חיפוש באתר ובבלוג
סך כל הפוסטים בבלוג
470
פוסטים אחרונים
קטגוריות
עמוד הפייסבוק שלי

ארבעת השלבים ההכרחיים לפתח את היכולות שלך בכל תחום

האם עצרת פעם לחשוב מהם השלבים בהם נקטת עד כה בחייך כדי לפתח מיומנות ויכולת בכל תחום?

ארבעת השלבים לרכוש מיומנות בכל תחום, מאת חגי שלו, מאמן עסקי ואימון עסקי
מהו הסדר של 4 הדברים שבו פעלת ומה קרה לך במערכת ההפעלה האנושית שלך עד שלמדת לרכוב על אופניים, לנהוג ברכב, ללמוד קרוא וכתוב, לצחצח שיניים, לנגן, לרקוד, ללכת(!), לשיר שיר בע”פ, ועוד ועוד… ???

והשאלה הכי חשובה:
אחרי שתגלה את 4 השלבים האלו, איך תוכל להיעזר בהם כדי לפתח את עצמך עוד הלאה, לרכוש מיומנויות ויכולות שאתה מת שיהיו לך, כמו להמיר את ההרגלים המקפחים שלך בהרגלים מנצחים?

אז הנה הם 4 השלבים הללו ובעקבותיהם הסבר שלי איך ליישם אותם הלכה למעשה בחיים שלך בתחומים הכי מאתגרים עבורך:

 

השלב ה-1 – אי כשירות לא מודעת Unconscious Incompetence

אל תיתן לשם הסתום הזה לבלבל אותך, פשוט כך מכנים זאת אנשי המקצוע…

העיקרון פשוט – בתחילה אינך יודע איך לבצע משהו ואינך יודע שאינך יודע אותו, או שאינך יודע איך לרכוש את הידע הזה. למשל, כשאתה עול ימים אינך יודע מאות ואולי אלפי דברים, ואינך יודע איך לרכוש אותם: לרכוב על אופניים, לצחצח שיניים, לסדר פזל, לקרוא, וכדומה. לפחות חלקם נראים לך אז כדברים בלתי אפשריים לביצוע…

במצב זה עלולים לחוות תקיעות ולעיתים גם חוסר אונים. חשוב על כל הדברים שאתה חולם עליהם ושאינך יודע איך להשיג אותם או שנראה לך בלתי אפשרי להשיגם, ואולי אפילו ניסית לבצע אותם אינספור פעמים בעבר ולא הצלחת, אז יש לך שם טראומה ש”זה בלתי אפשרי עבורי”:
להיכנס לכושר, לרזות, לאזן את התקציב ואת חשבון הבנק, להרוויח יותר כסף, להחליף מקום עבודה, לפתוח עסק, לרסן את הכעסים שלך, לוותר על הפרפקציוניזם, להיות פחות ביקורתי, לעבוד פחות שעות, ועוד ועוד…

 

השלב ה-2 – אי כשירות מודעת Conscious Incompetence

כאן עדיין לא רכשת את המיומנות הדרושה, אך יש לך כבר את המודעות מה אינך יודע וברצונך ללמוד. למשל, אם ברצונך ללמוד לנהוג, עשית כבר בדיקה איך לומדים לנהוג ובחרת במורה שילמד אותך. בשלב זה גם נעלמת התקיעות וחוסר האונים, ויש לך אור בקצה המנהרה – מה הדרך שברצונך לצעוד בה, כולל ההחלטה להתחיל לצעוד בה.

בשלב יש עדיין חששות ואולי אפילו פחדים, כמו גם ספקות “האם אצליח בזה?”.
חשוב לדעת שרמת המוטיבציה שלך והתשוקה לרכוש את המיומנות, היא זו שתקבע יותר מהכל אם תצליח. כי בפוטנציה, יש לך את היכולת לרכוש כל מיומנות!

 

השלב ה-3 – כשירות מודעת Conscious Competence

בשלב זה אתה מתחיל לפעול כדי לרכוש וליישם את הידע. כאן אתה פותח בצעדים הראשונים לתרגל את הדברים, שלב אחרי שלב. בהתחלה זה קשה ומצריך תשומת לב דקדקנית לכל פעולה. זהו השלב הכי מאתגר, כי פה הכי קל להתייאש ולוותר…

אם נמשיך את דוגמת לימוד הנהיגה, אז כאן אתה לוקח את השיעורים הראשונים ומתמודד עם כל משימה בנפרד: ללמוד על כל השעונים והכפתורים, ללמוד להעביר הילוכים, מה מראות לך המראות ובאיזו מראה להתבונן בכל מצב, מהן הדוושות ואיך להשתמש בהן, וכדומה. חשיבות החזרתיות להשיג תוצאות

חשוב להבין כאן מה מתרחש בשלב זה במערכת ההפעלה האנושית. כתבתי על כך בהרחבה בפרק 6 בספר שלי להתרגל להצליח:
כל מיומנות וכל הרגל נרכשים באמצעות חזרה ותרגול במוח המודע עד שהם מוטמעים במוח הלא-מודע שלנו, ואז הם “מנגנים” אוטומטית. המוח המודע יודע לבצע רק דבר אחד בכל פרק זמן נתון, אך הלא-מודע יכול לבצע מיליון פעולות במקביל. לכן, האתגר של כל אדם הוא להעביר כמה שיותר מיומנויות מהמוח המודע אל המוח הלא-מודע, ובכך להקל על המוח המודע ולאפשר לו להתמקד בכל רגע נתון במשימות הקריטיות שרלבנטיות לאדם עכשיו. זה מה שקורה בעת התרגול בשלב ה-3.

