חיפוש באתר ובבלוג
סך כל הפוסטים בבלוג
470
פוסטים אחרונים
קטגוריות
עמוד הפייסבוק שלי

האם ניתן וכדאי לעשות הסבה מקצועית ושינוי קריירה אחרי גיל 40? ואחרי גיל 50?

מאת:
חגי שלו

חגי שלו

פעמים רבות אני נתקל בשאלה: האם אפשר וכדאי להחליף עיסוק, לעשות שינוי קריירה באמצע החיים, בגיל 30 או 35, ואפילו בגיל 40+? האם כדאי “בגילי” להתחיל איך להפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי מחדש ולהשקיע כסף וזמן נוסף ברכישת מקצוע חדש ואחר? בפוסט הבא אני עונה על שאלות אלו מתוך סיפורי האישי ומניסיוני המקצועי כמלווה שינויים כאלו באמצעות אימון לשינוי קריירה ולהסבה מקצועית עם מאות אנשים מאז 2006.

 

טעות של מתחילים

מדובר במצב מאוד שכיח, רבים מקבלים החלטות על הקריירה שלהם בגיל צעיר (שנות ה-20 המוקדמות) ללא חשיבה מעמיקה. הם בוחרים מקצוע בעקבות המלצות או אפילו לחץ מההורים, לפי מה שמכובד, נורמות, אופנות, תקוות, “הזדמנויות” וכדומה. כמובן, בגיל צעיר זה עוד לא מכירים מספיק את עולם העבודה, עוד לא צברנו מספיק ניסיון חיים ואנו מאד מושפעים מהסביבה. כל אלו מקשים על בחירה מדויקת של הקריירה לחיים ומהווים מקור לטעויות בבחירת העיסוק. וכשהבחירה אינה מדויקת רבים מוצאים עצמם בהמשך הדרך מבזבזים המון זמן וכסף תוך תחושת תסכול וחוסר משמעות במקום העבודה, לעיתים במשך שנים.

לרבים גם עוברות מחשבות על שינוי קריירה והסבה מקצועית בשנות ה-30 לחייהם, אך צרכי הקיום והעול הכרוך בבניית משפחה וטיפול בילדים מעוררים פחדים ותוקעים שינוי. מוזר להיווכח שאף אחד מהם לא מחשב כמה כסף הוא מפסיד (או לא מרוויח) כתוצאה מבחירות שגויות בשחר החיים, כמה זמן עובר ללא התקדמות וצמיחה, וכמה תסכול, חוסר ביטחון ואומללות נצברים.

כך הם משלמים מחירים יקרים, כי לצערנו לא ניתן להחזיר את הזמן לאחור ולחשב מסלול מחדש רטרואקטיבית :-). כך שמי שלא עושה שינוי קריירה כבר בגיל 30 או הסבה מקצועית בגיל 40, מפסיד זמן יקר וכסף רב.

 

אגב, טעות נפוצה בגיל צעיר היא לשאול: “מה אני רוצה ללמוד?”. ואני שואל כנגד: “האם אתה גם רוצה לעסוק במה שאתה רוצה ללמוד”? וכאן לפעמים הצעירים מתבלבלים. לכן, הסדר הנכון הוא הפוך: קודם לשאול במה אני רוצה לעסוק, ורק אז לבדוק אלו לימודים יתמכו בעיסוק זה, אם בכלל צריך ללמוד בשביל כך. חשוב להדגיש שכיום קרנם של המוסדות האקדמאים בירידה ויש פריחה בלימודים אלטרנטיביים, שהם ממוקדים, פרקטיים וקצרים יותר. כך שלא בהכרח חייבים לבלות 3-4 שנים ברכישת תואר אקדמאי. למשל, גוגל ואפל הכריזו כבר בעשור השני של המאה שלא נדרש תואר אקדמאי כדי לעבוד אצלן!

 

בדרך כלל במצבים של חוסר שביעות רצון מהעיסוק עולה השאלה אצל המתוסכל בן ה-40+: “האם בגילי אפשר וכדאי להתחיל מחדש?” והתשובה הקצרה היא כן, בהחלט! לשם כך בדיוק נועד אימון לשינוי קריירה. חשוב על כל השנים שנותרו לך לעבוד. האם באמת תרצה לבלות את שארית חייך בתחושת תסכול, החמצה וחוסר סיפוק? ומה ההשלכה שתהיה לכך על הבריאות שלך? ואם התגברת על החשש משינוי, קופץ הספק והמצפון: “אבל כבר השקעתי הון של כסף וים של זמן ברכישת המקצוע הקיים! אז מה, אעשה עכשיו הסבה מקצועית ואזרוק את כל זה לפח???”.

