חיפוש באתר ובבלוג
סך כל הפוסטים בבלוג
470
פוסטים אחרונים
קטגוריות
עמוד הפייסבוק שלי

סיבה אחת מרכזית שמונעת ממך להצליח (2/3)

מאת:
חגי שלו

חגי שלו

בפוסט הראשון בסדרה למדנו כי לרבים וטובים מאיתנו יש נטייה לחכות למשיח, לחכות שדברים טובים יקרו לנו מבלי שנעשה דבר. כמו כן, דנו בכך שגישה חיובית ואופטימיות הן תכונות חשובות, אך ללא יוזמה ועשייה לא מגיעים לתוצאות חיוביות. אימון עסקי לשינוי עצמי והצלחה עסקית

היום ניקח את ההבחנה הזו עוד שני צעדים קדימה, ונתחיל לראות איך כל אחד מאיתנו יכול להחזיר את השליטה לחיים שלו.

מיקוד שליטה

ראשית, אני רוצה לשתף אתכם ברעיון מאוד חשוב אשר תוקע הרבה אנשים. זהו כלי שאם תהיו מודעים אליו תוכלו לרתום אותו לטובתכם. אני מתכוון ל”מיקוד שליטה”. מיקוד שליטה פירושו לשאול את עצמכם: “מי שולט בחיים שלי?”. בשליטה הכוונה היא ללקיחת אחריות, בקרה, ידיעה והחלטה בקשר למה שקורה בחיים שלי; וכל אלו אינם חייבים להיות בצורה מושלמת, אלא לעשות כמיטב יכולתי.

מיקוד שליטה חיצוני

לטענתי, “מיקוד שליטה חיצוני” קיים אצל כל אדם ברמה כזאת או אחרת. מיקוד שליטה חיצוני הוא מה שקראנו לו בפוסט הראשון “לחכות למשיח”. זה המקום שבו אנחנו מאשימים אחרים ובאים בטענות, המקום שבו אנחנו מתרצים, מושפעים מאחרים, “מפילים תיקים”, וכך מקטינים את עצמנו.

גם קיטורים ותלונות, שהם התנהגות מאד שכיחה המאפיינת כמעט כל אדם, כלולה במיקוד שליטה חיצוני. זאת, מכיוון שבכל פעם שאני מקטר או מתלונן, אני אוטומטית מתמקד בדברים שלא עובדים בחיי ומעצים אותם. אני משדר אז לעצמי ולעולם שיש משהו חיצוני לי שאני תלוי בו, ועד שהוא לא יסתדר, אני לא מסודר… עוד על כך בפוסט איך לפעול בעוצמה ולהגדיל את מיצוי הפוטנציאל שלנו.

כשאנו במיקוד שליטה חיצוני אנו רק מגיבים לסביבה ומנסים לשרוד. כאן אנחנו כמו מנוע של מכונת כביסה שמסתובב ועושה רעש, אך לא מתקדם לשום מקום. אנו נמצאים בתחושה של חוסר שליטה בחיים, ערך עצמי נמוך, מסכנות, קורבנות והרבה פעמים גם התמרמרות ותסכול.

בדה-מרקר פורסמה כתבה ביום 5/7/22 על השלכות הקורבנות:
“מחקרים הראו התאמה גבוהה בין תכונת הקורבנות לבין מגוון תכונות אישיותיות אחרות, כמו רגישות לדחייה, אי־אמון באחרים, נרקיסיזם ונוירוטיות. קשר חזק במיוחד נמצא בין ציון גבוה במדד הקורבנות לבין הנטייה לחשוב ש”יש לי זכות לנהוג בתוקפנות או בחוסר מוסריות כלפי מי שפגע בי”, וכן הנטייה לשאוף ולחתור לנקמה”.

מיקי ברקל, המורה שלי  ל-NLP, קורא לזה “להיות מסוּבָב“, כלומר יש משהו שמסובב אותי ואני מסתובב כתוצאה ממנו. לצערי, יותר מידי אנשים נמצאים במקום הזה של מיקוד שליטה חיצוני, בעוד שזה לא המקום שבו כדאי לנו להיות. אנחנו רוצים להיות “במיקוד שליטה פנימי”.

