך את פרק 6 במלואו, מתוך הספר שלי “להתרגל להצליח“:

וזה מסתבך עוד יותר…

מכיוון שספר זה עוסק בשינויים, ברור לך שאנו צריכים לעשות משהו עם האנומליה הזו (קרי – המוח הלא-מודע אינו נגיש לשינויים) כדי שנוכל לשנות ולהשתנות. כלומר, עלינו לגשת למוח הלא-מודע, לשנות בו את הקוד שאינו משרת אותנו, על מנת שיתאים לרצון המודע שלנו. בדרך זו, שני המוחות שלנו יפעלו בצוותא כדי להובילנו למחוז חפצנו, לחוף מבטחים ולהצלחה.

אך כאן המשימה מסתבכת, כי הלא-מודע אינו נגיש בדרכים קונבנציונליות. הטבע חסם אותו. מדוע? כי אי אפשר לתת ל”תינוק” לתפוס את כיסא המנכ”ל ב”חברת הענק” שהיא אנחנו; כי המוח המודע שלנו יודע לעשות רק דבר אחד בו זמנית; אז כיצד הוא יכול לתת ל”מחשב העל” הוראות לנהל את הגוף שלנו, את הזיכרונות, את האמונות ואת ההרגלים, כל כך הרבה משימות בו-זמנית? ברור לך שהוא לא מסוגל לעשות את זה! המוח המודע אינו מספיק חכם ואינטליגנטי בשביל זה, ולכן הוא יכול לעשות המון טעויות בדרך ולפגוע ביצירה הכי מופלאה של הבריאה.

 

יתרה מכך, אם המודע יורה ללא-מודע, למשל, להפסיק את פעימות הלב, או להפסיק לפעול כי הוא עייף, או כל “שטות ילדותית” אחרת, זה כבר הופך להיות משחק באש שעלול לכלות את יסודות קיומנו; זו הופכת להיות סכנה להישרדות שלנו, ואת זאת כמובן הטבע, או הבורא, לא יכול היה להרשות.

במטפורת “השבילים ביער העד” שהזכרתי מוקדם יותר בפרק זה, השבילים במוח שלנו ממוקמים בעצם במוח הלא-מודע. במצב המתואר כאן, לא רק שאין לנו ברירה אלא לצעוד בשבילים הישנים של ההרגלים במוח הלא-מודע שאינם משרתים אותנו עוד, גם אין לנו את כלי העבודה המתאימים על מנת לסלול  בו שבילים חדשים – הם ההרגלים אותם אנו רוצים לאמץ.

אסיים תת פרק זה עם אמרתו של צ’רלס נובל: “קודם אנחנו יוצרים את ההרגלים שלנו, ואחר-כך ההרגלים שלנו יוצרים אותנו“. אכן, באמצעות שלל נסיבות החיים אנו מתכנתים את המוח הלא-מודע שלנו בצורה לא מודעת, יוצרים בו את ההרגלים, אשר מצידם “מנגנים” בצורה אוטומטית וקובעים את התוצרים שלנו בחיים.

 

קח פנס, נכנסים פנימה

לפני שאציג פתרונות איך בכל זאת לגשת למוח הלא-מודע, בוא נכיר את הדברים מנקודת מבט מדעית ונתוודע למודל שמבהיר איזה משני חלקי המוח דומיננטי במצבים שונים. המדע מסביר את פעילויות המוח השונות שלנו באמצעות מודל גלי המוח. מחקרים בתחום המוח גילו כי הוא פועל בטווח תדרים שבין 0.1 הרץ לבין 100 הרץ. זהו טווח רחב מאוד שמקובל לחלקו לארבע קבוצות תדרים:

 

הקבוצה הראשונה מכונה גלי בטא, הפועלים בטווח של 14-100 הרץ. זהו מצב הערנות בו אנו נמצאים בדרך כלל ברוב שעות היום, במצב פעילות רגיל: עובדים, נוהגים, עוסקים בפעילות גופנית, וכדומה. במצב זה המוח המודע שלנו פעיל מאוד ואין גישה למוח הלא-מודע.