וזה נכון לאנשים ששוקלים שינוי קריירה בגיל 30, בגיל 40 ואפילו בגיל 50+!

 

מיד אתן את התשובה המלאה לשאלה שבכותרת. רק לפני כן אציין שאני עשיתי שינוי קריירה בגיל 45 ובעת כתיבת פוסט זה, בגיל 59, אני מודה על כך בכל רגע. כי  מהי השקעה של כמה שנים לעומת שארית חיי? עוד על השינוי שלי ומה תוכל אתה לקחת ממנו תמצא בספר שלי וב-3 הפרקים הראשונים שלו שניתנים להורדה בחינם כאן.

אפשר גם לקרוא כאן שיתופים של עשרות אנשים אחרים שעשו שינוי קריירה בעזרת הכוונה תעסוקתית ואימון לשינוי קריירה.

ובכדי להבין את מלוא המשמעות של תקיעות בקריירה היום ואת השלכותיה על הביטחון התעסוקתי שלך בעתיד, אני ממליץ לך לקרוא כאן תוצאות של מחקרים לאן הולך עולם התעסוקה בעשור ה-3 של המאה ה-21.

 

החלטה כלכלית בשינוי תעסוקתי ובהסבה מקצועית בגילאי 30 עד 50+

בכלכלה קיים המושג ״עלות שקועה״, אשר משמעותו “לשים כסף טוב אחרי כסף רע”. הכוונה כאן להשקיע עוד זמן וכסף, כולל עוד כסף שאנו לא מרוויחים בגלל התקיעות, בהישארות בעיסוק שאיננו אוהבים, רק בגלל שכבר למדנו אותו וצברנו בו ניסיון. כלל יסוד הוא בכלכלה ובבחינת כדאיות השקעות חדשות, שכל מה שהשקענו עד כה אינו רלבנטי לקבלת החלטות על השקעות עתידיות נוספות. “עלות שקועה”, כבר אמרנו? בנוסף, אף כי קשה לוותר על מקצוע בו השקעת שנים מחייך, שינוי מקצוע, הסבה ושינוי קריירה, לא בהכרח אומרים ״לזרוק״ את כל הידע והיכולות שרכשת במסגרת העיסוק הישן. למען הדיוק, במרבית המקרים אני נוכח שמשני קריירה דווקא כן משתמשים במרבית הניסיון והידע שצברו עד נקודת השינוי גם בעיסוק החדש. וזה נכון להסבה מקצועית בגיל 30, 40 ואפילו 50+!

ואם כבר החלטת לעשות הסבת מקצוע, עדיף לא לטעות שוב ולבחור בעוד עיסוק שלא ממש מתאים לך ואינך מרוצה ממנו ב-100%, רק בגלל התקווה שאולי הפעם זה יפגע בול. ניסוי וטעייה עלול לעלות מאד ביוקר כאן, וכאמור, השנים אינן חוזרות…

ואז נשאלת השאלה: האם יש בכלל עיסוק כזה שאוהב, שמתאים לכישורים וליכולות שלי, ושאוכל להצליח בו ולהתמיד בו לאורך זמן?

מניסיוני האישי ומעבודה עם 1,000 איש התשובה היא: כן, בהחלט!

לעיסוק הזה קוראים הייעוד שלך.

 

מה הייעוד שלך?

כן, יש מקצוע שיתאים לך, שתאהב אותו והוא יוכל לספק אותך מבחינת שכר לאורך זמן. קוראים לו ייעוד“.

מבלי להיכנס להגדרה המדויקת של ייעוד (גם בהקשר מחוץ לקריירה), אני בטוח שלכל אדם יש ייעוד.
זה לא רעיון שלי, אלא גדולים ממני אמרו זאת:

הנה מה שאמר הרב קוק:
“צריך שכל איש ידע ויבין, שבתוך תוכו דולק נר, ואין נרו שלו כנר חברו, ואין איש שאין לו נר. וצריך שכל איש ידע ויבין, שעליו לעמול ולגלות את אור הנר ברבים, ולהדליקו לאבוקה גדולה ולהאיר את העולם כולו”.

