חיפוש באתר ובבלוג
סך כל הפוסטים בבלוג
470
פוסטים אחרונים
קטגוריות
עמוד הפייסבוק שלי

מה הקשר בין הייעוד שלך ליעדים שברצונך להשיג?

שינוי קריירה

הצבת יעדים ותכנון יושבים בבסיס כל הצלחה. מעטים הם היזמים והעובדים שההצלחה פשוט “קרתה להם”. וגם אם שפר מזלם ונקרתה בדרכם הזדמנות פז, גם אז, מומלץ להתכוונן ולתכנן את הדרך להגשימה, ולא לסמוך רק על המזל הטוב.

וזה מזכיר לי את דבריו של החתול לאליס בארץ הפלאות, לאחר ששאל אותה “לאן את הולכת” והיא ענתה – “לא יודעת”:
“אם את לא יודעת לאן את הולכת, כל דרך תיקח אותך לשם…”  😆

כבר כתבתי בבלוג זה על חשיבות התכנון כאן וגם כאן, וכמובן לא אחזור על כך.

היום ברצוני להאיר פן אחר של יסודות התכנון והוא הייעוד (Purpose).

 

מהו הייעוד?

לאחר שהתנסיתי בשינוי הקריירה שלי ועבדתי עם אלף יזמים, בעלי עסקים ומשני קריירה, ברור לי מעל לכל צל של ספק שלכל אדם יש דבר כזה “ייעוד”. לא בטוח שאני יכול להסביר זאת רציונלית ואינני רוצה להיכנס כאן לפרשנויות מיסטיות. אך זה כאילו שעל הזנב של הזירעון שהפרה את הביצית שממנה נולד כל אדם היה שלט ועליו התנוסס הייעוד שלו.

הייעוד בעיני מביא לידי ביטוי את הכישורים הייחודיים שכל אדם נולד איתם וביכולתו לממש אותם בהגשמה מקצועית מצליחה, בעסק או בקריירה. הגשמה זו היא גם ייחודית, אפילו יחידה במינה, וכאשר אנו ממשים את ייעודינו, הצלחתנו מובטחת.
ככלכלן, חונכתי שהכל בכלכלה שואף לנקודת שיווי משקל. אם נרחיב מעבר לכלכלה, קל לראות שכלל זה נכון לגבי כל דבר ביקום, ובטבע בפרט:
ההרמוניה המופלאה של הסנכרון של הכל בטבע, הסדר והמחזוריות ביקום (תנועות הכוכבים, עונות השנה, מחזור המים) וכמובן מחזורי החיים, הם דוגמאות בולטות לכך.

 

אני מאמין שגם בכל מה שקשור לייעוד שלנו, בני האדם, הטבע שואף לשיווי משקל.
שיווי המשקל המוחלט יתקיים כאשר כל אדם יעסוק בייעוד שלו. תארו לכם: כל אחד עוסק במה שהולם בצורה אופטימלית את כישוריו, יכולותיו ואהבתו. כל אדם שוקד ומתמיד בהגשמת ייעודו, מן הסתם הוא עושה זאת בצורה מעולה, מביא ערך רב לבני האדם האחרים, כתוצאה מכך מתפרנס בכבוד והוא כמובן גם מאושר!
הייתי גם מרחיק ואומר שהייעוד הוא מאד ספציפי, כה ייחודי ומיוחד, שכאשר כל אדם מגשים את ייעודו הוא עושה זאת באופן הטוב ביותר בעולם!

אוטופיה? אולי. יחד עם זאת אני רואה יום יום כיצד נסיבות הקריירה והחיים מכוונות ודוחפות אנשים לכיוון הייעוד שלהם, היום יותר מתמיד, כך שגם אם היא איטית, התנועה לכיוון שיווי המשקל של הייעוד מתרחשת בעקביות.

ריצ’ארד באך, הסופר האמריקאי המפורסם, אמר על זה:
לעולם לא ניתנת לך משאלה מבלי שיינתן לך הכוח להגשימה, אך ייתכן שתצטרך לעמול לשם כך“.