מיקוד שליטה פנימי

מיקוד שליטה פנימי פירושו: אני מתכוון, אני יוצר, אני ער, זה תלוי בי ולא באף אחד אחר, אני המקור, אני הגורם, אני עושה ואני מתכוון להצליח. בהמשך למטפורה של מיקוד שליטה חיצוני כמנוע של מכונת כביסה, מיקוד שליטה פנימי הוא כמו מנוע של מטוס. הוא עוזר לנו להמריא, לקחת את עצמינו ואחרים יחד איתנו ולחצות יבשות וימים בדרך למחוז חפצנו.

סאדגורו אומר זאת נפלא בפחות מ-2 דקות:

אנשים שנמצאים במיקוד שליטה פנימי הם פרו-אקטיבים, יש להם שליטה בחיים שלהם, ביטחון וערך עצמי רב, יצירתיות וחיוניות. בלשונו של מיקי ברקל זה נקרא להיות מסוֹבֶב. אנשים שמתקדמים בחיים, נמצאים לרוב במיקוד שליטה פנימי.

אז מה עושים כדי להשיג מיקוד שליטה פנימי?

“בחירה, ולא בריחה, כדי שלא יהיה בכי רע”

חשוב לי להעביר לכם את המסר הבא: עברו כמה שיותר מהר ממיקוד שליטה חיצוני למיקוד שליטה פנימי. ככל שתעשו זאת יותר מהר, ככה תשיגו יותר בחייכם. מיקוד שליטה פנימי הוא אם כן תנאי מאוד חשוב להצלחה: השתמשו ביכולת הבחירה שלכם, קחו את האחריות והיוזמה, והביטו על עצמכם כמקור לכל הדברים בחייכם.

הנה דוגמה מה מיקוד שליטה פנימי מחולל בסרטון קצר בו מספר מנכ”ל עלי-באבא על כישלונותיו:

כשאנחנו לוקחים לעצמנו את המושכות של החיים שלנו, אנחנו יכולים לחולל נפלאות. קחו לדוגמא את סיפור החיים המדהים של הנער בן, לו ייחדתי בבלוג שלי פוסט נפרד.

“בכל מצוקה יש זרעים של הזדמנות שוות ערך” ~נפוליאון היל

אני לא מאחל לכם משברים בחיים, אך לפעמים דווקא המשבר מעורר בנו מיקוד שליטה פנימי חזק המחבר אותנו לכוחות חריגים בעוצמתם: פרו-אקטיביות ויוזמה, נחישות והתמדה, רצון עז, מסוֹבֶבות ולא מסוּבֵבות. או אז אנשים רגילים עושים דברים “בלתי אפשריים”.

ראו לדוגמה את סיפורו של אבנר שילה, אשר דווקא מתוך המשבר שעבר בדמות מחלת הסרטן הצליח לצמוח ולהגשים. הנה דבריו כפי שצוטט בדה-מרקר בכתבה מיום 25/12/08:

“אני מאוד מזדהה עם מה שאומרים לפעמים על משברים כלכליים: משבר הוא דבר יקר מדי מכדי לוותר עליו. הסרטן היה נקודת מפנה חיובית בחיים שלי. ההתמודדות איתו לימדה אותי המון דברים על עצמי ועל העולם, להתפתח מבחינה רגשית, לקבל על עצמי יותר, לקבל את עצמי יותר ולאהוב יותר. לא הייתי מוותר על הדברים האלו שהם מאוד חיוביים וטובים. זה נכון לגבי כל מיני סוגים של משברים, כלכליים, בריאותיים נפשיים ומשפחתיים. יכול להיות שלא היינו בוחרים במשבר, אך בסופו של דבר הוא הביא אותנו למקום אחר, חדש, גבוה יותר, ועל זה, לא היינו רוצים לוותר.”

בעת משבר ובחיים בכלל, השאלה החשובה היא במה אנחנו מתמקדים, במצוקה או בזרעים של ההזדמנות, קטנים ככל שיהיו? אליבא דה נפוליאון היל  בכותרת של פרק זה, שניהם קיימים, והשאיפה שלנו היא להתמקד דווקא בזרעי ההזדמנות.

זה הזמן למיקוד שליטה פנימי, לזנוח את נסיבות המשבר ולהתמקד דווקא בחזון ובחלום שלנו, שבצוותא יסייעו לנו להתקדם בצעדי תינוק ולעבור למחוזות חיוביים, של הגשמה והצלחה.