ושמעון פרס אמר:
“כל אדם הוא קטן כמו האגו שלו וגדול כמו הייעוד שאותו הוא משרת”.

ודנה מאור, מנכ”ל מקינזי ישראל, חברת הייעוץ הגדולה בעולם אמרה:
“חשוב לעודד עובדים לעסוק בתחום שבו נמצאות החוזקות והתשוקות שלהם. מי שיעסוק בתחום שלא מעניין אותו, לא יעמוד בקצב“

ופרופ’ יורם יובל, ראש מכון המוח לחקר רגשות באוניברסיטת חיפה, אמר:
“עכשיו זה מדעי: המרכיב העיקרי של אושר הוא משמעות, לא הנאה, ומשמעות באה כשאנחנו מתאמצים למען מי שאנחנו אוהבים, עושים מעשים שאנחנו מאמינים בהם, ומקבלים את התודות של אלה שעזרנו להם.”

וסטיב קול, פרופסור לרפואה, פסיכיאטריה ומדעי ההתנהגות בבי”ס לרפואה ב-UCLA:

אחת הדרכים לבלום את ההשפעות השליליות בחיינו היא להתחבר לתחושה של ייעוד, שהיא גדולה יותר מהחיים האישיים שלנו. לאנשים עם תחושה כזו, של אכפתיות וחיבה, יש תגובה גנטית טובה יותר גם במצבים קשים. המוח שפועל למען משהו טוב בעולם רותם את שאר הגוף למאבק”.

 

זה כמו יהלום שחבוי בכל אחד מאיתנו, רק לרוב הוא לא מלוטש וחבוי עמוק בפנים. לכן, כאשר אנו מגיעים לגיל 20+ בו אנו בוחרים את הקריירה שלנו, רובינו עושים את הבחירה שלא לפי היהלום, ואז בחירת העיסוק אינה מדויקת ובמוקדם או במאוחר מגיעים לתקיעות בקריירה… וכמו כל דבר היום, הכל קורה מהר יותר ובעוצמה גדולה יותר מאשר בעבר, ולכן רבים כבר רוצים לעשות שינוי קריירה בגיל 35!

כי רק כשאתה מחפש, מוצא ועוסק בייעוד שלך, בעיסוק עם משמעות, אתה קם בבוקר בכיף, יש לך מוטיבציה ותשוקה, אתה מתמיד ולכן גם מתפתח בעיסוק ומצליח בו (כלומר – מרוויח). בדרך בחירה זו, מן הייסוד והמקור, אתה גם חוסך המון זמן, כסף ותסכול. אכן, לפעמים הדרך הקצרה היא הדרך הארוכה. ואז אפשר לעשות הסבה מקצועית ושינוי קריירה גם באמצע החיים ואפילו אחרי – בשנות ה-50 לחיים. ליוויתי הרבה אנשים בגיל זה לשינוי קריירה, לרבות לפתיחת עסק.

 

הסרטון הקצר הבא ממחיש זאת מצוין:

 

לרוב האנשים זה בלתי אפשרי למצוא את הייעוד שלהם לבדם וזה הרקע לצמיחת שוק האימון והייעוץ בתחום העיסוק/קריירה. לאיש מקצוע קל יותר למצוא את היהלום בתוכך, שלרוב נסתר לך, בעזרת אימון לשינוי קריירה והכוונה תעסוקתית.

במקורותינו נאמר: “אין החבוש מוציא עצמו מבית האסורים”. אני יכול להעיד על עצמי כמה זה נכון, שלמרות הידע והניסיון הרבים שלי, בתקופות שסייעתי לאחרים, היה לי קשה לעזור לעצמי. לכן, נעזרתי במשך השנים בכ-20 מאמנים, יועצים ומטפלים שונים, שכל אחד מהם סייע לי לפרוץ תקרת זכוכית נוספת ולהתפתח.

הנה כאן טיפים למציאת הייעוד מתוך הרצאה שהעברתי (4:58 דק’):

 

יש כל מיני גופים ויועצים שיוכלו לסייע לך. חפש בגוגל: הסבה מקצועית, ייעוץ תעסוקתי או הכוונה מקצועית ותגיע לשלל האפשרויות. לחיילים משוחררים מומלץ לפנות לקרן להכוונת חיילים משוחררים.