בדוגמת הנהיגה, כאשר חוזרים על כל הפעולות הדרושות במוח המודע בהתמדה ובעקביות, הן מוטמעות לבסוף במוח הלא-מודע כהרגל הנהיגה, ואז הנהיגה מתופעלת מהמוח הלא-מודע והמודע פנוי כדי לעשות פעולות אחרות בזמן הנהיגה, כמו חשיבה על דברים אחרים, דיבור בטלפון וכדומה. זה נרכש בשלב ה-3 ובא לידי ביטוי רק בשלב ה-4 כמוסבר להלן.

כדי להבין את מלוא המשמעות של הטמעה במוח הלא-מודע, מומלץ לראות את הסרטון הזה.

כמה זמן יש לחזור על הפעולה במודע כדי להטמיעה בלא-מודע? התשובה הקצרה היא 30-66 יום. אך זה עשוי לקחת יותר זמן. הנה כאן הסבר מלא על כך.

לסיכום, בשלב ה-3 אנו חוזרים על פעולות במוח המודע בהתמדה ובעקביות וכך מטפטפים בהדרגה את היכולת המודעת לתוך המוח הלא-מודע, עד שהפעולות המודעות הופכות להרגל לא-מודע. ואז אנו עוברים לשלב ה-4:

 

השלב ה-4 – כשירות לא מודעת  Unconscious Competence

בשלב זה ההרגל הוטמע במוח הלא-מודע שלך. אתה עולה על האופניים ורוכב ללא תשומת לב לשאלה איך לרכוב; נוהג ברכב “על אוטומט” ומשלב בין כל הפעולות הדרושות לנהיגה אופטימלית “ללא מגע יד אדם”; קם בבוקר ומצחצח את שיניך בלי צורך לחשוב ולתכנן את זה; מנגן על כלי הנגינה החביב עליך תוך כדי ביצוע דברים אחרים במוח המודע שלך, וכך הלאה…

זהו אוטומט חדש שהושתל בלא-מודע ופועל אוטומטית ללא מאמץ ותשומת לב מיוחדת.
זו השאיפה של כל אדם שלומד משהו חדש. לוקח זמן לחזור, לשנן ולתרגל עד שדברים מודעים מוטמעים במוח הלא-מודע והופכים להרגל חדש. מלקולם גלדוול טוען שצריך ליישם כל פעולה במשך 10,000 שעות עד שהיא הופכת למיומנות לא מודעת. לאורך כל ספרו, The Story of Success, גלדוול מזכיר שוב ושוב את “כלל 10,000 השעות”, בטענה כי המפתח להצלחה בכל תחום, במידה רבה, הוא עניין של תרגול משימה ספציפית בסך כולל של כ-10,000 שעות. וההסבר לכך הוא פיתוח “כשירות לא מודעת”.

לפני כמה שנים, כשעברתי אני את סף ה-10,000 שעות בליווי אנשים בצמתי שינוי להצלחה, הבנתי במלואו את חוק 10,000 השעות של גלדוול: פתאום העבודה שלי קיבלה מימד אחר, הכל קליל יותר, הכל יוצא “ומנגן” בצורה טבעית, באיכות הדרושה ובזמן המתאים. פתאום אני יודע לתת ללקוח את העצה הנכונה בדיוק כשהוא צריך אותה, האינטואיציה עובדת בצורה מושלמת, ההרצאות מועברות הכי טוב שאפשר בכלל בלי הכנה, והכתיבה קולחת ללא מאמץ…

זהו הסימן שאני פועל ממקום של כשירות לא מודעת והמוח הלא-מודע, מחשב העל שלי, תפס את הפיקוד ועושה זאת בצורה מושלמת!

 

ואיך כל זה יכול להועיל לך בחיים שלך?

לגבי כל מיומנות והרגל שברצונך לרכוש, התנהגותי, מנטלי או רגשי, אם תעבור בסבלנות, בהתמדה ובנחישות את כל 4 השלבים הללו, תצליח להטמיע אותם במוח הלא-מודע שלך, ואז הם ינגנו אוטומטית עבורך מעתה ואילך “ללא מגע יד אדם”, בדיוק כמו שלעולם לא תשכח איך לנהוג, לרכוב על אופניים, לקרוא ולכתוב, ועוד מאות מיומנויות שרכשת בימי חייך.

