חיפוש באתר ובבלוג
סך כל הפוסטים בבלוג
470
פוסטים אחרונים
קטגוריות
עמוד הפייסבוק שלי

איך לבנות, להעלות, לפתח או לשפר את הביטחון העצמי

כולם יודעים שלפתח ביטחון העצמי זה מאד חשוב. איך לפתח ביטחון עצמי

יחד עם זאת, רוב בני האדם לא מבינים עד כמה חשוב לבנות ביטחון עצמי ואיך לשפר ביטחון עצמי.

רוב בני האדם לא מבינים שאם בונים ביטחון עצמי גבוה זה יכול להאפיל על היעדר כישרונות ויכולת, לפעמים באופן קיצוני.

 

הנה דוגמאות מאלפות לחשיבות של ביטחון עצמי גבוה, אותנטיות לגמרי, הישר מאימא טבע:

מה, זה אמיתי???

מדוע גורי האריה נסוגים מפני הכלבלב הקטן, בשעה שהם יכולים בקלות להכניע אותו?

ההבדל הוא בביטחון העצמי הגבוה של הכלבלב!

הכלל הפשוט בטבע אומר:

זה לא חשוב מי אתה, מה הגובה שלך ומה עשית, מה שחשוב הוא עד כמה אתה בטוח בעצמך!

טוב, אולי הגזמתי קצת, אבל עדיין, פיתוח הביטחון העצמי הוא אחד הפרמטרים, אם לא הפרמטר, הכי קובע ביכולת שלנו לשגשג ולהצליח.

העולם מלא באנשים בינוניים אשר בנו ביטחון עצמי בשמיים, שמצליחים יותר מאנשים מוכשרים עם ביטחון עצמי נמוך.

מדוע? בגלל הדרך בה עובדת מערכת ההפעלה שלנו. בגלל שכל מה שאנו רואים בחוץ הוא השתקפות של הפנים. הסברתי זאת במודל פירמידת ההגשמה שפיתחתי.

 

איך מפתחים או משפרים ביטחון עצמי גבוה?

הנה המרשם המקוצר:

  • מבינים שכבני אדם יש לנו גם אני גבוה, נצחי, כל יכול ועוצמתי, ולומדים להתחבר אליו. זה החלק שתמיד יש לו ביטחון עצמי גבוה. זה המקום המפותח והמסוגל שלנו, שמעז, מתמודד, סומך על עצמו, חיובי, אופטימי, אחראי, יוזם, ועוד הרבה תכונות חיוביות אחרות. בכל פעם שאנשים רגילים עושים דברים בלתי רגילים זה כי הם התחברו לחלק הזה וכך אוטומטית העלו את הביטחון העצמי שלהם.
  • לומדים להתמודד עם שריטות קדומות ואמונות מגבילות כגון “אני לא מספיק טוב”. מניסיוני, כ- 40% מהאנשים חיים עם האמונה המגבילה (השגויה) שהם לא מספיק טובים. לאמונה בכלל ולאמונה מגבילה בפרט יש את הנטייה להגשים את עצמה. זהו אפקט הפלסבו הידוע ברפואה והעיקרון המטפיזי ש”מחשבה יוצרת מציאות“. זה לא רק עניין רוחני, אלא הוא מבוסס על מחקרים, כפי שמפרסם ד”ר דויד המילטון כאן בפוסט.
  • האמונה הזו, שיושבת בבסיס מלכוד המצוינות שפיתחתי, משבשת את היכולת לפתח, לבנות או לשפר ביטחון עצמי. גם שאר חלקי המלכוד, שפועל כמעגל שוטה מתגבר, פוגעים ביכולת לפתח ביטחון עצמי גבוה. כך שמודעות למלכוד וסילוקו, בונים ביטחון עצמי גבוה.
  • לומדים להתמודד עם מחשבות שליליות שלא מאפשרות לשמר או לשפר ביטחון העצמי.
  • לומדים לקבל את הנסיבות שאיננו יכולים לשלוט בהן. הנסיבות  ששולטות בחיי מרבית האנשים, מהוות תמיד תירוץ מדוע “אי אפשר” או “אני לא יכול”, מטרפדות כל יוזמה, חונקות את ההתפתחות, כולאות באזור הנוחות, וכך גם פוגעות ביכולת לפתח ביטחון עצמי. כי אם אין התמודדות, שריר המסוגלות אינו מתחזק, אין לאדם הוכחות לגבי יכולתו, ומשם קל לשקוע לאין אונים, מיקוד שליטה חיצוני וקורבנות. כל אלו תוקעים את שיפור הביטחון העצמי.
  • מפסיקים לדאוג. דאגה מפקסת אותנו על האפשרות השלילית, זורעת פחד וחוסר וודאות, משתקת יוזמה ופעולה וכך גם פוגעת ביכולת לפתח או לשפר את הביטחון העצמי.
  • מעזים יותר והופכים את הפחד כדחף להצלחה. תעוזה היא כמו שריר שמפתח את המסוגלות. וכשמנסים, מצליחים (או לא מצליחים אבל לומדים מהטעות משפרים ומתקדמים). וכך בונים ומעלים את הביטחון העצמי לרמה גבוהה.
  • מתכננים. כשלא מתכננים, יש ספק וחוסר וודאות. כשכן מתכננים, מקטינים אותם, זה מניע לפעולה, מתמודדים, מתקדמים וכך גם בונים ביטחון עצמי גבוה.
  • מתקדמים בצעדים קטנים אך מתמידים לעבר המטרה. עוד דרך מעולה להקטין חוסר שליטה והיעדר וודאות מספקת וכך לפתח ביטחון עצמי.
  • מכירים את נוסחת ההוויה ואת פירמידת ההגשמה ופועלים לפיהן. מודלים אלו מדגימים שההוויה שלנו, קרי: האמונות, המחשבות, ההרגלים והרגשות, יותר מהפעולות, הן אלו שיושבים בבסיס מערכת ההפעלה האנושית. וכשמפתחים את אלו, גם מפתחים ביטחון עצמי גבוה.
  • מודעים לכך שפרפקציוניזם הוא מכשול ומוותרים עליו. כי הפרפקציוניסט מקדיש הרבה יותר מידי זמן לכל דבר, ובעולם עם משאבי זמן מוגבלים, הוא מספיק פחות, לא עומד בציפיותיו ובטחונו העצמי נפגע. מצד שני, אם מוותרים על הפרפקציוניזם, הביצועים משתפרים, התוצאות טובות יותר, המסוגלות עולה וכך גם בונים ביטחון עצמי גבוה.
  • מתחברים לחזון ולייעוד שלנו ופועלים לפיהם. אלו יושבים בבסיס ההוויה האנושית, וכשיש תשוקה והתלהבות בעשייה, התוצאות טובות יותר וכך גם משפרים את הביטחון העצמי.
  • מפתחים מיקוד שליטה פנימי. זה המקום בו אנו רואים את עצמנו כמקור לכל מה שאנו יוצרים או לא יוצרים בחיים. במצב כזה, אנו יוזמים, אחראים למעשינו, פועלים ביותר אפקטיביות ולכן גם משיגים יותר. וזו דרך מצוינת לשפר את הביטחון העצמי כי התוצאות שלנו הם עדות פיזית ליכולתנו הטובה.
  • מתגברים על הדחיינות הטבעית ומתחילים להתקדם בצעדים קטנים לעבר המטרות שלנו. כל התקדמות, ולו גם איטית וקטנה, משפרת את הביטחון העצמי.
  • פשוט מתחילים! כי אם אנו לא קופאים על השמרים, יש תנועה וגם תוצאות ואז קל לנו יותר לבטוח בעצמנו. אלו הוכחות שאנו מסוגלים!
  • מפנימים שהכל אפשרי. יותר מידי כלאו אותנו באיסורים ומגבלות שפיתחו חוסר אמונה ביכולת. תעוזה יוצרת תוצאות שתורמות לבניית ביטחון עצמי גבוה.
  • מתחייבים לעצמכם, מוותרים על ריצוי הסביבה ומפתחים אהבה עצמית. כשאנו לא דואגים לאינטרסים שלנו (בדרך שמתחשבת בסביבה, בשום פנים ואופן לא בדרך נרקיסיסטית!), אנו מתרוקנים מיכולת ולא מקדמים מספיק את מה שבאמת חשוב לנו בחיים. מצד שני כשאנו כן מפתחים ומגשימים את החלומות שלנו, התוצאות שאנו חווים משפרות ומעלות את הביטחון העצמי.
  • שפת הגוף משפיעה על הביטחון העצמי. אנו מכירים בעיקר את ההקשר ההפוך, אך ד”ר דויד המילטון מאיר שגם שפת גוף חיובית משפיעה על הביטחון העצמי וההערכה העצמית. הנה הפוסט שלו עם דוגמאות כאן בקליק על הלינק. בעיקר, הוא אומר שתרגול חוזר ונשנה של תנוחות גוף פתוחות, חיוביות, זקופות ומביעות עוצמה, משפר לאורך זמן את הביטחון העצמי ואת ההערכה העצמית. זאת, בדיוק כמו כל הרגל שאנו רוכשים, הגוף שלנו מתרגל להיות בתנוחות אלו באופן קבוע.