 

הקבוצה השנייה מכונה גלי אלפא, הפועלים בטווח תדרים של 8-13.9 הרץ. גלים אלו מאפיינים מצב רגיעה ונינוחות, בו המוח המודע שלנו מאט את פעולתו וקצב המחשבות מתמתן. במצב זה מתחילה להיפתח גישה למוח הלא-מודע, אנו נכנסים למצב טראנס קל, מושפעים יותר ממסרים חיצוניים, יכולת הלמידה שלנו מתגברת והאינטואיציה גדלה. גלים אלו מאפיינים מצבים של טרום הירדמות ומיד עם ההתעוררות משינה. גם מדיטציה מתחילה בגלים אלו והגישה הנפתחת למוח הלא-מודע מגדילה את היצירתיות ואת כמות הרעיונות שעולים. למשל, לעתים קרובות אני חווה הארות בעת שאני מתקלח או נמצא בשירותים. לא אחת אני יוצא בסערה מדלת חדר המקלחת ישר לחדר העבודה כדי לרשום את הרעיונות שעולים. אלו הם הבלחות של הלא-מודע המועברות אל המוח המודע תחת גלי אלפא.

 

הקבוצה השלישית מכונה גלי תטא, הפועלים בטווח תדרים של 4-7.9 הרץ. המצב השכיח בטווח זה הוא שינה עם חלומות, המכונה REM – Rapid Eye Movement. במצב חלימה זה עפעפי הישן נעים על אף שעיניו עצומות, ומכאן השם REM. במצב זה המוח המודע אינו פעיל ורק המוח הלא-מודע מתפקד. כאן היצירתיות שלנו עוד גוברת, יכולת הלמידה מתעצמת, המוח הלא-מודע נגיש ופוטנציאל השינוי של ההרגלים שלנו גדל. ברם, בעת שינה, מכיוון שהמוח המודע שלנו אינו פעיל, איננו יכולים כמובן לנצל את הגישה הנפתחת למוח הלא-מודע כדי לממש אפשרויות אלו. לכן, האתגר הוא להגיע לגלי תטא במצב עירנות, כאשר המוח המודע פעיל, ואז הוא יכול לתת הנחיות ללא-מודע וליצור בו שינויים. יש מגוון שיטות לעשות זאת, שהידועה שבהן היא תטא-הילינג.

 

הקבוצה הרביעית של גלי המוח היא דלתא, בטווח תדרים של 0.1-3.9 הרץ. זהו התדר המאפיין שינה עמוקה נטולת חלומות. במצב זה המוח הלא-מודע נגיש עוד יותר וכל המאפיינים של גלי תטא מתעצמים. בוודאי מוכר לך הביטוי “נישן על זה הלילה”. זו אינה אמירה סתמית אלא מבטאת את יכולות העיבוד המוגברות של המוח הלא-מודע בעת שינה. או אז הוא פועל ומטפל בנושאים החשובים לנו ולא אחת מציע לנו פתרונות כאשר הוא “מתדפק” על שערי המוח המודע שלנו עם הקימה או לעתים אפילו באמצע הלילה. האם קרה לך שהתעוררת לפתע עם רעיון חדש הפותר בעיה שהטרידה אותך? מה עשית? אם לא קמת ורשמת אותו מיד, קרוב לוודאי שלא זכרת אותו בבוקר… לכן, הקפד להבא לעשות זאת. ברגעים אלו מחשב העל שלך מספק לך תובנות שלא תסולאנה בפז.

 

יחידי הסגולה שיוצאים מן הכלל

לכלל שהמוח הלא-מודע שלנו אינו נגיש במצבי ערות יש יוצא מהכלל אחד בולט. למרות שחריג זה אינו ישים לגבי אנשים בוגרים, אסקור אותו כאן מפאת חשיבותו להורים שבינינו. כבר ציינתי בפרקים קודמים שרוב ההורים אינם מודעים תמיד להשפעות דרכי החינוך שלהם על ילדיהם, כך שהן לעתים משבשות את מערכות ההפעלה של אלו האחרונים. הדאגה הטבעית של ההורים והניסיון המתמיד שלהם לגונן על ילדיהם, גורם לילדים לשמוע בילדות המון “לא” שמרפה את ידיהם כבוגרים. עסקתי בכך בהרחבה בפרק 3 בקשר לפוקוס ולגישה חיוביים.