סיכום

אז איך נוכל לשחרר תקיעות מרכזית זו שקיימת אצל רבים מאיתנו?
בואו נארוז את כל הכתוב לעיל בצורה יותר מרוכזת שתעזור לנו לאסוף את הכוחות, המוטיבציה והאנרגיה שלנו כדי להוציא זאת אל הפועל בצורה מיטבית.

ראשית, עובדת היסוד היא שרוב האנשים ישנים תודעתית וחיים באוטומט שלפחות חלקו אינו משרת אותם. כתוצאה מכך, הם אינם מרוצים, אינם מאושרים, תלויים בנסיבות ומחכים למשיח. רוב בני האדם אינם מבינים עד כמה יש להם שליטה ויכולת לכוון (לסובב) את החיים שלהם.

לכן, הפתרון הוא קודם כל “התעוררות תודעתית”, לאמץ את ההבנה כי יש לנו את הכוח והיכולת לעשות ולשנות כל דבר בחיים שלנו שאיננו מרוצים ממנו.

להפנים וליישם: כל אחד יכול הכל, יש לנו יכולות בלתי רגילות ויש לנו מסוגלות להביאן לידי ביטוי. ראינו שתי דוגמאות לכך בפוסט זה, וקיימות עוד רבות אחרות.

כן, המציאות שלי תלויה בי, לא במשיח ולא באף אחד אחר. 

ברור, נסיבות לא נוחות תמיד תהיינה. האמריקאים אומרים: Shit Happens. ב”נסיבות” אני מתכוון לדברים מחוצה לנו שאין לנו שליטה עליהם. אבל גם אז, תמיד, אבל תמיד, אנו יכולים לעשות משהו בנידון ולא להישאר קורבנות של הנסיבות, כמו אבנר שילה לדוגמה.

הנה מה שאמר ג’ורג’ ברנרד שואו על הנסיבות:


מיקוד שליטה פנימי פירושו בדיוק זאת.

כדי ליישם מיקוד שליטה פנימי מה שאנו צריכים לעשות זה לצאת מהאוטומט, להפסיק עם הקיטורים, התלונות וההאשמות (העצמיות ושל אחרים). כמו כן, לא לראות את עצמינו  כקורבנות מסכנים המשותקים מחוסר הודאות.

במקום זאת, לצאת מהאוטומט ולהפנים: יש לנו את היכולת להגיב, ליזום ולעשות. ואז, להתחיל לעשות ולקדם את העשייה בצעדי תינוק, גם אם לא הכל וודאי וידוע.

בשורה תחתונה, זה אומר לקחת אחריות מלאה על החיים שלי.

רק אני, לא אף אחד אחר…

בפוסט הבא והאחרון בסדרה, נעבור מהתאוריה לפרקטיקה ונסקור כיצד אנו יכולים לקחת אחריות על החיים שלנו ולעבור ממיקוד שליטה חיצוני למיקוד שליטה פנימי.

 

אהבת? הפקת ערך? אני מזמין אותך לעשות “לייק”, להגיב ממש כאן למטה ולשתף את חבריך בפוסט זה.
אשמח גם לענות כאן למטה לכל שאלה שיש לך.

“פיתוח אישי”:

שיתוף הפוסט ברשתות החברתיות:

אולי יעניין אותך לקרוא פוסטים נוספים:

4 מחשבות על “סיבה אחת מרכזית שמונעת ממך להצליח (2/3)”

    • תודה שרה על תגובתך.
      צודקת שרה, לא הכל תלוי בנו, יש נסיבות שמעבר לשליטתנו.
      יחד עם זאת, אני מציע תמיד, אבל תמיד, לא להיתלות בנסיבות, וללא הפסק לשאול את עצמנו מה אנו יכולים לעשות בנדון ואיך נוכל להתגבר על הנסיבות.
      כך, גם יהיה באפשרותנו בדר”כ למצוא דרכים להתגבר על הנסיבות ולהצליח.

      הגב

כתיבת תגובה

הזמנים מאתגרים? העסק או הקריירה תקועים?

דווקא עכשיו, זה הזמן להתחיל לחשוב על שחרור התקיעות.

אני מזמין אותך לייעוץ טלפוני ראשוני בחינם

בתאום ישירות מול היומן שלי