בגדול, השירותים בתחום מציאת הייעוד מתחלקים ל-2 סוגים:

  1. פסיכולוגים תעסוקתיים
  2. מאמנים לשינוי קריירה

ההבדל בקצרה הוא שהראשונים עושים זאת לרוב  ממקום ייעוצי, על בסיס מבחנים (טובים), כאשר הם בדרך כלל מציעים בסוף התהליך מגוון אפשרויות שעליך לבחור ביניהן.

המאמנים מצד שני נוקטים בדרך אימונית, שכוללת יותר דיאלוג, תחקור והקשבה, כדי לסייע לך למצוא את התשובות בתוכך. תהליכים אימוניים למציאת הייעוד הם לרוב ארוכים ויקרים יותר אך הפתרון הוא ייחודי, ברור, מוגדר, תואם את רצונותיך, ומאפשר לך להתחיל לעשות הסבה תעסוקתית ולממש את הקריירה החדשה מחר בבוקר.

גם אני נותן שרות כזה בשיטה אימונית שאני פיתחתי שנקראת “מצא את ייעודך“.

אפשר לקרוא על התהליך בקליק כאן על הלינק.

 

ואיך עושים שינוי קריירה?

הנה כאן כמה טיפים חשובים מתוך הרצאת טד קצרצרה:

 

לסיכום:

אפשר ומומלץ לעשות שינוי תעסוקתי לעיסוק בעל משמעות גם בגיל 50+, לא כל שכן בגיל צעיר יותר. היום אנשים עובדים גם אחרי גיל 70, ובעתיד, עם התארכות תוחלת החיים, גם מעבר לכך. אז מהו שינוי קריירה בגיל 30 או 40 ביחס לכך? אפילו לא אמצע הקריירה! במקרה של הסבה תעסוקתית כדאי להיות בטוחים בכיוון החדש, גם לאור השינויים הדרסטיים בעולם התעסוקה, על מנת לא לטעות שנית, או בפעם החמישית 🙂 .
חשוב לזכור שמחיר הטעות הוא יקר מאד: בזמן שעובר ולא חוזר, בכסף שמוציאים על ניסיונות סרק, בכסף שלא מרוויחים כי מסתפקים בעיסוק בינוני שאינו מכניס מספיק, וכמובן בהמון סבל ותסכול, ומכאן גם חולי ובריאות לקויה!

למי שהעתיד התעסוקתי החדש אינו ברור לו, מומלץ להיעזר בשרות למציאת הייעוד. אף כי מדובר לעיתים בהשקעה כספית לא מבוטלת, היא תתגלה לרוב כהשקעה הכי טובה שעשית בחייך, כי היא תחסוך לך שנים של תסכול, דשדוש, סבל, וגם המון כסף. ובכלל, משמעות בחיים היא זו שיוצרת אושר, והאם זו אינה משאת נפשו של כל אדם?
אכן, השקעה בעצמך, בשינוי קריירה בכל גיל היא ההשקעה הכי טובה שתוכל לעשות! זו השקעה שלא תסולא בפז.

הנה שוב כאן בקליק הדרך שלי לסייע לך למצוא את הייעוד האמיתי שלך בקריירה ולהפוך תסכול וסבל למשמעות ושגשוג.

 

וממש לסיום, כמה טיפים איך לבצע שינוי קריירה בגיל 50 שקשה לך לעשות אותו, אשר נתתי בראיון לגלי צהל (3:38 דק’):

 

אהבת? הפקת ערך? אני מזמין אותך לעשות “לייק”, להגיב ממש כאן למטה ולשתף את חבריך בפוסט זה.
אשמח גם לענות כאן למטה לכל שאלה שיש לך.

שיתוף הפוסט ברשתות החברתיות:

אולי יעניין אותך לקרוא פוסטים נוספים:

כתיבת תגובה

הזמנים מאתגרים? העסק או הקריירה תקועים?

דווקא עכשיו, זה הזמן להתחיל לחשוב על שחרור התקיעות.

אני מזמין אותך לייעוץ טלפוני ראשוני בחינם

בתאום ישירות מול היומן שלי