כעת, אפשר להוסיף ולומר שילדים עד גיל 6 נמצאים לעתים בעת עירנות בתדרי מוח הנמוכים מתדרי בטא. זה לאו דווקא שמשהו או מישהו גורמים לכך, אלא זהו מצב טבעי בילדות. כלומר, לילדים עד גיל 6, כמו גם להוריהם ולמחנכיהם בעת שהם מתקשרים איתם, יש “גישה חופשית” לאזור המופלא של הלא-מודע של הילדים. זו הסיבה לכך שבמצבים רבים ילדים בגילאים אלו נראים לנו “חולמניים” או “מרחפים” מעט – ערוץ התקשורת שלהם עם הלא-מודע פתוח! אם שאלת את עצמך כיצד הגיעו מלכתחילה אל הלא-מודע כל המסרים הנמצאים בו כיום ומעצבים את חיינו הבוגרים, התשובה היא – רבים מהם הוטמעו שם כבר בשלב הילדות.

 

לפיכך, כדאי לשים לב לצורה בה אנו המבוגרים פונים לילדים קטנים, מכיוון שמה שנאמר להם נטמע בצורה מהירה ועמוקה ישירות בלא-מודע שלהם. זו גם הסיבה שילדים הם תלמידים מעולים וקל להם לרכוש הרגלים ושפות. אין בזה פלא, שכן הכל נקלט ישר במוח הלא-מודע שלהם והופך מידית להרגל, לטוב ולרע. כך לדוגמה, “לא” שנאמר פעמים רבות מדי בתקופת הילדות, מתורגם ל”לא יכול” אצל המבוגר המנסה לבצע שינוי בחייו. זהו בעצם “קולו של הלא-מודע” של האדם הבוגר. בגיל 6 בערך המוח הלא-מודע נסגר ונחתם. מרגע זה הגישה הישירה אליו הרבה יותר קשה ומכאן ואילך האדם הבוגר, בהיעדר ידע כיצד לשנות את הלא-מודע, חי עם מה שנטמע בו בילדות עד לאחרית ימיו.

 

אם כך, חלק גדול מהתכנות שמטרפד הצלחה הקיים במוח הלא-מודע של האדם הבוגר, מקורו במסרים שליליים שהוטמעו בו בילדות. לכן, חובה על כל אדם בוגר שבא במגע עם ילדים, בפרט אם הוא הורה או מחנך, לנהוג בהם ככהן בבית המקדש בכל הקשור למסרים המשפיעים על ה-ממ”מ של הילדים.

אז מה בכל זאת יכולים המבוגרים לעשות על מנת לגשת ללא-מודע שלהם?
על כך בחלק ה-4 בסדרת פוסטים זו.

 

אהבת? הפקת ערך? אני מזמין אותך לעשות “לייק”, להגיב ממש כאן למטה ולשתף את חבריך בפוסט זה.
אשמח גם לענות כאן למטה לכל שאלה שיש לך.

ואם ברצונך לקרוא את כל פרק 6 וגם את שאר 13 הפרקים בספר “להתרגל להצליח” שיוצרים מכלול שלם של שיטה מעשית ויישומית שתאפשר לך להשיג כל מטרה בחייך, תן כאן עכשיו קליק על הלינק.

שיתוף הפוסט ברשתות החברתיות:

אולי יעניין אותך לקרוא פוסטים נוספים:

כתיבת תגובה

הזמנים מאתגרים? העסק או הקריירה תקועים?

דווקא עכשיו, זה הזמן להתחיל לחשוב על שחרור התקיעות.

אני מזמין אותך לייעוץ טלפוני ראשוני בחינם

בתאום ישירות מול היומן שלי