חשוב מאד להבין שיש לך את היכולת לכך, כי כמו שלמדת לנהוג למשל, כך תוכל גם להתמיד בספורט, למגר את הדחיינות, להיות חיובי יותר לעצמך וכלפי אחרים בסביבתך, להתפקס על מה שחשוב לך בחיים, להפסיק לכעוס ולרטון, לאהוב יותר את עצמך ואת הזולת, לשלוט במזון שנכנס לפיך, ועוד עשרות הרגלים טובים אחרים שכיום אתה נמצא בהם בשלב הראשון בלבד – לא יודע שאפשר לשנות אותם.

כי כל שלב מ-4 השלבים שאתה מתקדם בו, מקדם אותך לשלב ה-4 הוא החלום הרטוב שלך – הרגלים טובים שמנגנים אוטומטית ועוזרים לך להשיג את מטרותיך, לשגשג ולהצליח!

איך עושים את זה? חכמי האנושות פיתחו המון שיטות לכך. אחת השיטות היא “נוסחת מה בתוך” שפיתחתי אני, ועל הדרך המלאה ליישם אותה בהצלחה כתבתי את הספר “להתרגל להצליח“. את 3 הפרקים הראשונים של הספר אפשר להוריד בחינם בלינק הזה ואפשר לרכוש את הספר ישירות ממני בהנחה בלינק הזה.
אפשר גם לעיין בפוסט הזה לתקציר הנוסחה או להוריד את המדריך המקוצר ליישומה בלינק הזה, או לקבל בחינם את הפרק הראשון בקורס הדיגיטלי שלי, הכל בחינם.

 

אהבת? הפקת ערך? אני מזמין אותך לעשות “לייק”, להגיב ממש כאן למטה ולשתף את חבריך בפוסט זה.
אשמח גם לענות כאן למטה לכל שאלה שיש לך.

 

שיתוף הפוסט ברשתות החברתיות:

אולי יעניין אותך לקרוא פוסטים נוספים:

2 מחשבות על “ארבעת השלבים ההכרחיים לפתח את היכולות שלך בכל תחום”

  1. היי חגי,
    מזמן הבנתי את הרעיון איך להעביר מיומנות למוח הלא מודע ולהפוך כל דבר לאוטומט כמו נהיגה וכיוצב׳.. כל דבר אפשר ללמוד.. יש המון דרכים ללמוד כל מה שרוצים.. יש רק דבר אחד שלא מלמדים.. איך להפוך את זה לכסף.. ללמוד להרוויח כסף.. איך עובד המוח שיודע להפוך כלום לכסף.. יש אנשים מאוד עשירים.. מליארדרים עם עושר אגדי, עושר שלא נתפס.. איך ? מה הם יודעים לעשות, שאחרים לא יודעים ?
    מה הנוסחה ?.. מה יש להם באותו מוח לא מודע ???
    אשמח לתשובתך.. למרות שגם אתה לא עשית את זה.. את אותו עושר אגדי.. אשמח לנהל איתך דיון בנושא פה בהתכתבות.. מסכים ?

    הגב
  2. שרה יקרה,
    שאלתך חשובה מאד ורחבת יריעה.
    אשתדל לענות בקצרה:
    1. מה שהכי חשוב כדי להיות עשיר זו “תודעת שפע”. בגדול, אלו אמונות במוח הלא מודע ששפע הוא לגיטימי, בר השגה, חיובי ושאני מסוגל להשיגו. את כל אלו ניתן להשיג בהדרגה באמצעות 4 השלבים כאן במאמר. עוד על יצירת תודעת שפע ראי בסדרת הפוסטים הזו – https://www.hagaishalev.com/blog/abundance-a/
    2. כלומר, 90% מהיכולת להתעשר איננה כרוכה בלימודים להיות עשיר, אלא פיתוח תודעת השפע. חשוב לדעת שמדובר במצב מנטלי, הווייתי, Being, לא Doing!
    3. מעבר לכך, לאנשים עשירים יש הרגלים (במובן הרחב של המילה) מסוימים שעוזרים להם להשיג שפע ולשמור עליו. ביניהם אפשר למנות: תעוזה, נכונות לטעות, התמדה, נחישות, לא לוותר, ביטחון עצמי רב, “עור של פיל”, אינטליגנציה רגשית, אופטימיות, יכולת לראות את התמונה הגדולה וגם לצלול לפרטים כשצריך, פוקוס על מה שעובד, אמונה ביכולת, וגם גישה חיובית עוזרת. גם את כל אלו אפשר לרכוש באמצעות יישום 4 הצעדים במאמר זה. נוסחת “מה בתוך” שלי מאד מסייעת ליישום כל אלו.
    אשמח להמשיך איתך את הדיאלוג כאן ולענות לכל שאלה.
    שלך בידידות,
    חגי

    הגב

כתיבת תגובה

הזמנים מאתגרים? העסק או הקריירה תקועים?

דווקא עכשיו, זה הזמן להתחיל לחשוב על שחרור התקיעות.

אני מזמין אותך לייעוץ טלפוני ראשוני בחינם

בתאום ישירות מול היומן שלי