 

הייעוד הוא הדלק שלנו

הייעוד בא לידי ביטוי בחיבור רגשי חזק לעשייה ולהגשמה. כאשר אדם מונע רגשית, יש לו עוצמות בלתי רגילות שמוציאות ממנו יכולות מופלאות. דוגמה בולטת לכך היא מה כל אמא מוכנה לעשות למען ילדיה. דוגמה נוספת היא מחקריו של פרופ’ ויקטור פרנקל כפי שבאו לידי ביטוי בספרו “אדם מחפש משמעות“. פרופ’ פרנקל חקר ומצא שכאשר יש לבני האדם משמעות בחיים, הם מפתחים יכולות הישרדות, התמדה ונחישות מופלאות, שמאפשרות להם לשרוד אפילו תופת מזוויעה כמו השואה.

הנה הסבר מעולה מהמומחה העולמי לייעוד טים קלי. הראיון איתו מתחיל ב- 1:15 דק’:

 

וזה קיים גם בקריירה. אנשים שייעודם ברור להם, חיים בהרמוניה עצמית, יש להם מוטיבציה חזקה להגשמה, הם מביאים לידי ביטוי את כישוריהם הייחודיים, וכתוצאה מכם הם גם בדר”כ מצליחים ומרוויחים את כמות הכסף שהם רוצים ויכולים להרוויח.

הנה מה שאמרו כמה מומחים על ייעוד ומשמעות:

שמעון פרס אמר:

“כל אדם הוא קטן כמו האגו שלו וגדול כמו הייעוד שאותו הוא משרת”.

ודנה מאור, מנכ”ל מקינזי ישראל, חברת הייעוץ הגדולה בעולם אמרה: 

“חשוב לעודד עובדים לעסוק בתחום שבו נמצאות החוזקות והתשוקות שלהם. מי שיעסוק בתחום שלא מעניין אותו, לא יעמוד בקצב“

ופרופ’ יורם יובל, ראש מכון המוח לחקר רגשות באוניברסיטת חיפה, אמר:

“עכשיו זה מדעי: המרכיב העיקרי של אושר הוא משמעות, לא הנאה, ומשמעות באה כשאנחנו מתאמצים למען מי שאנחנו אוהבים, עושים מעשים שאנחנו מאמינים בהם, ומקבלים את התודות של אלה שעזרנו להם.”

וסטיב קול, פרופסור לרפואה, פסיכיאטריה ומדעי ההתנהגות בבי”ס לרפואה ב-UCLA:

אחת הדרכים לבלום את ההשפעות השליליות בחיינו היא להתחבר לתחושה של ייעוד, שהיא גדולה יותר מהחיים האישיים שלנו. לאנשים עם תחושה כזו, של אכפתיות וחיבה, יש תגובה גנטית טובה יותר גם במצבים קשים. המוח שפועל למען משהו טוב בעולם רותם את שאר הגוף למאבק”.

 

הסרטון הקצר הבא ממחיש זאת מצוין:

 

אם כך, האתגר של רוב בני האדם הוא כמובן לזהות את ייעודם ומה נותן להם משמעות. רק בודדים יודעים מהו ייעודם. הם בדר”כ אותם יחידי הסגולה שמגיל אפס יודעים מה הם רוצים להיות. אחרים, בדר”כ מתחילים ללמוד ולעסוק בתחום מסוים יותר לפי האופנות המתחלפות, עצות ההורים והסביבה, ושיקולי הפרנסה.

 

ופה הטעות.
כי לאחר ההתלהבות הראשונית, המציאות טופחת על פניהם. החיבור הרגשי חסר, אין תשוקה, אין התלהבות מבפנים, אין מוטיבציה ואז גם התוצאות בינוניות. כך מתחילה כרוניקה של הידרדרות ידועה מראש: אכזבה מהתוצאות מקטינה עוד את הבעירה הפנימית, התסכול משתק, התוצאות עוד קטנות, הביטחון העצמי נפגע, וכך הלופ השלילי מוליך אל המשבר הבלתי נמנע…

 

אז מה עושים?