 

ומילה אחרונה על בניית ביטחון עצמי גבוה לפני סיום:

מניסיוני בעבודה עם יותר מ-1,000 איש, ביטחון עצמי נמוך הוא בעיקר התוצאה של הקטנה עצמית שיטתית מצד הסביבה שלנו בצעירותינו, ושל עצמנו בבגרותנו (ואז גם הסביבה ממשיכה בשלה). אפשר לכנות זאת גם שנמוך.

מלמדים אותנו להיות “צנועים”, לכבד את היכולות של אחרים בצורה מוגזמת, לא לקחת סיכונים, ושאם אנו טועים הסביבה שופטת אותנו, אז עדיף בכלל לא לנסות.

זו כמובן טעות חינוכית ממדרגה ראשונה. ואשאיר למילותיה של מריאן וויליאמסון מספרה “בחזרה לאהבה” להדהד באוזניכם בהקשר זה, כי אי אפשר להגיד את זה יותר טוב ממנה (הציטוט מיוחס גם לנלסון מנדלה, בנאום ההכתרה שלו לנשיאות דרום אפריקה, אך לא רבים יודעים שהוא ציטט מספרה של מריאן וויליאמסון).

ציטוט זה מסביר יותר מהכל איך לפתח ביטחון עצמי גבוה:

“הפחד העמוק ביותר שלנו אינו מפני חוסר היכולת. הפחד העמוק ביותר שלנו הוא הידיעה שעוצמתנו אינה ניתנת למדידה. האור, ולא הצד האפל שבנו, הוא שמעורר בנו חרדות. כל אחד מאיתנו שואל את עצמו: מי אני שאוכל להרשות לעצמי להיות מבריק, מקסים, מוכשר ומאושר? למעשה, מי אתה שתרשה לעצמך לא להיות כזה? אנחנו ילדים של אלוהים. כשאנחנו בוחרים לשחק את המשחק בקטן אנחנו לא משרתים את העולם. אין שום דבר נאור או מואר בצמצום האישיות שלנו רק כדי שאחרים ירגישו בנוח בחברתנו. נולדנו כדי לממש את הקסם האלוהי הגלום בנו. כל אחד מאיתנו נושא את הקסם הזה בתוכו. כאשר אנו מרשים לאור הפנימי שלנו לזרוח, באופן בלתי מודע, אנחנו מאפשרים לאחרים לעשות אותו הדבר. כאשר אנחנו משתחררים מהפחדים שלנו, הנוכחות שלנו משחררת אחרים…”

והנה סרטון קצר שממחיש זאת הכי טוב שיש:

 

המרשם הארוך לפיתוח ביטחון עצמי גבוה הוא כמובן מורכב יותר אבל בהחלט אפשרי!
רוצה את הסיוע שלי כדי לפתח את הביטחון העצמי שלך?
צור קשר וקבע פגישת היכרות אישית איתי
או קרא את הספר שלי “להתרגל להצליח”

 

אהבת? הפקת ערך? אני מזמין אותך לעשות “לייק”, להגיב ממש כאן למטה ולשתף את חבריך בפוסט זה.
אשמח גם לענות כאן למטה בתגובות לכל שאלה שיש לך.

להרשמה לערוץ היוטיוב שלי נא ללחוץ על האייקון:

שיתוף הפוסט ברשתות החברתיות:

אולי יעניין אותך לקרוא פוסטים נוספים:

כתיבת תגובה

הזמנים מאתגרים? העסק או הקריירה תקועים?

דווקא עכשיו, זה הזמן להתחיל לחשוב על שחרור התקיעות.

אני מזמין אותך לייעוץ טלפוני ראשוני בחינם

בתאום ישירות מול היומן שלי