קודם כל לא מוותרים על מציאת הייעוד והגדרתו עוד בהתחלת הדרך, בעת ההחלטה על הכיוון המקצועי.

למי שכבר בחר בדרך כלשהי ואינו מרוצה, מומלץ לקחת את עצמו בידיים, למצוא את ייעודו כמה שיותר מהר, ולבנות את תוכנית השינוי בהדרגה אך בעקביות.
וכאן החיבור לתחילת הפוסט: במקום לתת לקריירה להתנהל על פי יד המקרה או הנורמות, בואו נתכנן אותה ונכוון אותה לייעוד שלנו.

 

וזה לעולם לא מאוחר מדי!
בעוד שהדור שלי תפס את עצמו בשנות ה-40 או ה-50 לחייו (וגם זה, כפי שנוכחתי על בשרי, ממש לא מאוחר מידי), אני רואה היום את הדור הצעיר יותר עושה זאת בשנות ה-30 לחייו ואפילו בשנות ה-20. כן, אני רואה רואי חשבון, עורכי דין, מהנדסים ורבים אחרים שלא מתפשרים על הקריירה ועל החיים ומחפשים את הייעוד האמיתי שלהם.

ברור ומובן, לכולם יש נסיבות חיים, מחויבויות, מגבלות כספיות, אין מספיק זמן, ילדים שצריך לדאוג להם, ועוד מלוא החופן אילוצים שונים. על זה אמר ג’ורג’ ברנרד שואו, המחזאי הבריטי הידוע, באחת האמרות העוצמתיות שיש:

אנשים תמיד מאשימים את נסיבות חייהם, שגרמו להם להיות מי שהם. אני לא מאמין בנסיבות, האנשים שמתקדמים בעולם הם האנשים שקמים ומחפשים את הנסיבות שהם רוצים ואם אינם מוצאים אותן – הם יוצרים אותן“.

הנה כאן טיפים למציאת הייעוד מתוך הרצאה שהעברתי (4:58 דק’):

 

כן רבותיי, מי שלא מוכן להשלים עם נסיבות שאינו מאושר מהן, תמיד יוכל למצוא דרכים כדי לשנותן.

בדיוק בשביל כך פיתחתי את התהליך הקצר והממוקד “מצא את ייעודך“, בצד אימון לשינוי קריירה, שנועד לממש את הייעוד הלכה למעשה.
אם אינך עוסק בעיסוק שממצה את הפוטנציאל שלך ואין לך כיף לקום בבוקר, קרוב לוודאי שאינך מממש את ייעודך.

אם כך, אני מזמין אותך ליצור איתי קשר ולתאם פגישת היכרות כדי לשמוע איך אוכל לסייע לך במציאת הייעוד שלך ובמימושו.
צור איתי קשר דרך האתר, או למייל info@hagaishalev.com או בטלפון 054-4877725.

 

ואין כמו מילותיו של הרב קוק כדי לסיים פוסט זה:

צריך שכל איש ידע ויבין, שבתוך תוכו דולק נר, ואין נרו שלו כנר חברו, ואין איש שאין לו נר. וצריך שכל איש ידע ויבין, שעליו לעמול ולגלות את אור הנר ברבים, ולהדליקו לאבוקה גדולה ולהאיר את העולם כולו“.

אהבת? הפקת ערך? אני מזמין אותך לעשות “לייק”, להגיב ממש כאן למטה בתגובות ולשתף את חבריך בפוסט זה.
ייתכן שבכך תועיל למישהו שזקוק לכך.
אשמח גם לענות כאן למטה לכל שאלה שיש לך.

שיתוף הפוסט ברשתות החברתיות:

אולי יעניין אותך לקרוא פוסטים נוספים:

מחשבה 1 על “מה הקשר בין הייעוד שלך ליעדים שברצונך להשיג?”

כתיבת תגובה

הזמנים מאתגרים? העסק או הקריירה תקועים?

דווקא עכשיו, זה הזמן להתחיל לחשוב על שחרור התקיעות.

אני מזמין אותך לייעוץ טלפוני ראשוני בחינם

בתאום ישירות מול היומן שלי